2015-06-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford

Varför i helvete ska folk bakom en

hetsa på att de ska lägga upp sina varor på bandet när

killen framför MIG ens hunnit betala?

Jag brukar avstyra detta genom att inte gå fram så mkt så att kärringarna inte kan ta fördelarpinnen och lägga upp sin skit.
Likt förbannat blir man knackad på ryggen att akta på sig så att de kan ställa upp sin korg.

T om när man är den tredje personen från en betalning vid kassapunkten. Dvs står med sin korg, och har 2 personer framför sig varav bandet är helt ockuperat av den enas varor tills aktiv kund (person1) har gjort klart sin betalning kommer man inte längre. Ren och skär process, flödeslogik men likförbaskat så brukar någon bakom "sucka" och försöka markera sin plats vid rullbandet och klämma sig fram som den fjärde (person4) ! Är denna individ helt dum i huvudet !?

Räddningen kom med de här self-checkout points där man betjänar sig själv. Eller ?
Majoriteten av den generella befolkningen är dumma,lata och vågar inte prova dessa nya tingester utan håller sig därifrån.

Men ändå sliprar idioter genom systemet:

På Coop och liknande kan det finnas 4 stationer (!)
Fyra tomma betjäningskassor och så börjar jag scanna in mina varor på någon av dem, innan man knappt börjar så ställer sig ytterligare någon bakom och "köar" , man har nästan lust att peka på de tre resterande lediga stationerna men det är helt lönlöst.
Folk är så puckade ,slöfockade zombies som går på autopilot man bara häpnar. Det handlar ju inte alltid om ren osäkerhet för den delen heller, ex den där chica- mamman som av tillfället ska på lyckan med self-service men gärna vill glutta lite hur man gör som följa john och därför står och stampar bakom mig utan att inse den stressen det innebär.

Mycket skoj är också att betrakta alla som bara vill ut, att hålla in magen och "ursäkta" sig
förbi en hel kö brukar alltid någon göra och när det är självbetjäningskassor kommer dom ju inte ut genom grindarna utan står där som fån, får panik och känner sig så dumma att de inte ens tar 1 sekund till reflektion:

(ex hur kommer man ut genom dessa grindar annars? Står instruktioner på stolparna?)

Istället får personen om än mer irrationellt beteende av stressen, får gå runt större hinder eller får hasa sig tillbaka och ändå skämma ihjäl sig förbi kön vid den ordinarie kassan.
Senast redigerad av AnimalSkribax 2015-06-16 kl. 22:33.
Citera
2015-08-12, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där är ju sant till största delen.

Ett problem i sammanhanget är ju dock att när man enbart hör den som pratar i telefon så gör den personen det ofta så oerhört och onödigt högt. Ofta dubbelt så högt som om man råkar avlyssna ett samtal mellan två personer man har i samma buss/affär/whatever.

Det är det som är störande imo, inte faktumet att man inte hör den andra.

Det är dessutom mycket svårare att mentalt skärma av någon som kommer med repliker då och då, plötsligt och med ojämna mellanrum, och med små "hopp" i sammanhanget. Det blir som en radiosändning som ibland inte hörs alls och sedan plötsligt, högt och skarpt brötar igenom. Alla som slölyssnat på radio vet att det är mycket enklare att koppla ifrån lyssnandet ifall sändningen ligger på en jämn och låg ljudnivå, då glider det in i bakgrundsbruset. men en person som står en eller två meter från dig och snackar in i sin mobil, och kanske tar sats på nytt för var och varannan replik, blir *aldrig* en del av bakgrundsbruset på just det sättet - det går inte att koppla ifån deras närvaro, även om man är helt ointresserad av det de snackar om, typ deras senaste fest eller intriger på deras jobb.

On main topic: jag stör mig på när kasssörskan envisas med att stapla en hel del växelmynt ovanpå sedlarna och sedan ska lämna över det på det sättet. Det här har blivit skick och bruk de senaste tio åren eller så, och om man är lång som jag (över 180 cm) och kanske dessutom har en bärkasse med sig från annat håll på ena armen eller är upptagen med plånboken så fungerar det helt enkelt inte - risken är förstås överhängande att myntjäklarna glider av de oftast blanka och oskrynkliga sedlarna och trillar ner på golvet direkt. Jag försöker diskret markera genom att kupa med handen att jag vill ha mynten nederst och sedlarna ovanpå, en del personal förstår detta men andra envisas med att det ska vara mynten överst - i värsta fall försöker de ge tecken eller något att man ska öppna handen helt.

