Och var sökte du?
Ja, jag har sett det bland folk som förnekar AGW och fortsätter göra det även när temperaturen fortsätter uppåt...
Citat:
Det intressanta är om Mörner fått uppmärksamhet och övertygat andra forskare, och det har han inte, vare sig vad gäller slagrutor eller havsnivån. I media har han haft mer framgång, t ex i sitt bidrag till kärnkraftsmotståndet genom en egen teori om att vi har att vänta oss massiva jordbävningar som skulle göra avfallslagren osäkra.
Men visst, dynamiken för uppmärksamhet har ändrats i viss mån i och med internet. T.ex. Mörners ifrågasättanden antar jag har fått noll uppmärksamhet (rätta mig om jag har fel) i public service eller annan kontrollerad media, men han har fått viss uppmärksamhet på nätet.
Citat:
De får börja med att övertyga sina kollegor, eftersom det är dessa som har möjlighet att bedöma om det nya inte bara är nytt utan också sant. Tittade du ens på den där artikeln jag länkade till?
Nja, inte särskilt konstigt, men massan av forskare inom ett fält har föga inflytande över större förändringar. Det börjar med enstaka fritänkande avvikare.
Citat:
Men om det skulle bli uppenbart kallare väderlek under det kommande decenniet, så kommer nog klimatologin att få anpassa sig till slut, även om forskarmassan kommer att vara trögrörlig till en början och hitta på diverse ad hoc-teorier för att in i det längsta slippa byta världsbild. Många lär bokstavligen dö av ålderdomssvaghet innan de byter världsbild.
Ja, jag har sett det bland folk som förnekar AGW och fortsätter göra det även när temperaturen fortsätter uppåt...