2021-12-25, 20:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Bortsett från att det inte går att isolera varje individ i 2 veckor (vissa behöver hjälp, bebisar och förlamade till exempel, och sjukhuspatienter och 3-åringar och de som föder barn under denna period, och de vars hus börjar brinna och så vidare) med ett skafferi fyllt med mat, så kan även djur bära på smitta. Tänker du isolera varje flodhäst och katt dessutom? Lämna hunden inlåst utan tillsyn i 2 veckor med en uppsättning skålar mat som du skrivit måndag, tisdag, onsdag osv på? Förklara gärna närmare hur du föreställer dig projektet, och hur två veckor skulle räcka.
Jag kände inte till att flodhästar, katter och djur generellt bär på det aktuella coronavirus och att de smittar människor.
Har du några intressanta länkar som beskriver det?
Citera
2021-12-25, 20:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Överdödligheten förra året är anmärkningsvärd och det var då pandemin började och det inte fanns några vaccin.
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Nja. 12 av 20 år sedan 2000 hade högre dödlighet än 2020. Inte alls anmärkningsvärt.

Försöker du använda det välkända tricket för att dölja överdödligheten? Det välkända tricket är att sätta antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd, och jämföra med årtal som ligger mer en 5 år tillbaka. När man sätter dödsfallen i relation till befolkningsmängd, så framstår dödligheten som låg, på grund av att Sveriges befolkningsmängd har ökat snabbt. Den importerade överbefolkningen befinner sig vanligtvis inte i ålderskategorier som tenderar att avlida i närtid. Det håller ner dödligheten när dödligheten sätts i relation till befolkningsmängden.

Tricket, som jag ser användas ofta, kan beskrivas som att dölja Coronans dödsfall bakom en extremt stor invandring. När någon vill jämföra år 2020 med årtal som ligger mer än 5 år bakåt, så handlar det om att vilseleda.
Citera
2021-12-25, 20:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det finns massa om elallergi också.
https://www.google.com/search?q=fibromyalgia&oq=fybtomy&aqs=chrome.1.69i5 7j0i10l8.4001j1j4&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&chrome_dse_attribution=1

Har du något specifikt?
Jag vet att Danmark gjorde en undersökning på barn nyligen och kom fram till att det i stort sett inte finns några långtidseffekter
Dom som räknades in som långtid är dessutom ett par veckor eller så och sen är det helt borta

Så igen, var mer specifik.
Det jag länkade till var vetenskapliga artiklar om långtidscovid hos unga.
Alla artiklar är säkert läsvärda, så du kan välja ett par tre av dem för att få vetenskapens syn på detta.
Ta tex de tre första om du har svårt att välja.

Långtidseffekter är inte ett par veckor utan snarare minst ett par månader, men det kommer du att se när du läser.

Ps
Varfär länkar du till fibromyalgi?
Tyckte du nämnde elallergi vilket är något annat.

Vill du inte veta så är det okej för mig
Citera
2021-12-25, 20:58
Medlem
LegendenLarsVilkss avatar
Stod i DT igår att sjukhuset i Falun (tror jag det var) går på knäna och en sjuksköterska skrev "Ta vaccinet nu, hur svårt ska det vara?"

Tror knappast att sjukhuset går på knäna men om det är så är det nog knappast domedagsvirusets fel. Sjukhusen har gått på knäna långt innan Covid men det glömmer folk bort. Allt är covids fel idag och den destruktiva politiken vi har sett från Löfven har folk glömt bort helt och hållet.
Citera
2021-12-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Försöker du använda det välkända tricket för att dölja överdödligheten? Det välkända tricket är att sätta antalet dödsfall i förhållande till befolkningsmängd, och jämföra med årtal som ligger mer en 5 år tillbaka. När man sätter dödsfallen i relation till befolkningsmängd, så framstår dödligheten som låg, på grund av att Sveriges befolkningsmängd har ökat snabbt. Den importerade överbefolkningen befinner sig vanligtvis inte i ålderskategorier som tenderar att avlida i närtid. Det håller ner dödligheten när dödligheten sätts i relation till befolkningsmängden.

Tricket, som jag ser användas ofta, kan beskrivas som att dölja Coronans dödsfall bakom en extremt stor invandring. När någon vill jämföra år 2020 med årtal som ligger mer än 5 år bakåt, så handlar det om att vilseleda.

