2021-12-23, 16:53
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tycker att det är en väldigt viktig poäng. Corona är ju verkligen ett IQ test från början till slut. Folk i allmänhet är som djur och det är därför corona inte är över sedan länge. Samtidigt ser vi Asien briljera. Högt IQ = corona är inget problem.

Varför gick det åt helvete i Sverige medans det gick relativt väl i överlag nordiska länder? Kan det ha att göra med samma anledning som fått Sveriges IQ att sjunka flera punkter de senaste åren??

Att FHM varit värdelösa genom pandemin vet vi, men kanske är det bara en bisak i varför Sverige har högst dödssiffror i Norden.

Nja IQ verkar vara för dig att få ett högt resultat i ett test där man mäter förmågan att se samband i olika geometriska figurer, matematik osv.

Isf är jag också rätt "intelligent" men även Ted Kaczynski (167), Ted Bundy (137) Adolf Hitler (140+) osv osv.

Sen blir det så oerhört fånigt att i inlägg efter inlägg skryta om sitt egna IQ på ett anonymt forum.
Håller du på likadant irl bland vänner?
Om ej så varför inte?

Att det "gått åt helvete" är din åsikt och inte Svenska folkets, majoriteten tycker snarare tvärtom.
Vi ligger i topp i Europa och betydligt bättre än enligt ditt sätt att mäta IQ det kanske mest i korkade landet i världen USA.
I princip hela västvärlden har fler döda eller liknande siffror.
Citera
2021-12-23, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är inte jättemånga smällfeta som kör vasaloppet skulle jag tro. Har väl vårdats i runda slängar 100 tusen på sjukhus. Någon borde du känna till som blivit svårt sjuk....
Nått är iaf jävligt skumt med din släkt och umgängeskrets... Eller så har det med din mytomani att göra.

Nej känner inte en enda. Men en släkting till frugan som bor i Italien blev inlagd precis början av pandemin. Han var bl.a. 80+ och dåligt hjärta. När frugan berätta att han var sjuk blev jag förvånad att han ens levde. Han låg en vecka på sjukan.
Citera
2021-12-23, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av overthehead
Som så vanligt kan SVT inte hålla sina fingrar från propaganda knappen, idag redovisar dom som vanligt antalet smittade och hur många som vårdas på Iva, smittotalet jämför dom med onsdagens siffror inget konstigt med det,men sedan när man kommer till Iva så jämför dom med tisdagens siffror , varför , jo för jämför man med onsdagen har det inte öka utan minskat med 5 istället jämför man då med tisdagen för att få en ökning.

Uppdrag granskning kan nog viga hela nästa säsong åt att granska svt:s c19-rapportering de senaste åren
Citera
2021-12-23, 16:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Självklart, men du tycker väl ändå inte att det är vettigt att massor av människor blir sjuka, bara de har möjlighet att komma in på sjukhus? Det innebär ju ändå en plåga, samt kostnader för samhället både för vården och för sjukskrivningen, och i många fall en lång rehabilitering efteråt också. Och vissa skulle dö även med den bästa av vård.

Ja, men det är ju på gång igen med omikron, eller skulle ha varit det utan några restriktioner. Jag är faktiskt förvånad över att regeringen skärpte till restriktionerna lite i förväg den här gången, genom att snegla på andra länder, hur det ökar där. Annars brukar de vänta tills det är knökfulllt på IVA innan de får tummen ur. Och då är det ju för sent för många. Jag hade helst sett en riktig lockdown nu, tills alla som vill har fått sin tredje spruta.

Jag kan bara hålla med. Känns som man spelar med folks liv. Jag vill ha min tredje dos, men kan inte ens boka den, trots att det nästan gått 7 månader sedan den andra dosen. Region Stockholm. Skulle inte förvåna mig om det leder till att jag blir smittad. Då är det så dags att ta vaccinet. Känns så ansvarslöst att det finns inte.
Citera
2021-12-23, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Självklart, men du tycker väl ändå inte att det är vettigt att massor av människor blir sjuka, bara de har möjlighet att komma in på sjukhus? Det innebär ju ändå en plåga, samt kostnader för samhället både för vården och för sjukskrivningen, och i många fall en lång rehabilitering efteråt också. Och vissa skulle dö även med den bästa av vård.

