2021-12-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tycker att det är en väldigt viktig poäng. Corona är ju verkligen ett IQ test från början till slut. Folk i allmänhet är som djur och det är därför corona inte är över sedan länge. Samtidigt ser vi Asien briljera. Högt IQ = corona är inget problem.

Varför gick det åt helvete i Sverige medans det gick relativt väl i överlag nordiska länder? Kan det ha att göra med samma anledning som fått Sveriges IQ att sjunka flera punkter de senaste åren??

Att FHM varit värdelösa genom pandemin vet vi, men kanske är det bara en bisak i varför Sverige har högst dödssiffror i Norden.

Man skulle ju vilja att det handlade om iq och logiska resonemang, men covid handlar nästan uteslutande om rädsla och känslor. Men det är så vi fungerar vi människor. Vi tror och vill så gärna bara logiska men det är vi inte. Känslorna styr.
Citera
2021-12-23, 17:42
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är en väldigt viktig poäng. Corona är ju verkligen ett IQ test från början till slut. Folk i allmänhet är som djur och det är därför corona inte är över sedan länge. Samtidigt ser vi Asien briljera. Högt IQ = corona är inget problem.

Varför gick det åt helvete i Sverige medans det gick relativt väl i överlag nordiska länder? Kan det ha att göra med samma anledning som fått Sveriges IQ att sjunka flera punkter de senaste åren??

Att FHM varit värdelösa genom pandemin vet vi, men kanske är det bara en bisak i varför Sverige har högst dödssiffror i Norden.
Som någon annan påpekat, du misstar IQ för rädsla och känslor. Du har konsekvent kört med känsloargument, alltid avsaknad av rationalitet.
Citera
2021-12-23, 17:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Du kan bli påkörd av ett rattfyllo med

Det går inte att minska risken med vaccin mot ..
Citera
2021-12-23, 17:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan bara hålla med. Känns som man spelar med folks liv. Jag vill ha min tredje dos, men kan inte ens boka den, trots att det nästan gått 7 månader sedan den andra dosen. Region Stockholm. Skulle inte förvåna mig om det leder till att jag blir smittad. Då är det så dags att ta vaccinet. Känns så ansvarslöst att det finns inte.

Det verkar vara samma kaos överallt. Här GÅR det att boka ganska långt framåt i tiden, men när man kommer dit måste man kunna visa upp ett personligt brev om att man är välkommen att boka tid. (Brevet skickas till en digital brevlåda för dom som har, annars med snigelposten.) Vissa har då inte fått dessa brev, och har fått gå hem med oförrättat ärende - även om de är i den grupp som för tillfället ska vaccineras, och de sex respektive fem månaderna sedan 2:ra sprutan har gått. Sedan blir det doser över den dagen, som får kastas i stället. Det är helt galet.

Tänker även på de där som skickades hem från vaccinationsställena i somras, för att det fattades bara ett par dagar tills det skulle ha gått sex veckor sedan dos 1 (och då hade vi också långa intervall jämfört med andra länder, så det hade absolut inte varit medicinskt fel att ge dem sprutan ett par dagar tidigare). Eftersom de hade kunnat boka, så trodde de att det var grönt. Sedan förlorade de utlandsresor som de hade betalat dyra pengar för redan, för att de inte hann få dos 2 i tid, när de måste boka om tiden - typ fyra-fem veckor framåt i tiden...

Det finns så mycket sådan oginhet, mot människor som faktiskt VILL vaccinera sig. Det borde ju uppmuntras i stället! Jag förstår om folk då säger "passar det inte nu när jag har åkt hit, så skiter jag i att vaxxa mig helt och hållet!".
Citera
2021-12-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinninghead
Man skulle ju vilja att det handlade om iq och logiska resonemang, men covid handlar nästan uteslutande om rädsla och känslor. Men det är så vi fungerar vi människor. Vi tror och vill så gärna bara logiska men det är vi inte. Känslorna styr.

Så är det.
Och de som handlar utifrån logik kallas för ”antivaxxers”
Citera
2021-12-23, 18:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Välj region Stockholm på 1177 och läs själv om du inte tror mig. Att det myglas är ju en sak, men det är inget jag säger något om. Finns ju lediga tider, men de borde släppa på fler.
Nej, min svägerska är ingen myglare, hon är diabetiker och hon har fått den tredje dosen här i Stockholm.

Däremot vet ju de flesta att du är en myglare vad gäller cividvaccination och det är ju lätt att tro att alla andra tänker på samma vis som man själv gör.

Det finns nog många orsaker att det går lite långsamt att bygga upp ny vaccinationskapacitet när den som fanns har hunnit avvecklas.
Det klantiga är ju att besked från FoHM och regeringen alltid dröjer och att de verkar tro att bara för att de säger något så händer detta något omedelbart.

Edit
I princip tror jag att du ver bättre vad som gäller eftersom jag just kommit hem från ett par månaders resa i västra Afrika, men jag ver att min svägerska fått tredje dosen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-12-23 kl. 18:09.
Citera
2021-12-23, 18:18
Medlem
Citat:
Jag kan bara hålla med. Känns som man spelar med folks liv. Jag vill ha min tredje dos, men kan inte ens boka den, trots att det nästan gått 7 månader sedan den andra dosen. Region Stockholm. Skulle inte förvåna mig om det leder till att jag blir smittad. Då är det så dags att ta vaccinet. Känns så ansvarslöst att det finns inte.

