2021-12-25, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är därför antalet smittade slår rekord?

Bara en fråga utan att din skalle går i bitar. Hur vet du att det här viruset orsakar symtomen? Har du läst det i tidningen och sett det på teve? Precis experterna och läkarna har sagt det. Låter ju galet att säga annat liksom men frågan är hur kan du veta att det här viruset orsakar symtomen?
Citera
2021-12-25, 12:49
Medlem
Citat:
Det är därför antalet smittade slår rekord?
Smitta är relativt ointressant, folk får in smittor i kroppen dagligen av allt möjligt och har massvis av latenta smittor i kroppen kontinuerligt.
Det intressanta är svår sjukdom och död och det drabbar inte osedvanligt många just nu eller senaste tiden.
Citera
2021-12-25, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Smitta är relativt ointressant, folk får in smittor i kroppen dagligen av allt möjligt och har massvis av latenta smittor i kroppen kontinuerligt.
Det intressanta är svår sjukdom och död och det drabbar inte osedvanligt många just nu eller senaste tiden.

Jag läste häromdagen att 11437 personer avled i säsongsinfluensan mellan v 40 2016 och v 20 2017, dvs under ca 33 veckor. Det borde innebära genomsnittligt ungefär 49,51 personer per dag. Hittar inte länken just nu får återkomma om det. Jämför de här siffrorna med den nuvarande dödligheten i covid. Vad är det som pågår egentligen?
Citera
2021-12-25, 13:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du tilldelar mig åsikter jag inte har. Visade jag inte nyss statistik som visar att Ve kan vara negativt?

Det har du ju också fått svar på. Både i form av vad det negativa resultatet du hänvisade till beror på och vad som händer om Ve skulle vara 0 (restriktioner kommer då även att innefatta vaccinerade, vilket visar att vaccinpasset är ett verktyg för att öppna och inte stänga samhället).

Om du tror att Ve är 0 eller tillochmed negativt, så bygger detta på ett missförstånd om vaccinen och har inget med vaccinpasset att göra. Vaccinens effektivitet och en förståelse för hur effektiva vaccin (Ve>0) begränsar smittspridning är två olika frågor. Den första frågan har med immunologi att göra och den andra med epidemiologi (även om epidemiologiska data kan användas för att uppskatta vaccineffektivitet). Du får trots allt betrakta dig som ganska ensam i uppfattningen i att vaccinen helt saknar effektivitet.

Du kan rent av utgå ifrån antagandet att Ve är större än 0. Se det som ett axiom. Om det inte är det inser naturligtvis även jag att vaccinpass blir meningslöst.

Du ifrågasatte även tidigare att restriktioner hade någon begränsande effekt på smittspridningen. Och nu menar du att om man lyfter restriktioner så ökar spridningen. Ser du någon självmotsägelse i detta? Det gör jag.

Citat:
Har jag inte framgångsrikt argumenterat att smittpasset ändrar vaccinerades beteende så att de vaccinerade smittar mer?

Det har du mycket riktigt gjort. Och jag har accepterat detta och förklarat vad nyttan med detta är. Både med en ekvation du inte förstår, som jag försökt förklara, både med uttryck och gummiband, men som du inte verkar vilja förstå, trots att du svarade "Ja" på mina frågor. Nyttan av en ökad smittspridning blir en lägre Res-term. Färre restriktioner och mer frihet. Det som du säger dig måna så mycket om.

Citat:

Har jag inte påpekat avsevärda brister med den formel du vid upprepade tillfällen använt för att rättfärdiga det orättfärdiga smittpasset? Har jag inte mer än en gång lyft fram det norska julbordet som ett strålande exempel på varför ditt korkade smittpass är idiotiskt?

Dina påpekanden bygger på missförstånd av den. Och jag kan inte få dig att förstå, trots upprepade försök och förklaringar. Mina frågor är dock oberoende denna ekvation (som återfinns i överflöd i den akademiska litteraturen). Du svarade "ja" på frågorna om huruvida vaccin minskar spridning och i än högre grad avlastar vården. Du accepterar med andra ord det jag ville visa med ekvationen. Därför är jag nöjd så.
Citat:

Hur underlättar det för ekonomin att smittpasset leder till större samhällssmitta?

Varför läser du inte det jag skriver? Detta är adresserat ett flertal ggr tidigare. Vi kan minska restriktionerna med vaccinpass eftersom smittspridningen blir lägre än vid samma restriktionsminskning utan vaccinpass. Och konsekvenserna av spridningen blir betydligt lägre med vaccinpass än utan.