Ja, men det är ju på gång igen med omikron, eller skulle ha varit det utan några restriktioner. Jag är faktiskt förvånad över att regeringen skärpte till restriktionerna lite i förväg den här gången, genom att snegla på andra länder, hur det ökar där. Annars brukar de vänta tills det är knökfulllt på IVA innan de får tummen ur. Och då är det ju för sent för många. Jag hade helst sett en riktig lockdown nu, tills alla som vill har fått sin tredje spruta.

Vi har otroligt låga nivåer på IVA jämförelsevis och om jag inte missminner mig så ligger fler med influensa på IVA just nu. Covid är alltså ”bara” en annan sjukdom som de måste ta höjd för varje år, precis som de tar höjd för influensasäsongen i sin budget.

Vi har en åldrande befolkning alltså utgör de en stor del av väljarkåren och då måste politikerna förhålla sig till det. Jag tror inte att vi hade tvingat på de äldre ett vaccin för att barn och unga skulle slippa drabbas hårt av en barnsjukdom. Javisst man kan tycka att det är en konstig tanke men?
Citera
2021-12-23, 17:11
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Förrädisk betydelseglidning där när du felanvänder ordet förstå till att betyda dela din åsikt. Du låter bara som en religiös ledare som anser att den som inte delar din tro inte "förstår" din gud. För om de "förstod" skulle de dela din tro. Det enda du gör är att du attackerar andras sinnen och underkänner andras åsikter. Du är därmed en idiot. Att du då aldrig kan förstå det.

Hur gör du med överlappet mellan A och S i din patetiska lilla formel? Den som är eller har varit smittad och dessutom är vaccinerad räknas ju dubbelt. Och du försöker lura i folk att dina variabler är oberoende, men Ve beror naturligtvis på S, för ju fler med naturlig immunitet, desto mindre skillnad mellan de med konstlad och de utan konstlad immunitet. Ditt Ve minskar alltså av flera olika anledningar över tid. Dels eftersom vaccineffekten snabbt avtar, dels för att S ökar.

Och varför vill du bara balansera AVe och Res, och inte lika gärna S och Res?
Och så börjas det om. Jag ska inte svära på att du inte vill förstå. Men alternativet är att du inte är kapabel. Och det tror jag faktiskt att du är. För, detta borde inte vara så krångligt. Restriktioner reducerar smittspridningen. Därav leder det till att smittspridningen borde öka när restriktioner som tidigare begränsade smittspridningen upphör.

Lite som att spänna ett gummiband ökar längden på det och när man minskar vektorn som spänner ut längden så blir det kortare igen.

Det är vad du ifrågasätter. "Gummibandet kan ju ha torkat". "Gummibandet kan ha spruckit". Eller rent av "vi vet inte gummibandets elastiska egenskaper, vi känner inte till dL/dF för gummibandet"

Visst. Vi känner inte till allt om gummibandet, men vi vet att om F ökar ökar också L.

Ve är inte beroende av S. Inte RRR (som används i ekvationen). När S ökar kommer antalet infekterade att reduceras i både den vaccinerade och den ovaccinerade gruppen.

Det du hänger upp hela ditt hopp på är att Ve egentligen är 0 och alla studier som undersökt saken skulle ha så grova metodfel att de missat att vaccinen inte är bättre än placebo. Det är vad som skulle krävas för att du skulle ha en poäng här.

Vaccinera dig för att reducera din risk för infektion och inläggning och smitta andra. Så kommer det att kännas bättre när du välkomnas in igen i samhället. Vi hyser inget agg för att du tog tid på dig eller för att du varit besvärlig eller liknande. Du är välkommen precis när det passar dig. En stående inbjudan. Insatsen är i paritet med att ta en Alvedon. Och det är inte ens en överdrift.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-23 kl. 17:16.
Citera
2021-12-23, 17:13
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Flera länder tar krafttag för att öka takten för att förse sin befolkning med booster-doser av covidvaccin.

Ett agerande som kritiseras av WHO.

