2021-12-27, 15:19
Medlem
Durgas avatar
Haha är det mycket folk ställer jag mej inte i kö utan parkerar(cirkulerar kring) bredvid den kassa som jag vet strax kommer att öppna.
Med lite list kommer man långt, har alltså inte trängt mej.
Annars kan det ju även vara lite trevlig att surra lite med folk i kön också ! (bor inte i Stockholm)
Citera
2021-12-27, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dramagous
Jag frågar personen framför mej om den vill gå till den nyöppnade kassan. Händer att jag säger till folk som springer till den nyöppnade, speciellt om det är äldre människor dom tränger sig före.
För det mesta står jag själv kvar, har sällan bråttom.

Det som gäller är att den som stått längst i kö ska få gå först i den nya kön.
Dock så har vårat svenska kösystem blivit satt ur funktion, pga alla negroider och inavlade araber. Även svenskar verkar ta efter deras låga beteende.

Grejen är den att jag förstår principen såklart men det är fortfarande en HELT ny kö som bildas. Kassabiträdet skall i så fall gå ut till den existerande kön och säga ”Vi bryter kön här, ni går hit och du stannar där”.

Man kan inte bara öppna en kassa utan att säga någonting och sedan ha regler. För det finns egentligen inga regler och alla har olika åsikter om detta.
Citera
2021-12-27, 16:13
Medlem
Ferhs avatar
Det är självklart att det är först till kvarn som gäller när det öppnas en ny kassa sådär.

Jag brukar heller aldrig bry mej om att byta kö annat än om det står flera personer framför mej och jag är bland de längst bak, så jag skulle aldrig byta kö ifall jag redan stod bland de som var längst fram.
Citera
2021-12-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Beteende ja. Jag och tjejen var ganska nyss i en affär och skulle handla lite mat varor set var ganska lite folk och runt 6 personer i kön.

Det står en korg på golvet med lite i men ingen kund så jag väntar någon minut, ingen kund kommer och mellanrummet mellan denna korg och kön blir längre. Jag och tjejen ser oss omkring och ingen reagerar så vi ställer oss framför korgen, tog runt en minut så känner jag att någon pickar på min axel och vänder mej om där står det en väldigt kort tant och säjer att hon stog i kön och vi gick före. Jag hann inte säja något för tjejen exploderar och sa att det stog ingen där vi väntade och kön rörde sej och frågade vart hon var någon stans.

Tanten svarade jag ska ju handla så jag hämtar varor och korgen är min plats i kön. Tjejen sa att bra då ställer jag min korg i kön kl 09 i morgon så har jag en plats i kön på eftermiddagen, där fick jag stopp på tjejen för hon var på väg att sparka bort korgen på golvet

Då är min fråga, ställer man verkligen en korg i kön och går runt i affären och man har en plats i kön eller har tjejen rätt att det är bara att gå förbi?

Hur Tanten såg ut spelar ingen roll men var kort och lät ju mer i stället och var folk ilsken så för allas trevnad i affären fick hon gå före men tjejen, vet jag inte när hon kan bli glad igen svär och är förbannat än.

Din tjej har rätt, en korg är ingen placeholder i en kö utan bara en korg som står i vägen.
Citera
2021-12-27, 16:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?
Det finns ingen lag som reglerar köer vid butikernas kassor. Så om butiken inte har någon köpolicy (ingen butik har det) så får man lösa det bäst man kan. I 99 procent av fallen är det först till kvarn som gäller. Ingen brukar orka bråka. Många av oss brukar pejla stämningen lite och se hur andra vill byta kassa och en och annan av oss slänger sig fram med kundkorgen. Jag har aldrig varit med om att något kassabiträde agerat som hen gjorde mot dig.
Citera
2021-12-27, 17:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Din tjej har rätt, en korg är ingen placeholder i en kö utan bara en korg som står i vägen.
Jag tänkte väl så, då har jag inte missat något, men tur att hon inte sparka iväg den i alla fall.
Citera
2021-12-27, 17:24
Medlem
varfors avatar
Star jag i kö söker jag allltid ögonkontakt med alla expediter som ser ut att möjligen vara på väg att öppna, de ger en gest som signalerar att detta är avsikten, jag knatar dit och ställer mig först i kön till den kassa de kommer att öppna, innan den öppnas. Lungt och stillsamt.
Har alltid fått betala, ser jag att någon som stod före mig i den gamla kön som inte är lika socialt kompetent som mig bli irriterad så brukar jag hånflina åt dem... Vad ska de göra?

Edit: noterade din post först efter min egen;
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Där jag oftast handlar så brukar en kille, som jobbar i kassorna, ge mig en liten blick & diskret hint med en knyck på nacken innan han går & öppnar en ny kassa. Så att jag lite försiktigt kan smyga mig dit innan någon fattar vad som är på gång.

Oklart varför, jag känner inte honom, men han gillar väl mig helt enkelt. Vem gör inte det?
Ja, vissa av oss är helt enkelt mer älskvärda pelare av samhället som övriga ser upp till. Därmed även mer önskvärda kunder än övrig befolkning.
Senast redigerad av varfor 2021-12-27 kl. 17:30.
Citera
2021-12-27, 17:24
Medlem
ReijoHervonens avatar
Först till kvarn gäller. Kassabiträdet var ohövlig, du gjorde rätt i att lämna varorna och gå till en annan butik.
Citera
2021-12-27, 17:37
Medlem
Eftersom tråden ligger i juridik, så är det väl så enkelt att det förmodligen inte finns några prejudikat för sånt här. Skulle förvåna mig om det öht når tingsrätten om någon skulle anmäla för... Ja jag vet inte ens vad polisanmälan skulle bestå i. Misshandel? Om någon armbågar sig fram?

Så först till kvarn... Moral och etik finns det ett annat forum för.
Citera
2021-12-27, 17:44
Medlem
Störst går först..
Citera
2021-12-27, 17:57
Medlem
Jag har moral, och går efter tur.
Citera
2021-12-27, 18:03
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Där jag oftast handlar så brukar en kille, som jobbar i kassorna, ge mig en liten blick & diskret hint med en knyck på nacken innan han går & öppnar en ny kassa. Så att jag lite försiktigt kan smyga mig dit innan någon fattar vad som är på gång.

Oklart varför, jag känner inte honom, men han gillar väl mig helt enkelt. Vem gör inte det?
Det händer faktiskt mig också lite titt som tätt, i relation till hur ofta jag handlar. Jag sköter normalt inte inköpen av hushållsartiklar.

I vissa butiker, ej för hushållsvaror, får man också ofta smita före i kön genom att ett biträde öppnar och tar betalt bara av mig.

Har faktiskt inte reflekterat över detta, men en kort fundering ger vid handen att jag alltid haft en välknuten slipsknut vid varje sådant tillfälle.

Säkert manligt privilegium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in