2021-12-25, 10:24
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag skulle säga tvärtom. Hasse var improvisationens geni. Tage var mer åt det poetiska slaget och en ordguru. Ingendera var överskattad enligt mig.
Ja, Hasse har gjort större avtryck än Tage med alla sina filmer och böcker. Fast han levde ju längre än kollegan också..
Citera
2021-12-25, 10:30
Medlem
Tycker väl tråden tenderar att lista personer som postare ogillar, vilket inte riktigt är samma sak som överskattad.

Finns många svenskar som blivit världsberömda i Sverige, utan att egentligen ha åstadkommit i närheten av den upphaussade mediabild som skapats runt dom, och där folks allmänna uppfattning med tiden blivit densamma som den upphaussade mediabilden.

Några exempel:

Ted Gärdestad. Skrev ganska naiv och simpel musik till sin brors texter. Och har på något märkligt sett blivit mest berömd för de texter han ju inte skrev. Hade en låt som blev etta på Svensktoppen någon enstaka vecka och ett par andra som kom in. Var en i mängden artister under den tid han verkade, men pga ett tragiskt livsöde har han i efterhand höjts upp till långt större än han någonsin var.

Avicii. Lite samma som Ted Gärdestad, att han pga ett tragiskt livsöde i efterhand höjts upp till något större än han egentligen var. Hade två låtar som blev ettor och ett par till som nådde en bredare publik, men summerat ändå en artist som aldrig var i närheten av att bli varken folkkär eller stor. Sedan att han säkert var extremt stor i en mindre krets i en smal genre är en annan sak.

Charlotte Kalla. Vann en tour de Ski där de bästa i världen fallit bort (Björgen sjuk, Kuitunen skadad, Kowalczyk bortvallad) och media lyckades skapa en klassiker av en "fantastisk klättring" som faktiskt var ganska medioker. Blev 9:a på sträckan och "rycket" var enbart ett ryck pga att finskan ju var skadad och inte kunde åka fristil. Senare i karriären vann Kalla några guld när de bästa föll bort pga undermåliga förhållanden (norskorna blev chanslösa i Falun) eller för att de vallade bort sig (Norge i Sotji-stafetten), men vann i stort sett ingenting när alla de bästa tävlade på lika villkor. Åkare som Stina Nilsson och Frida Karlsson, som faktiskt vunnit mot de bästa, har märkligt nog fått stå i skuggan av medias favorit, strax-under-världstoppen-Kalla. Bästa säsongsplacering totalt i världscupen: 4:a. Var heller aldrig på pallen i distanscupen. Även där 4:a som bäst.

Fotbollsspelare finns ju en hel drös, men den ständigt i media uppsnackade John Guidetti är väl den som främst kan nämnas. Måste ha haft världens bästa marknadsförare runt sig och har lyckats hänga kvar i rubrikerna i ett decennium, utan att egentligen ha presterat ett enda dugg.
Senast redigerad av Burkgurka 2021-12-25 kl. 10:33.
Citera
2021-12-25, 10:32
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso.

Jättebra svar. Tråden kan egentligen stängas.
Citera
2021-12-25, 10:32
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Ted Gärdestad. Skrev ganska naiv och simpel musik till sin brors texter. Och har på något märkligt sett blivit mest berömd för de texter han ju inte skrev. Hade en låt som blev etta på Svensktoppen någon enstaka vecka och ett par andra som kom in. Var en i mängden artister under den tid han verkade, men pga ett tragiskt livsöde har han i efterhand höjts upp till långt större än han någonsin var.

Avicii
. Lite samma som Ted Gärdestad, att han pga ett tragiskt livsöde i efterhand höjts upp till något större än han egentligen var. Hade två låtar som blev ettor och ett par till som nådde en bredare publik, men summerat ändå en artist som aldrig var i närheten av att bli varken folkkär eller stor. Sedan att han säkert var extremt stor i en mindre krets i en smal genre är en annan sak.

Fotbollsspelare finns ju en hel drös, men den ständigt i media uppsnackade John Guidetti är väl den som främst kan nämnas. Måste ha haft världens bästa marknadsförare runt sig och har lyckats hänga kvar i rubrikerna i ett decennium, utan att egentligen ha presterat ett enda dugg.
Dessa tre håller jag med om, men Kalla har jag ingen direkt koll på.
Citera
2021-12-25, 10:34
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Tage Danielsson. Egentligen både Hasse och Tage men men den senare var snäppet värre.