– Inget land kan boosta sig ur pandemin, säger WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnbPxq/who-boosterdos-riskerar-att-forlanga-coronapandemin

Denna notis fanns på SVT text-tv också men försvann sedan. Passade inte agendan?
Citera
2021-12-23, 17:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vi har otroligt låga nivåer på IVA jämförelsevis och om jag inte missminner mig så ligger fler med influensa på IVA just nu. Covid är alltså ”bara” en annan sjukdom som de måste ta höjd för varje år, precis som de tar höjd för influensasäsongen i sin budget.

Vi har en åldrande befolkning alltså utgör de en stor del av väljarkåren och då måste politikerna förhålla sig till det. Jag tror inte att vi hade tvingat på de äldre ett vaccin för att barn och unga skulle slippa drabbas hårt av en barnsjukdom. Javisst man kan tycka att det är en konstig tanke men?

200 barn har tydligen drabbats av hyperinflammation MISC-c efter att ha smittats av covid19, så att sjukdomen skulle vara ofarlig för barn stämmer inte. Tror risk/nyttan väger över till vaccinets fördel även för barn. Andra länder vaccinerar från 5 år och uppåt. Verkar fungera det med. Yngre har dessutom bättre immunsvar på vaccin.
Citera
2021-12-23, 17:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja som sagt du är lite förvirrad.

Jag kan förstå att jag är lite speciell då jag varken tillhör foliehattarna eller sprutmafian så att säga.
Jag är inte så jävla skitnödig för varken vaccin eller sjukdomen och jag vill återgå till ett normalt liv.

Jag har tagit två sprutor, hela familjen har tagit två utom frun som iom jobbet har tagit tre.
Enligt mig behövs inga fler förutom till riskgrupp och 65+(under 18 år hade inte behövt några) utan nu kan vi lugnt låta oss infekteras i lagom takt.
Ingen normal människa som är vaccinerad borde vara uppskrämd av Omikron.

Du kämpar med näbbar o klor citerar diverse twitter-inlägg med mera för att hitta något som kan ses som negativt med Omikron och blir nästan förbannad när man postar något positivt, varför?

Men är det ju så att från första stund har man i tråden tolkat allt som att Omikron är mild.

Det kommer den förmodligen att vara framförallt i Sverige. Däremot kan den ställa till stora problem trots det. Särskilt som den är mycket smittsam. Den studien du nu hänvisat till säger inte det du försöker få den att göra. Det är inte riktigt det den försöker besvara. Vad man försöker är att ta reda på hur mild eller farlig Omikron egentligen är d.v.s. utan immunitet hos befolkningen.

Vi kommer att klara oss bra i Sverige för att många som dig har vaccinerat sig. Det är också jämnt fördelat. Det finns också fler faktorer som att många vaccinerat sig och har genomgått COVID19. Möjligtvis är de långa intervallerna mellan doserna också något positivt.

Det här också en medicinsk diskussionstråd och när någon hävdar något som helt enkelt inte stämmer så får andra kommentera detta. Det är liksom meningen med tråden inte att driva någon propaganda åt något håll.

Igår påstod det t.ex. en massa saker om den danska rapporten som helt enkelt inte stämmer. Man kan inte dra de slutsatser som lades fram. Här kan man faktiskt läsa vad danskarna själv säger:
/.../Separately, Danish data showed that among people who tested positive between November 22 and December 15, Omicron cases were three times less likely to be admitted to hospital than cases with other variants. But experts warned that the concentration of Omicron outbreaks among younger groups could skew the data.

“It is primarily young and vaccinated people who are infected with Omicron, and when we adjust for this, we see no evidence that Omicron should result in milder disease,” said Henrik Ullum, director of the Statens Serum Institut, Denmark’s public health agency, in a press conference on Wednesday.
https://archive.ph/Mq7Xk

Fira nu jul med förvissning att du själv är hyfsat skyddad. Är du intresserad av att verkligen förstå studien från Imperial College utan click-bait-filter kan du läsa denna tråd:

Deepti Gurdasani
@dgurdasani1
Thread on the Imperial study on omicron severity TL;DR:
-*intrinsic* omicron severity similar/bit lower to delta
-*observed* severity lower due to omicron more likely to re-infect
-vaccine efficacy against hosps maintained
-growth rate likely to override impact of lower severity
https://twitter.com/dgurdasani1/status/1473764701553283076?s=20

Hon är en seriös och respekterad forskare vid Queen Mary University of London.
Citera
2021-12-23, 17:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Du kan inte ha läst vad jag skrev? Vi har låga nivåer på IVA p.g.a. att vi började med restriktionerna i tid den här gången. Det är väl bra att vi kan se, att restriktioner funkar? För övrigt skyddar de även mot influensa och andra överförbara sjukdomar.

