2021-12-25, 08:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag är säker att WHO håller reda på det. När man meddelar att pandemin är över, så är den över, vilket lär dröja mer än ett år till!

God Jul!
Säkert, och jag tror inte WHO använder just din deffinition nedan.

Citat:
Vi blir fortfarande överraskade, därför är ci inte i någon endemisk fas ännu.
God jul!
Kanske är jag petig, men det är väldigt mycket ovetenskapliga inlägg i tråden nu tycker jag.

Dina inlägg är däremot ofta bra och intressanta, så ja, jag är nog lite petig.
Citera
2021-12-25, 08:29
Medlem
Det är som vanligt bara regeringen som ska se bra ut för omvärlden med sina restriktioner.

Vi andra lever som vanligt. Att covid inte finns längre
Citera
2021-12-25, 08:47
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Kan det bli MIS-C som får Folkhälsomyndigheten att i slutänden rekommendera vaccinering av barn 5-12 år? För detta tillstånd verkar inte vara helt ovanligt efter Covid-19. Nu ligger 20 barn på akademiska sjukhuset för MIS-C. Hälften av barn som drabbas av MIS-C sägs behöver intensivvård. Men det stämmer inte med IVA belastningen i Region Uppsala.

https://omni.se/a/5GOklK

Å, andra sidan: Kan vaccin också orsaka MIS-C hos barn. Då kanske man kommer ur askan i elden om man börjar med massvaccinering av så små barn.

Jag förstår att Folkhälsomyndigheten vill undersöka saken, noggrant, och inte rusa iväg med något förhastat beslut. Jag har själv varit emot vaccinering av så små barn. Men det är möjligt att jag får ompröva min ståndpunkt längre fram. Vi får väl se vad Folkhälsomyndigheten kommer att rekommendera längre fram och läsa deras motivation för det.

Jag tror knappast att det LIGGER 20 barn där.

Möjligtvis att det legat 20 inlagda pga detta sedan början av pandemin
Citera
2021-12-25, 09:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror knappast att det LIGGER 20 barn där.

Möjligtvis att det legat 20 inlagda pga detta sedan början av pandemin
20 barn sammanlagt i Uppsala och 300 i sverige sedan pandemin började är det som framgår av länken.
Citera
2021-12-25, 09:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
20 barn sammanlagt i Uppsala och 300 i sverige sedan pandemin började är det som framgår av länken.

Tackar
Citera
2021-12-25, 09:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennybuz
Vill såååå gärna veta innehållet till 100% på vaccinet. Någon?

Står väl på innehållsförteckningen?
Citera
2021-12-25, 09:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
"Trots" vaccinksmpanjer så har det, alltså, kommit en mer smittsamt variant, som verkar vara mildare,. Alltså helt enligt vad msn ksn förvänta sig evolutionärt. Kanske har t.o.m vaccinen påskyndat denna process! För, istället för någon dödligare variant har den slumpmässiga mutation som kan runda vaccinerna premerats av det naturliga urvalet.

Nej, det finns absolut ingenting som tyder på att vaccinationerna bidrog till omicron. Tvärtom uppstod omicron antagligen i en ovaccinerad del av Afrika och gick under radarn en längre tid.
Citera
2021-12-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ja, det kan ju vara jag som missuppfattat saken. Men det jag läst om, vad gäller just antikroppar, är att de, hos de flesta, försvinner några månader efter en SARS-COV2 infektion. Däremot finns annan, bred och långvarig, immunitet kvar, som T-cellers immunitet.

För min personliga del så har jag svårt att förstå att, kombinationen bred T-cells immunitet från en genomgången SARS-COV2 infektion och främst antikroppsimmunitet skulle vara något negativt. Lika så anser jag det bara positivt att immunförsvaret stimuleras av vaccindoser.

Dessutom uppskattar jag att vaccinerna ge ett utmärkt skydd emot allvarlig sjukdom. Det är bara att läsa Folkhälsomyndighetens senaste veckorapport för att få det bekräftat.

