Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Det är just sådant här som gör att jag får ont i magen. Alla är fria att välja så länge de väljer rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det fetade, "Det kan väl inte vara ett TVÅNG för läkare att rekommendera något, som de inte tror är bäst för deras egen patient?"
Ytterst problematiskt om det är ett politiskt snarare än medicinskt beslut att läkare måste rekommendera vaccin till alla.
Jag är inte övertygad om att det är bättre ju fler som vaccinerar sig. I grupper med hög naturlig immunitet och låg risk för allvarlig sjukdom finns ingen anledning att ensidigt argumentera för vaccin. Det är som om regeringen tror att det är en tävling där landet med högst vaccinationsgrad vinner de internationella olympiska spelen i vaccintäckning. De jagar pinnar, de bryr sig inte om det medicinska. Riktigt skamligt tycker jag, nu när vi har en ny statsminister och allt som nog bara vill visa muskler och imponera. Och skryta. Då var det nog bättre med tidigare statsministerns mer lugna och ödmjuka hållning inför något han själv inte var expert på. Nuvarande är ekonom gift med en ekonom så naturvetenskap är inte hennes styrka heller, men trots det ska hon nu när det värsta verkar vara över ändå ta i med hårdhandskarna och ensidigt propagera för maximal vaccinationstäckning. Trots att hon fattar nada om sånt. Det maximala är knappast det optimala. Det borde handla om balans och sans och inte vaccinextremism. Hennes extremistiska dragning är oroväckande. Vi är inte längre individer vars individuella val respekteras utan förväntas fungera som marionetter.
Läkaren som avrådde från att vaccinera barnen var sannolikt mer balanserad och kunnig, men förnuftet röst ska tydligen tystas så läkaren stängdes av och får inte träffa studenter. Det låter oroväckande. Han har vad jag förstår handlat efter god medicinsk sed, men mot regeringens policy. Han tystas. Får mig bara känna mer och mer avsmak för vaccingalenskapen. För mycket och för lite skämmer allt. Regeringen kör oss raka vägen ner i förmycket-diket.
Jo, jag är ju absolut inte någon konspirationsteoretiker, men jag fick faktiskt också lite ont i magen av detta. En läkare måste ju få gå på sitt eget kunnande, och som jag skrev förut - han måste få välja det alternativ, som han enligt vetenskap och beprövad erfarenhet kommer fram till är bäst för JUST HANS PATIENT PERSONLIGEN. Annars måste han ju göra våld på sig själv. Låter inte klokt?
Dessutom GÖDER ju sådana här händelser alla de verkliga konspirationsteoretikerna! Det är som någonting ur en sådan där skräckfilm, där aliens har tagit över Pentagon, och alla människor ska förvandlas till zoombies. Om någon läkare - eller annan - försöker arbeta emot det, så blir han avstängd. Eller instängd i en dungeon. Eller likviderad!

Jag kan tänka mig att just alla konspirationsteoretiker känner igen narrativet nu och blir ÄNNU MER anti-vaxx.
Citat:
Ursprungligen postat av
FashionMonster
Det fetmarkerade gäller ALLA BARN, hur många barn tror du har dött i Sverige av Covid?
Hur många tror du ens har hamnat på IVA?
10 döda barn i Sverige av Covid under hela pandemin... så nu vaccinera alla?
Det gäller inte alla barn, en del sjukliga och handikappade barn har blivit sjuka och dött. Kommer ihåg en 14-årig handikappad pojke i början av pandemin, mamman gick ut i tidningarna. Pojken satt hopsjunken och inkrökt i sin rullstol, och får man en infektion i lungorna då så har man inga goda chanser. I sådana fall ska barnen naturligtvis ha vaccin, men det kan även finnas andra indikationer, som övervikt, dåligt immunförsvar, vissa kroniska sjukdomar (tänk CF).
Men den allmänna rekommendationen att vaccinera barn, den handlar om att minska smittspridningen i hela samhället, och skydda vården från kollaps. Inget annat.
Framför en allmän vaccination av barn, så hade jag sett att vi hade stängt skolorna och hållit efter barnen mer, så att de inte kunde bli smittade och smitta så mycket. Det hade varit mycket bättre än att spruta i dem ett nytt vaccin.
OM barnen ska vara i skolan, så behövs nog vaccinet, tyvärr... Men på en rak fråga från en förälder: "rekommenderar ni att min son vaccineras, om vi nu tänker på hans bästa?", så måste ju läkaren få svara nej.