Det är inte sant att denna sjukdom bara drabbar gamla. Många under 60 har dött, och ännu fler har blivit svårt sjuka och måste gå igenom en lång rehabilitering. Fast du kanske är väldigt ung, och tycker att gränsen till ålderdomen går vid 40? För övrigt har även en del helt unga och tidigare friska människor dött. Den här sjukdomen är oberäknelig på det sättet.

Sedan är det även så, att en sjukdom kan komma tillbaka i en ny våg - och då ta med sig en annan grupp än i den eller de första vågorna. Så var det med Spanskan. Den tog de vanliga offren först - de gamla, de späda barnen och de redan tidigare sjukliga och handikappade. Sedan kom den tillbaka och tog Europas ungdom... Man kan inte veta det i förväg, med en helt ny sjukdom. Har du förresten läst den här nyheten idag:

AMANDA HÄLLSTEN06:46
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=743422
Barn som haft covid-19 kan drabbas av ett tillstånd som kallas Mis-c (Multisystem Inflammatory Syndrome in Children).

Symtomen är bland annat hög feber, utslag, kräkningar och hjärtmuskelinflammation och i Region Uppsala har ett 20-tal barn vårdats för sjukdomen, rapporterar P4 Uppland.

– Det vanliga är att barnen haft någon i hemmet med covid-19, och att de själva varit förkylda men inte påtagligt dåliga på något sätt. Men sedan kommer den här kraftiga inflammationen hos de här barnen när viruset har jobbat på i deras kropp ett tag, säger Lillemor Berntsson, överläkare på Akademiska sjukhuset.

Totalt har omkring 300 fall av Mis-c bekräftats bland barn i Sverige sedan pandemin bröt ut. Barnen är oftast mellan 7 och 12 år gamla.

Men varför en del barn utvecklar följdsjukdomen är ännu okänt.

– Det forskas en hel del på detta, varför drabbas enstaka barn av det här viruset. Men vi har inget bra svar på det, fortsätter Lillemor Berntsson.
Citera
2021-12-23, 17:33
Medlem
Lista över kommuner/stadsdelar sorterat efter högt antal smittade per 10000 innevånare under vecka 50
list-nr, kommun, antal smittade per 10000 innevånare under vecka 50, ökning i procent från vecka49
1 Leksand 92 253
2 Dals-Ed 71 69
3 Oskarshamn 70 20
4 Malmö Limhamn-Bunkeflo 67 86
5 Malmö Oxie 67 45
6 Fagersta 61 29
7 Nora 57 -19
8 Norberg 56 80
9 Malmö Husie 53 65
10 Staffanstorp 52 108
11 Knivsta 48 152
12 Bjuv 47 20
13 Övertorneå 47 80
14 Ludvika 46 -29
15 Robertsfors 46 1433
16 Karlshamn 45 87
17 Malmö Centrum 44 62
18 Malmö Södra Innerstaden 44 62
19 Vallentuna 44 33
20 Västerås 44 7
Citera
2021-12-23, 17:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Denna notis fanns på SVT text-tv också men försvann sedan. Passade inte agendan?

Tedros är alltid på tredje världens sida, vilket är naturligt ur hans perspektiv. Sjävlklart vill han att västvärlden ska ge bort sitt vaccin till dem, i stället för att dela ut en tredje dos till sina egna. Men det betyder inte att vi måste lyssna. Det var för övrigt samma med reserestriktionerna, som han bråkade emot i början och även fortfarande. För att han var rädd för att Afrika inte skulle få hjälpsändningar ifrån Västvärlden, ifall flygen stoppades. Också förklarligt ur hans perspektiv, men det blir tokigt när någon som är högsta hönset för WHO får sprida sådana uppmaningar.

...tror inte att den nyheten var emot SVT:s agenda på något sätt. En neger som talar sig varm för andra negrers rättigheter, är väldigt mycket just SVT:s agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in