2021-12-27, 14:37
Medlem
KingHisss avatar
Lite paragraf 22 i landet med kösystem lika hård som sharia i Mecca
Citera
2021-12-27, 14:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
De flesta verkar anse att man inte tränger sig/springer förbi de som köat längre. Vilket givetvis också är det korrekta om man besitter lite grundläggande hyfs!

Men en fråga väntar på svar: har kassapersonalen ”rätt” att bestämma vem som skall ha företräde? Om kassapersonalen säger till någon att inte ”tränga sig” och denne vägrar att lyda/släppa fram någon annan, vad gäller då?
Kan personal vägra betjäna någon som inte lyder en tillsägelse?
Vad säger juridiken?
Kassapersonalen stänger kassan igen och går på toaletten
Citera
2021-12-27, 14:44
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Stackare, grät en tår också?

De andra i kön har stått och väntat, inte deras val eftersom fler kassor inte varit öppna. När en ny kassa öppnar är det allmänt hyfs att låta dessa gå före men du verkar vara en egoistisk jävel utan någon som helst respekt för andra människor och deras tid.

Om de som står före mig och väntar väljer att inte gå till den nyöppnade kassan, utan väljer att stå kvar i den ursprungliga kön; Betyder det, enligt din logik, att jag också måste stå kvar i den första kön? Jag får inte gå över till den nyöppnade kassan eftersom jag då kommer att bli klar med mina varor före dom?!
Senast redigerad av pestloppan 2021-12-27 kl. 14:47.
Citera
2021-12-27, 14:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proggrogg
Okej, hade inte koll på att det måste handla om brott i grunden för att kunna porta. Trodde det räckte med att ha ”stökat” etc.
Och jag menade inte att försöka gå före i kön utan det som TS skrev att bara lämna korgen med varor och gå därifrån.
Tänkte att en butik kunde porta om de noterar att det finns en ”kund” som plockar ihop varor och bara lämnar vid kassan. Det kan ju inte vara ett brott. Men ställer till det för butiken.
Även att stöka kan ju gå under brott mot ordningslagen vilket är ett brott om det är allvarligt. Att vid ett tillfälle lämna en vagn och gå därifrån tror jag inte att dom får en domstol att utdöma portförbjudning på men gör du detta ofta kan det nog gå att få portförbjudning.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
I dom fallen där dom stänger en kassa så betar dom i allmänhet av den kö som står i kassan först.
Citera
2021-12-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
• Grundregeln är att den som väntat längst får platsen.
[Hyfs och stil-regeln.]

• Den första sekundärregeln är att en person med betydligt färre varor än de som möjligen väntat längst får smita före. (En liter lättmjölk + ett äpple vs en vagn med ett lass av varor, exempelvis.)
[Smidighetsregeln.]

• Den andra sekundärregeln är att om inte någon före i kön gör något tecken på att byta kö efter tio-tjugo selenunder efter att en ny kassa annonserats per högtalare eller verbalt av kassörskan går det bra att ställa sig först i den kassan.
[Ignoransregeln.]

👍
Föredömligt pedagogiskt förklarat! Går bara att instämma. Med reservation för att man inte behöver avvakta så länge som 10-20 sek innan man passerar kvarköande.
Det är ju eoner av tid i kö-universum!

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Vilket då blir det sista den kassapersonalen gör på det jobbet. Det är väl bara på lunchen man får pinka på ICA.😐
Citera
2021-12-27, 14:51
Medlem
dramagouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Du står där på mataffären och det är bara en kassa öppen och det är kö. Det kommer då en person och öppnar kassan bredvid. Jag har alltid varit med om att först till kvarn gäller och ingen har någonsin gnällt angående detta.

Häromdagen hände detta igen och jag gick dit direkt och började lägga upp mina varor. Kassabiträdet sade bestämt och argt åt mig att ställa mig sist i kön. Jag förstår grejen, det gör jag men jag blev ändå paff och fick mig en funderare.
Jag ställde min korg full i varor och gick till en annan butik istället.

Hur gör ni själva? Vad gäller egentligen? Och hur lyder era erfarenheter kring detta?