När det här nya maneret dök upp trodde jag att det handlade om att en del yngre hade varit utomlands och tyckt att det såg snyggt och kontinentaaaaalt ut att göra så, men det är tydligt att det idag lärs ut direkt på handelns snabbkurser för kassapersonalen. Om du som mottagare inte sitter ner så är det varken bekvämt eller särskilt snyggt, som jag ser det, mest bara knepigt.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-08-12 kl. 08:22.
Citera
2015-09-23, 15:12
Medlem
FolkeBiras avatar
Snyltare av bärkassar i matbutiken

Lägger ofta märke till dessa personer som satt i system att "glömma" bärkassen efter att dom betalat klart, och allt för ofta säger kassören/kassörskan "det är ok, ta den" utan att ta betalt.

Hur kommer det sig? Är det ok av kassören/kassörskan att skänka bort dessa påsar och vad säger egentligen arbetsgivaren om detta?

Om vi räknar på att snyltaren handlar en matkasse varannan dag så tjänar denna hela 365:- om året på att enbart snylta bärkasse á 2:- styck.
Det måste bli enorma summor som går förlorade för mathandlarna på detta vis.

Går det att förhindra på något sätt? För dom i kassan bryr sig allt för ofta inte om detta svinn iaf.
Citera
2015-09-24, 17:19
Medlem
Onanikrems avatar
Vet inget om ICA eller Coop gör detta, har upptäckt att bolaget ofta tar betalt för sin hundbajspåse även när man inte har lagt upp en sån på bandet för man har en rygga med sig.

Skiter egentligen i det, men bara för att djävlas brukar jag påpeka -vad är det här då? när jag får kvittot.
Citera
2015-09-24, 18:33
Medlem
swebarbs avatar
Dom i kassan ska nog ansvara och inte ge bort massa påsar dom är ju inte gratis så det är bara goodwill om man får men sätter man sånt i system är man ju dum i huvet.
Citera
2015-09-24, 20:07
Medlem
Tja vad kostar en bärkasse för en handlare i inköp. max 25-40 öre (gissning)

(1) Jag glömde bärkasse, här slänger jag upp en på bandet , ska jag dra kortet igen, för en ny transaktion.
- Nej, ta du den
Citera
2015-09-24, 20:09
Bannlyst
Vet du vilka enorma vinster matbutikerna gör på de "små kassarna"? http://www.svt.se/plus/plastpasar-rejal-vinst-for-butikerna

De borde inte ens ta betalt för dem
Citera
2015-09-24, 20:26
Medlem
Förstår inte varför vi måste betala för en påse när man handlar för 500 kr i livsmedelsaffären när jag får en på köpet vad jag än handlar i klädväg. Otroligt snålt av handlarna. Faktum är att det är den vara de tjänar mest på i procentpåslag i hela sitt sortiment!
Citera
2015-09-24, 21:52
Medlem
Ratozs avatar
Ca. 1-2 % av den genomsnitliga inköpskostnaden står påsarna för.

Den genomsnitliga butiken har en marginal på ca. 1-2 %.

Gissa vad butiksägarna tycker om kunder som äter upp 100 % av marginalen.
Citera
2015-09-24, 21:59
Medlem
GeneralPoops avatar
Brukar bara ta en eller två påsar och hålla i handen. Gör inget för att dölja att jag håller dom i handen, men säger heller inte till.

Säger inte till efter sen för att "få den gratis"
Ibland får jag betala då dom ser att jag har påse, ibland ser dom men skiter i det, och ibland ser dom inte.
Citera
2015-09-24, 22:38
Medlem
Axells avatar
I mitt tycke är det ocker att ta betalt för plastpåsar till kunder som har handlat mer än ett tuggummipaket typ. Eller missbrukas detta så mycket annars om butiken skulle låta dem vara gratis, alltså att i sådana fall så tar folk alldeles för många bara för att?
Citera
2015-09-24, 22:42
Medlem
tycker kunderna borde få betalt för all reklam de gör med påsarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här