Jag har sett och läst en hel del med/av Tage och den barnsliga tonen är bara irriterande kass.

Bara det faktum att Tage Danielsson regisserade Ronja Rövardotter anser jag diskvalificerar honom från epitetet "överskattad".
Vi lever i en tid där massa meningslösa människor är "influencers" bara att välja någon från den listan.
Citera
2021-12-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Många obegripliga förslag i tråden som mest säger en del om de som skrivit inläggen. Björn Borg är en av världens största tennisspelare någonsin. Ingmar Bergman är en av världens största filmskapare någonsin. Zlatan är den största svenska fotbollsspelaren någonsin. Wahlgrens passar inte in i TS, finns ingen som överskattar dem, de är underhållning likt Hubbabubba tuggummi. Hasse och Tage är lite överdrivet vänster-humanistiska men har gjort några av de roligaste sakerna någonsin i Sverige t.ex Picassos äventyr. Utan Tage var Hasse Alfredson ingenting, det var Tage som var drivkraften och dominanten i duon.

Schyffert och Gardell, då börjar vi komma någonstans. De har sina anhängare men är uppenbart lågbegåvade.

Olof Palme älskades av många men det finns inte en enda sak ha gjorde för Sverige och svenskarna, tvärtom förskräcker spåren med löntagarfonder, världens högsta skatter, avundsjuka m.m.

Mitt eget anspråkslösa förslag är Kvinnor inom politiken och som chefer. I princip vem jag än nämner är urusel, och gjorde man en tråd om kvinnor som misslyckats så platsade säkert 90% av alla kvinnor som fått chansen som chefer eller höga politiker i den tråden. Och trots detta facit så skallar ständigt ropen Det måste bli en kvinna. Dvs de uppfyller med råge ordet överskattade.
Bra inlägg. Såna här trådar spårar ur direkt nuförtiden.
Gardell känner jag som överskattad.
Och bland kvinnor är Mona Sahlin fortfarande med i massa sammanhang, jag tror hon ses som nån slags "slipad rakryggad feminist som tvingades bort av patriarkatet" om mediabilden får bestämma.
Nu ska jag kolla den fantastiska Fanny och Alexander av Bergman som nån idiot hade uppe som förslag
Citera
2021-12-25, 10:39
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Influencers som Bianca Ingrosso. Värdelös.
Citera
2021-12-25, 10:42
Medlem
Pernilla Wahlgren, Bianca, Henrik fake Schyffert, nollan Jocke och Jonna och resten av alla youtubare.
Citera
2021-12-25, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Avicii. Lite samma som Ted Gärdestad, att han pga ett tragiskt livsöde i efterhand höjts upp till något större än han egentligen var. Hade två låtar som blev ettor och ett par till som nådde en bredare publik, men summerat ändå en artist som aldrig var i närheten av att bli varken folkkär eller stor. Sedan att han säkert var extremt stor i en mindre krets i en smal genre är en annan sak.

Nja, Avicii skulle jag ändå vilja försvara. Verkligen inte min typ av musik på nått sätt. Men till skillnad från många svenska artister som lyfts fram som stora internationella stjärnor så var han faktiskt det. Han hade riktiga internationella stora hits. Efter Abba, Roxette och Ace of Base nog den som lyckats bäst internationellt av svenska artister. Om man inte räknar Max Martin och andra låtskrivare och producenter.
Citera
2021-12-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricktactoe
Pernilla Wahlgren, Bianca, Henrik fake Schyffert, nollan Jocke och Jonna och resten av alla youtubare.
Fast Pernilla kan faktiskt sjunga, är en helt ok skådespelare men annars håller jag med dig!
Citera
2021-12-25, 11:01
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Pernilla Wahlgren och Bianca Ingrosso.

Ja fy fan för dom tomskallarna. En betonvägg har mer karisma.
Citera
2021-12-25, 11:03
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Fast Pernilla kan faktiskt sjunga, är en helt ok skådespelare men annars håller jag med dig!

Alla kan sjunga, det låter bara jävligt illa när vissa gör det. Pernilla är en av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in