Slutligen börjar studier komma som visar att just hybridimmunitet är effektiv mot Omikron varianten. Inte bara enbart "naturlig" immunitet och inte enbart dagens vacciner.

Därför kommer jag att ta min tredje dos vaccin den 11 januari 2022. Om du går i spinn och vrider dig som en metmask för att försöka övertyga dig själv och andra att "naturlig immunitet, ensamt är det enda saliggörande, så är det din sak. Jag tänker inte tvinga dig att ta en vaccindpruta.

Där har du läst fel, en stor majoritet har kvar antikroppar långt efter "ett par månader". När man tillexempel testade för antikroppar 12 månader efter genomgången covid, i den svenska COMMUNITY studien, hade en bred majoritet kvar antikroppar.
Det är inte "några månader" tycker jag.
Det vore väldigt märkligt om du läst annat, det är ju felaktiga uppgifter i så fall.
Sedan som du skriver finns ju T-cellerna också.

Har du några bevis för att inte genomgången covid skulle skydda bra mot allvarlig sjukdom?
Jag är intresserad av statistik kring detta.
Citera
2021-12-25, 09:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det finns absolut ingenting som tyder på att vaccinationerna bidrog till omicron. Tvärtom uppstod omicron antagligen i en ovaccinerad del av Afrika och gick under radarn en längre tid.
Stämmer troligen mycket bra.
Afrika har väldigt låg andel vaccinerade och de tidigare mutationerna har uppstått före vaccinering startade.

Beta, första fallet upptakt i Sydafrika hösten 2020
Alfa i UK hösten 2020
Delat i Indien hösten 2020

Alltså före vaccinationer startade.

Om vi fått mutationer som är allvarliga från länder med hög andel vaccinerade borde de kommit ifrån Israel eller UK efter de startat vaccinationerna.

Omicron först upptäckt i Botswana som nu har mindre än 4% fullt vaccinerade.
Citera
2021-12-25, 10:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du har fortfarande inte åtgärdat problemen med din formel så efter besiktning måste den ges körförbud tills du åtgärdat felen. Synd att du inte klarar av det. Du är bara ute efter att försvara smittpasset, så du smäller bara upp en godtycklig formel för att skapa pseudolegitimitet, eller hur?

Tänk på julbordet i Norge. Så mycket hjälper vaccinet - inte.
Du gick ju själv med på att vaccinerade smittas mindre. Så då är vi ju överens. Det ligger något annat i ditt motstånd än något rationellt. Jag är nöjd över att ha kommit så långt med dig och längre har jag varken behov eller förhoppningar att komma.

Vaccinpasset är ett utmärkt verktyg för att hindra dåliga beslut från självpåstådda frihetsförespråkare att inskränka frihet. Det underlättar både för frihet och företag och ekonomin.
Citera
2021-12-25, 10:06
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det tackar vi dom för. Vaccinfria bidrog till pandemins slut. För det är vad omikron innebär.
Citera
2021-12-25, 10:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Det tackar vi dom för. Vaccinfria bidrog till pandemins slut. För det är vad omikron innebär.
Jag hoppas verkligen du har rätt för det vore skönt att slippa skiten nu.

Dock finns fortfarande risken att en ny mer smittsam variant kommer och om den sedan är dödligare så vore det ett elände.
Alltså enligt evolutionens principer så bör virus bli mer smittsamt och mindre dödligt för det "tjänar inget till" om viruset dödar sitt "offer" före det hunnit smitta andra.

Men det finns inget som säger att viruset kan vara smittsamt och dödligt efter några veckor då offret redan hunnit smitta andra och offret sedan dör. Då upprätthålls ändå evolutionens regler.
Med sås många länder med låg vaccination så är risken för nya mutationer.

Nej jag har inte kommit fram till det själv utan är från Dr John Campbell.
Dock hoppas även han på att detta kan vara slutet på pandemin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in