Jag kan förstå om du är orolig. Om vi däremot ska vara ärliga mot oss själva, chansen att du kommer råka illa ut är undermålig. Jag hoppas dock att du får din spruta så snart som möjligt, att det inte går att boka en tredje redan nu är givetvis väldigt dåligt.
Citera
2021-12-23, 18:20
Medlem
Citat:

Det går väl inte direkt svinbra för USA heller, vilket är landet jag förstått att du bor i? Du får gärna rätta mig om jag har fel.

Om du nu bor i USA, känner du att du har en högre intelligenskvot än genomsnittet i landet? Baserat på hur det går i USA så måste ju befolkningen vara totalt hjärndöda.
Citera
2021-12-23, 18:22
Medlem
Reidjis avatar
Finns det några som helst studier eller statistik på folk som som haft Covid, men efter tagit sprutan senare dött kort därefter p.g.a. biverkningarna?

Skulle vara intressant att veta för att se om biverkningarna av vaccinet kanske ger samma sjukdomsförlopp som om personen skulle ha fått Covid istället. Då vissa känner av like sjukdomskänsla och andra blir riktigt risiga m.m.
Citera
2021-12-23, 18:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, min svägerska är ingen myglare, hon är diabetiker och hon har fått den tredje dosen här i Stockholm.

Däremot vet ju de flesta att du är en myglare vad gäller cividvaccination och det är ju lätt att tro att alla andra tänker på samma vis som man själv gör.

Det finns nog många orsaker att det går lite långsamt att bygga upp ny vaccinationskapacitet när den som fanns har hunnit avvecklas.
Det klantiga är ju att besked från FoHM och regeringen alltid dröjer och att de verkar tro att bara för att de säger något så händer detta något omedelbart.

Edit
I princip tror jag att du ver bättre vad som gäller eftersom jag just kommit hem från ett par månaders resa i västra Afrika, men jag ver att min svägerska fått tredje dosen.

Så här står det på 1177.

Just nu kan följande grupper vaccinera sig med påfyllnadsdos i Stockholms län:

Du som tog din*andra dos i maj eller tidigare*samt är 18 år eller äldre.*Du som är född 1961 eller tidigare och det har gått*sex månader*sedan din andra dos.*Du som är född 1956 eller tidigare och det har gått*fem månader*sedan din andra dos.

Din svägerska kanske är född 1961 eller tidigare?
Citera
2021-12-23, 18:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Och så börjas det om. Jag ska inte svära på att du inte vill förstå. Men alternativet är att du inte är kapabel. Och det tror jag faktiskt att du är. För, detta borde inte vara så krångligt. Restriktioner reducerar smittspridningen. Därav leder det till att smittspridningen borde öka när restriktioner som tidigare begränsade smittspridningen upphör.

Lite som att spänna ett gummiband ökar längden på det och när man minskar vektorn som spänner ut längden så blir det kortare igen.

Det är vad du ifrågasätter. "Gummibandet kan ju ha torkat". "Gummibandet kan ha spruckit". Eller rent av "vi vet inte gummibandets elastiska egenskaper, vi känner inte till dL/dF för gummibandet"

Visst. Vi känner inte till allt om gummibandet, men vi vet att om F ökar ökar också L.

Ve är inte beroende av S. Inte RRR (som används i ekvationen). När S ökar kommer antalet infekterade att reduceras i både den vaccinerade och den ovaccinerade gruppen.

Det du hänger upp hela ditt hopp på är att Ve egentligen är 0 och alla studier som undersökt saken skulle ha så grova metodfel att de missat att vaccinen inte är bättre än placebo. Det är vad som skulle krävas för att du skulle ha en poäng här.

Vaccinera dig för att reducera din risk för infektion och inläggning och smitta andra. Så kommer det att kännas bättre när du välkomnas in igen i samhället. Vi hyser inget agg för att du tog tid på dig eller för att du varit besvärlig eller liknande. Du är välkommen precis när det passar dig. En stående inbjudan. Insatsen är i paritet med att ta en Alvedon. Och det är inte ens en överdrift.
Idiot, ett gummiband är en betydligt enklare modell. Klart Ve beror av S. Ve, vaccinets effektivitet, mäts ju mot en ovaccinerad befolkning, och om andelen med naturlig immunitet bland de ovaccinerade ändras så ändras naturligtvis även vaccinets effektivitet.

Och om det inte är effectivity utan efficacy du räknar med så är det ju inte tillämpbart på här och nu.
Vaccine effectiveness is a measure of how well vaccines work in the real world. Clinical trials include a wide range of people – a broad age range, both sexes, different ethnicities and those with known medical conditions – but they cannot be a perfect representation of the whole population. The efficacy seen in clinical trials applies to specific outcomes in a clinical trial . Effectiveness is measured by observing how well the vaccines work to protect communities as a whole. Effectiveness in the real world can differ from the efficacy measured in a trial, because we can’t predict exactly how effective vaccination will be for a much bigger and more variable population getting vaccinated in more real life conditions.
https://www.who.int/news-room/feature-stories/detail/vaccine-efficacy-effectiveness-and-protection

Gud vad du är trög. Du lyssnar inte. Du vill uppenbarligen inte förstå.
Citera
2021-12-23, 18:56
Medlem
Talespins avatar
Hur många har egentligen dött AV Covid-19? Det verkar inte finnas någon specifik statistik om detta utan de klumpar bara ihop allt.

Om en multisjuk 95-åring som kan checka ut vilken minut som helst får Covid-19 och sedan dör, vet man med säkerhet att det var just Covid-19 som dödade denna person?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in