Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag kan bara hålla med. Känns som man spelar med folks liv. Jag vill ha min tredje dos, men kan inte ens boka den, trots att det nästan gått 7 månader sedan den andra dosen. Region Stockholm. Skulle inte förvåna mig om det leder till att jag blir smittad. Då är det så dags att ta vaccinet. Känns så ansvarslöst att det finns inte.
Det verkar vara samma kaos överallt. Här GÅR det att boka ganska långt framåt i tiden, men när man kommer dit måste man kunna visa upp ett personligt brev om att man är välkommen att boka tid. (Brevet skickas till en digital brevlåda för dom som har, annars med snigelposten.) Vissa har då inte fått dessa brev, och har fått gå hem med oförrättat ärende - även om de är i den grupp som för tillfället ska vaccineras, och de sex respektive fem månaderna sedan 2:ra sprutan har gått. Sedan blir det doser över den dagen, som får kastas i stället. Det är helt galet.
Tänker även på de där som skickades hem från vaccinationsställena i somras, för att det fattades bara ett par dagar tills det skulle ha gått sex veckor sedan dos 1 (och då hade vi också långa intervall jämfört med andra länder, så det hade absolut inte varit medicinskt fel att ge dem sprutan ett par dagar tidigare). Eftersom de hade kunnat boka, så trodde de att det var grönt. Sedan förlorade de utlandsresor som de hade betalat dyra pengar för redan, för att de inte hann få dos 2 i tid, när de måste boka om tiden - typ fyra-fem veckor framåt i tiden...
Det finns så mycket sådan oginhet, mot människor som faktiskt VILL vaccinera sig. Det borde ju uppmuntras i stället! Jag förstår om folk då säger "passar det inte nu när jag har åkt hit, så skiter jag i att vaxxa mig helt och hållet!".