Jag har försökt med andra personer. Men känner du någon som har haft covid? I så fall hur var dom akuta symtomen, ålder, sjukdomsbild? Ja du fattar..
Citera
2021-12-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag länkade till var vetenskapliga artiklar om långtidscovid hos unga.
Alla artiklar är säkert läsvärda, så du kan välja ett par tre av dem för att få vetenskapens syn på detta.
Ta tex de tre första om du har svårt att välja.

Långtidseffekter är inte ett par veckor utan snarare minst ett par månader, men det kommer du att se när du läser.

Ps
Varfär länkar du till fibromyalgi?
Tyckte du nämnde elallergi vilket är något annat.

Vill du inte veta så är det okej för mig

Du länkade till hur man söker på Google
Ge mig en länk som visar på det du påstår, "det finns på internet" är inget underlag.

Här är fö en artikel om en dansk undersökning.
https://www.expressen.se/kvallsposten/dansk-studie-visar-sa--drabbas-barn-av-corona/
"Bara 0,8 procent av de som varit smittade med covid-19 har upplevt följdsjukdomar som exempelvis trötthet och nedsatt smak- och luktsinne. "

Så du har accepterat argument att dödstal inte motiverar åtgärder.
Är detta argument nog för att även långtids covid-19 bland barn inte heller motiverar medicinering av barn?
Citera
2021-12-25, 21:07
Medlem
Citat:
Vad anser forskare om det du skriver i sista stycket?
Låg smittspridning är inte kompatibelt med ett öppet samhälle. Alla ambitioner som siktar på låg smittspridning kommer alltså förr eller senare skada människor mer än sjukdomen. Jag skulle hävda att den punkten passerades för länge sen.
Det finns nog många forskare som helhjärtat börjat tro nu att man kan få låg smittspridning. Men man har aldrig fått ner spridningen av influensa, RS eller förkylningar förr, så varför skulle det funka nu? Det är inte kunskapsbaserat.
Citera
2021-12-25, 21:09
Medlem
Citat:
Jag kände inte till att flodhästar, katter och djur generellt bär på det aktuella coronavirus och att de smittar människor.
Har du några intressanta länkar som beskriver det?

Känner du några som fått covid? Akuta symtomen var?
Citera
2021-12-25, 21:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Okej. Tråkigt. Men det du beskriver hände väldigt många personer även innan 2020. Hur vet du vad dom hade för syrgasmättnad? Hade dom andra sjukdomar när dom blev infekterade? Ålder?

Mättes på sjukhus. Har hört av dem efteråt. 45-55 år gamla. Inga riskgrupper utöver ålder.
Citera
2021-12-25, 21:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men börja inte DU nu. Vissa moderatorer ville ju hårdmoderera den här tråden ett tag, enligt de kriterier som du säger, men sedan fattade dom att vi BEHÖVER en bred tråd där vi kan prata av oss om alla aspekter av pandemin, under den här svåra tiden. Den diskussionen kan du läsa här:

(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Det finns ju hur många rena vetenskapstrådar (eller ovetenskapstrådar ) som helst om covid, och dessutom kan du starta nya själv.
Är det inte bra att denna tråd behåller de regler den haft hela tiden menar du?

Det är väl i sådana fall bättre att starta en ny omodererad tråd, lr?

Det jag mest är ute efter är att slippa tjafs och en massa påståenden om ditt och datt som saknar verklighetsförankring.
Sådant gagnar ingen.

Uttalanden som
Jävla får!
Du är dum i huvudet.
Pandemin är ett påhitt.
Corona/covid finns egentligen inte, du tittar för mycket på tv.
Lunginflammation är också farligt.
Mm, mm.
är inga uttalanden som visar behov av någon säkerhetsventil.

De flesta som vill använda tråden som en säkerhetsventil klarar också av att i stort sett följa trådreglerna.
Citera
2021-12-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Mättes på sjukhus. Har hört av dem efteråt. 45-55 år gamla. Inga riskgrupper utöver ålder.

Okej när var det här. Fick du komma in på sjukhuset? Och fortfarande så undrar vi över symtomen?
Citera
2021-12-25, 21:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Då försöker vi igen. Hur akuta var symtomen på dom du känner som hade covid 19?

Har man så svårt att andas och så låg syresättning skulle jag säga att det är akut. En lider fortfarande av sviterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in