2021-12-25, 14:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det var likadant med olika infektioner innan 2020. Covid 19 är en politisk diagnos. Ger en felaktig bild av verkligheten.

Du menar att du ökar risken för att dö i hjärtinfarkt med mer än 300% året efter att du får en förkylning om du är under 65 år?
Citera
2021-12-25, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att du ökar risken för att dö i hjärtinfarkt med mer än 300% året efter att du får en förkylning om du är under 65 år?

Hjärtinfarkt var en vanlig dödsorsak 2019 och bakåt. Beror på olika saker.
Citera
2021-12-25, 14:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Säkert, och jag tror inte WHO använder just din deffinition nedan.

Kanske är jag petig, men det är väldigt mycket ovetenskapliga inlägg i tråden nu tycker jag.

Dina inlägg är däremot ofta bra och intressanta, så ja, jag är nog lite petig.

Kanske, det. Å andra sidan var jag för lat för att kolla upp definitionerna på julafton. Och faktum är att SARS-COV2 har överraskat oss många gånger!🙂
Citera
2021-12-25, 14:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror knappast att det LIGGER 20 barn där.

Möjligtvis att det legat 20 inlagda pga detta sedan början av pandemin

Ja, kanske det. Å andra sidan så fick jag väl ett litet hjärnsläpp så sent på natten. De ligger(?) ju inte där med diagnosen Covid-19 utan med diagnosen MIS-C. Även Sydafrika har ju rapporterat väldigt många små barn på IVA. Kanske något extra specifikt för Omikron(?), även fast fall rapporterat tidigare i Sverige.
Citera
2021-12-25, 14:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Hjärtinfarkt var en vanlig dödsorsak 2019 och bakåt. Beror på olika saker.

Ja men du ökar inte risken för att dö i hjärtinfarkt med mer än 300% året efter du får en vanlig förkylning. Vilket du gör med covid. Covid är inte en förkylning och bara för att du överlever betyder inte att allt är som vanligt efter.
Citera
2021-12-25, 14:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, det finns absolut ingenting som tyder på att vaccinationerna bidrog till omicron. Tvärtom uppstod omicron antagligen i en ovaccinerad del av Afrika och gick under radarn en längre tid.

Ja, troligtvis så. Men meningen var heller inte att argumentera för det i någon negativ bemärkelse. För även fast Omikron är en väldigt smittsam variant, så tyder några studier ifrån Sydafrika och Storbritannien att symptomen, i allmänhet, är mildare och därmed risken för svår sjukdom, (minst 45 lägre jämfört med Delta-varianten). Men det finns också,danska, studier som inte visat på någon betydande skillnad. Så osvuret är bäst.
Citera
2021-12-25, 14:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Daily new cases har varit rakt uppåt i snart två månader. Daily new deaths står dock helt still, kanske t.o.m. sjunkande.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Visst, det är fortfarande 5-7000 döda globalt varje dag. Men jag tycker Imbilden (och hela världens regeringar) kan sluta skita i brallan nu.
Vaccinerna plus en (troligtvis) mildare variant löser detta.

Problemen som skapas nu är andra. Företag har svårt att hålla igång verksamheten pga sjukfrånvaron. För det är ju väldigt många sjuka, och även om många är lätt förkylda så får man ju inte jobba nu.

God jul på er förresten. Hoppas ni vågar krama era nära och kära!

God jul på dig också! Happy omicron Christmas 🎄⛄

Ja, vi samlade familj från 5 olika hushåll o inga 1 meter mellan dem haha. Riktigt trevligt att lägga ner det där med covid o umgås normalt.

Nu blir det att förbereda för nyårsfesten med gäster. Kräver varken vaccinpass eller antigentest av gästerna ;-)
Citera
2021-12-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ja men du ökar inte risken för att dö i hjärtinfarkt med mer än 300% året efter du får en vanlig förkylning. Vilket du gör med covid. Covid är inte en förkylning och bara för att du överlever betyder inte att allt är som vanligt efter.

Yes infektioner är farliga för sköra personer. Har du rätt i. Så har det alltid varit.
Citera
2021-12-25, 14:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Omikron konkurrerar ut pfizers sprutor.
Då blir dom inte glada.

Nä, hur ska de nu skrämma upp folk så de kan hålla försäljningen uppe?

Skulle vilja se minerna på Pfizer's ledning när de förstod att Omikron är den milda högspridande variant vi alla andra väntat på haha
Citera
2021-12-25, 14:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Där har du läst fel, en stor majoritet har kvar antikroppar långt efter "ett par månader". När man tillexempel testade för antikroppar 12 månader efter genomgången covid, i den svenska COMMUNITY studien, hade en bred majoritet kvar antikroppar.
Det är inte "några månader" tycker jag.
Det vore väldigt märkligt om du läst annat, det är ju felaktiga uppgifter i så fall.
Sedan som du skriver finns ju T-cellerna också.

Har du några bevis för att inte genomgången covid skulle skydda bra mot allvarlig sjukdom?
Jag är intresserad av statistik kring detta.

Tyvärr så saknar, även jag, sådan information. Intuitivt så känns det rimligt, men det är inte alltid fallet att intuitionen har rätt.

Sedan kan det hända att jag påverkats av inlägg i denna tråd där debattörer hävdat att den ",naturliga" immuniteten är underskattad i Sverige därför att inga antikroppar kunnat påvisas, efter några månader, hos dem som genomgått en SARS-COV2 infektion. Dessutom verkar den rapporterade immunitet hos befolkningen gällande antikroppsnivåer, ifrån Folkhälsomyndighetens sida, svänga en hel del. Vilket kan tyda på att de, för de flesta med genomgången SARS-COV2 infektion, sjunker till omätbara nivåer efter några månader.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-12-25 kl. 14:26.
Citera
2021-12-25, 14:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
God jul på dig också! Happy omicron Christmas 🎄⛄

Ja, vi samlade familj från 5 olika hushåll o inga 1 meter mellan dem haha. Riktigt trevligt att lägga ner det där med covid o umgås normalt.

Nu blir det att förbereda för nyårsfesten med gäster. Kräver varken vaccinpass eller antigentest av gästerna ;-)

Ivermektin i julmusten?
Citera
2021-12-25, 14:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Naturlig immunitet ger en livslångt skydd mot allvarlig sjukdom.

Källa på det, tack! Alltså inte bara din intuitiva gissning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in