Detta är ju faktiskt väldigt enkelt. Eller hur?
Citat:

Men vet du vad, alla dessa vaccinerade är bara vaccinerade (med ett ineffektivt vaccin med snabbt falnande effekt) mot sars-cov-2, medan massor av andra virus sprids och härjar, i bra mycket större utsträckning än sars-cov-2. Vaccinpasset kommer att leda till att dessa andra virus främjas, i en tid då folket har nedsatt naturlig immunitet mot dessa, och årets influensavaccin tydligt inte blev så bra. Detta kommer leda till ökad sjuklighet och ökad belastning på sjukvården tack vare ditt idiotiska smittpass.

Det är inte spridningen i sig som är problematisk. Det är konsekvenserna av den. Olika virus har olika konsekvenser förenade med sin spridning.
Borde också vara enkelt.
Citat:

Så om du tror vi är överens om något annat än att du är en idiot, ja då är du en idiot.
Det är helt oväsentligt.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-25 kl. 13:30.
Citera
2021-12-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag läste häromdagen att 11437 personer avled i säsongsinfluensan mellan v 40 2016 och v 20 2017, dvs under ca 33 veckor. Det borde innebära genomsnittligt ungefär 49,51 personer per dag. Hittar inte länken just nu får återkomma om det. Jämför de här siffrorna med den nuvarande dödligheten i covid. Vad är det som pågår egentligen?

Precis så. Läkarkåren har direktiv från 2020 att primärt testa luftvägspatienter för C19. Order uppifrån. Blir det träff så tar man behandlingen utifrån den här nya diagnosen. Det är därför så många avlider med just den här diagnosen. Det är gamla sen tidigare kända tillstånd som orsakar symtomen som lunginflammation och blodförgiftning hos sköra individer. Samma som det alltid har varit. Men det ser värre ut än var det är när kåren måste redovisa och klumpa allt under den nya diagnosen som myndigheterna har skickat direktiv om. Covid diagnosen är helt missvisande. Därför det råder panik sen 2020 via media och medicinska myndigheter.
Citera
2021-12-25, 13:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bara en fråga utan att din skalle går i bitar. Hur vet du att det här viruset orsakar symtomen? Har du läst det i tidningen och sett det på teve? Precis experterna och läkarna har sagt det. Låter ju galet att säga annat liksom men frågan är hur kan du veta att det här viruset orsakar symtomen?

Hur jag vet att det är covid19 viruset som gör folk sjuka i covid19? Ja du, vad skulle det annars vara?
Citera
2021-12-25, 13:32
Medlem
Citat:
Hur jag vet att det är covid19 viruset som gör folk sjuka i covid19? Ja du, vad skulle det annars vara?

Samma orsaker till symtomen som det var 2019 och bakåt givetvis.
Citera
2021-12-25, 13:37
Medlem
Citat:

Tidigare var dödsorsakerna i I-länder hjärta/kärl, tumörer och infektioner. Från 2020 så kallar man olika infektioner för covid 19. En politisk diagnos. Man måste hålla isär orsak och verkan.
Citera
2021-12-25, 13:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Tidigare var dödsorsakerna i I-länder hjärta/kärl, tumörer och infektioner. Från 2020 så kallar man olika infektioner för covid 19. En politisk diagnos. Man måste hålla isär orsak och verkan.

Var bland det dummaste jag läst i denna tråd och det säger inte så lite faktiskt
Citera
2021-12-25, 13:42
Medlem
Citat:
Var bland det dummaste jag läst i denna tråd och det säger inte så lite faktiskt

Okej. Men det är så verkligheten ser ut. Har du något konkret som bevisar att just det här nya viruset orsakar symtomen hos sjuka och döda?
Citera
2021-12-25, 13:45
Medlem
Citat:

Dom flesta patienter som testar positivt för den här diagnosen får förkylningssymtom.
Citera
2021-12-25, 13:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Okej. Men det är så verkligheten ser ut. Har du något konkret som bevisar att just det här nya viruset orsakar symtomen hos sjuka och döda?

Statistiskt så ökar risken för covid risken för allt möjligt annat också. Har postat den här rätt många gånger nu: https://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2021/12/severe-covid-tied-high-risk-death-mostly-other-causes-within-year

Citat:
Survivors of severe COVID-19—especially those younger than 65 years—may be at more than twice the risk of dying within the next year than those who had mild or moderate illness or were never infected, finds a study today in Frontiers in Medicine.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in