Jag frågar personen framför mej om den vill gå till den nyöppnade kassan. Händer att jag säger till folk som springer till den nyöppnade, speciellt om det är äldre människor dom tränger sig före.
För det mesta står jag själv kvar, har sällan bråttom.

Det som gäller är att den som stått längst i kö ska få gå först i den nya kön.
Dock så har vårat svenska kösystem blivit satt ur funktion, pga alla negroider och inavlade araber. Även svenskar verkar ta efter deras låga beteende.
Citera
2021-12-27, 14:55
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men dom som har väntat längst står ju redan längst fram i en annan kö?

De som väntat längst utav de som flyttar sig till nya kassan såklart.
De som redan står som nr 1 och 2 i nuvarande kassa lär ju inte få för sig att byta kassa om en ny öppnar.
Citera
2021-12-27, 14:56
Medlem
hippilis avatar
Beteende ja. Jag och tjejen var ganska nyss i en affär och skulle handla lite mat varor set var ganska lite folk och runt 6 personer i kön.

Det står en korg på golvet med lite i men ingen kund så jag väntar någon minut, ingen kund kommer och mellanrummet mellan denna korg och kön blir längre. Jag och tjejen ser oss omkring och ingen reagerar så vi ställer oss framför korgen, tog runt en minut så känner jag att någon pickar på min axel och vänder mej om där står det en väldigt kort tant och säjer att hon stog i kön och vi gick före. Jag hann inte säja något för tjejen exploderar och sa att det stog ingen där vi väntade och kön rörde sej och frågade vart hon var någon stans.

Tanten svarade jag ska ju handla så jag hämtar varor och korgen är min plats i kön. Tjejen sa att bra då ställer jag min korg i kön kl 09 i morgon så har jag en plats i kön på eftermiddagen, där fick jag stopp på tjejen för hon var på väg att sparka bort korgen på golvet

Då är min fråga, ställer man verkligen en korg i kön och går runt i affären och man har en plats i kön eller har tjejen rätt att det är bara att gå förbi?

Hur Tanten såg ut spelar ingen roll men var kort och lät ju mer i stället och var folk ilsken så för allas trevnad i affären fick hon gå före men tjejen, vet jag inte när hon kan bli glad igen svär och är förbannat än.
Citera
2021-12-27, 14:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Där jag oftast handlar så brukar en kille, som jobbar i kassorna, ge mig en liten blick & diskret hint med en knyck på nacken innan han går & öppnar en ny kassa. Så att jag lite försiktigt kan smyga mig dit innan någon fattar vad som är på gång.

Oklart varför, jag känner inte honom, men han gillar väl mig helt enkelt. Vem gör inte det?
Citera
2021-12-27, 15:01
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Självklart låter man de som väntat längst få ställa sig först. Allt annat är ohyfsat.

Öppnar en ny kassa och folk från min kö (inkl. mig) börjar röra sig mot den, så låter jag de som stod framför mig i gamla kön, stå framför mig i den nya kön också.

(Nuförtiden beställer jag hem mat alternativt självscannar i lokala livsmedelsbutiken och slipper därmed köer)

Det beror ju på om dom bestämt går dit eller inte. Velar man så får man skylla sig själv, you snooze you lose, som det heter.
Citera
2021-12-27, 15:08
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Det beror ju på om dom bestämt går dit eller inte. Velar man så får man skylla sig själv, you snooze you lose, som det heter.

Ja, velar de, så räknar jag det som att de inte är så intresserade av att byta kö ändå och väntar inte in dem. Förutom om det är gamla Agda 89 år som sakta staplar sig över. Då föser jag in henne framför mig när hon slutligen anländer.
Senast redigerad av Cindell 2021-12-27 kl. 15:12.
Citera
2021-12-27, 15:13
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Haha ja det är en av dessa små händelser i vardagen man verkligen kan må bra av.

Men tänk dig då när du kommer fram som mig och biträdet pekar mot den andra kön och säger argt att gå och ställa dig längst bak. De andra hade inte ens fattat att en ny kassa öppnar.

Du gjorde helt rätt som bara ställde korgen och gick. Hade aldrig tolererat att en kassörska skämmer ut mig så. Riktigt dåligt kundbemötande. Skulle man ställa sig bak i kön röd i ansiktet som ett fån? No dice!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in