2021-12-23, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur förklarar du då WHOs uttalande? Vet du bättre än dom? Har du åkt runt på hela den stora afrikanska kontinenten och inspekterat? Rapporterar dom direkt till dig så att du har samma underlag som WHO för din åsikt?

Jag vet inte vad WHO har för beslutsunderlag. Misstänker att de bara tittar i sina diagram över vaccinationstäckning och drar slutsatser utifrån det.
Citera
2021-12-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja och det är därför man förbjuder fyllon från att köra bil. Samma sak som att förbjuda ovaccinerade på jobbet.

Bättre att förbjuda jobb…

Är bara jobbigt att jobba
Citera
2021-12-23, 16:06
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad WHO har för beslutsunderlag. Misstänker att de bara tittar i sina diagram över vaccinationstäckning och drar slutsatser utifrån det.

Ja är ju juletider, de gör nog så enkelt som möjligt för sig
Citera
Medlem
Citat:
Ja och det är därför man förbjuder fyllon från att köra bil. Samma sak som att förbjuda ovaccinerade på jobbet.
Snarare att förbjuda ovaccinerade att köra rattfulla medans det är okej för vaccinpundare
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-12-23 kl. 16:22.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Men folk kör fulla / påverkade ändå så vad är din poäng?

Att risken minskar för död ju färre fyllon vi har på vägarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Studie från Brittiska Imperial College.
https://www.imperial.ac.uk/news/232882/some-reduction-hospitalisation-omicron-delta-englandearly/

Enligt Niel Ferguson:

Det är också 40-45 procent lägre risk för den som är inlagd med omikron att behöva stanna på sjukhuset i mer än en natt, uppger studien, som gått igenom positiva PCR-tester från två veckor i början av december och därefter skapat en modell.

I datan ingick 56 000 fall av omikronsmittade och 269 000 fall av deltasmittade
.

För dubbelvaccinerade sänktes risken ytterligare att hamna på sjukhus.

Ovaccinerade löpte störst risk att behöva vård.

Som sagt Omikron är inget att vara rädd för utan snarare det bästa som kunde hända för att få slut på denna pandemi.

Det beror lite på hur de räknar. I en annan modell räknade de med att endast 1/3 av tidigare infektioner var kända (en ganska optimistisk siffra tror jag) och då var skillnaderna mellan omicron och delta för ovaccinerade tidigare icke infekterade lägre. Man ska också komma ihåg att alla siffror är i jämförelse med deltavarianten som är farligare än den ursprungliga varianten. Jag hade gärna sett en sådan jämförelse också.

Allt som allt tror jag att det här blir den våg som orsakar minst antal sjukhusinläggningar, IVA-vårdade och dödsfall. I första hand på grund av den immunitet som finns i befolkningen i form av tidigare infektioner och vaccination, snarare än att den är så mycket mindre farlig.
Citera
2021-12-23, 16:07
Medlem
Citat:
Att risken minskar för död ju färre fyllon vi har på vägarna.
Nu är det ju inte så i verklighetens, snarare åt andra hållet så gå inte ut!
Citera
2021-12-23, 16:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Studie från Brittiska Imperial College.
https://www.imperial.ac.uk/news/232882/some-reduction-hospitalisation-omicron-delta-englandearly/

Enligt Niel Ferguson:

Det är också 40-45 procent lägre risk för den som är inlagd med omikron att behöva stanna på sjukhuset i mer än en natt, uppger studien, som gått igenom positiva PCR-tester från två veckor i början av december och därefter skapat en modell.

I datan ingick 56 000 fall av omikronsmittade och 269 000 fall av deltasmittade
.

För dubbelvaccinerade sänktes risken ytterligare att hamna på sjukhus.

Ovaccinerade löpte störst risk att behöva vård.

Som sagt Omikron är inget att vara rädd för utan snarare det bästa som kunde hända för att få slut på denna pandemi.

Alla är vi väl glada för att Omikron verkar ge mildare symptom. Vilket inte hindrar att folk även kan avlida i/med Omikron varianten. 12 stycken hittills i Storbritannien. Men det är ingenting, med tanke på hur många som smittats av Omikron där.

Det enda som, är, ett bekymmer med Omikron är att så många blir smittade så snabbt. Det kan överbelasta sjukvården, vilket är allvarligt, inte bara för Covid-19 patienterna. Har vi tur så dämpar andelen hybridimmuna i befolkningen den risken för oss i Sverige.

Ovaccinerade som ej tidigare haft en SARS-COV2 infektion löper störst risk. De som är ovaccinerade men som tidigare haft covid-19 löper också stor risk att smittas, enligt enligt en annan studie ifrån Imperial College. Kanske Ferguson, äntligen, börjar göra lite nytta, istället för att komma med, på flera sätt, katastrofala moduleringar.
Citera
2021-12-23, 16:14
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag har också skrivit att de som gör ett seriöst försök att förstå, kommer att förstå.
Förrädisk betydelseglidning där när du felanvänder ordet förstå till att betyda dela din åsikt. Du låter bara som en religiös ledare som anser att den som inte delar din tro inte "förstår" din gud. För om de "förstod" skulle de dela din tro. Det enda du gör är att du attackerar andras sinnen och underkänner andras åsikter. Du är därmed en idiot. Att du då aldrig kan förstå det.

Hur gör du med överlappet mellan A och S i din patetiska lilla formel? Den som är eller har varit smittad och dessutom är vaccinerad räknas ju dubbelt. Och du försöker lura i folk att dina variabler är oberoende, men Ve beror naturligtvis på S, för ju fler med naturlig immunitet, desto mindre skillnad mellan de med konstlad och de utan konstlad immunitet. Ditt Ve minskar alltså av flera olika anledningar över tid. Dels eftersom vaccineffekten snabbt avtar, dels för att S ökar.

Och varför vill du bara balansera AVe och Res, och inte lika gärna S och Res?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-23 kl. 16:19.
Citera
2021-12-23, 16:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du vaccinerad då?

Ja som sagt du är lite förvirrad.

Jag kan förstå att jag är lite speciell då jag varken tillhör foliehattarna eller sprutmafian så att säga.
Jag är inte så jävla skitnödig för varken vaccin eller sjukdomen och jag vill återgå till ett normalt liv.

Jag har tagit två sprutor, hela familjen har tagit två utom frun som iom jobbet har tagit tre.
Enligt mig behövs inga fler förutom till riskgrupp och 65+(under 18 år hade inte behövt några) utan nu kan vi lugnt låta oss infekteras i lagom takt.
Ingen normal människa som är vaccinerad borde vara uppskrämd av Omikron.

Du kämpar med näbbar o klor citerar diverse twitter-inlägg med mera för att hitta något som kan ses som negativt med Omikron och blir nästan förbannad när man postar något positivt, varför?
Citera
2021-12-23, 16:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tyvärr är det du som har fel. Sidan du länkar till är från augusti. Det sker ingen prioritering utan allt hänger på när du fick din andra spruta. Har man inte åldern inne får man ingen tredje spruta om det inte gått längre än 7 månader sedan den andra. Om man bor i Stockholm vill säga....
Konstigt, min svägerska som har diabetes har fått sin tredje spruta och hon är bar 55 år gammal.
Det var därför jag viste att du hade fel igen.

Håller dock med dig om att det var fel sida jag hittade i hastigheten.

Edit
Hon jobbar inte inom vården eller något annat som borde ge förtur för en tredje dos.
Senast redigerad av Surtruten 2021-12-23 kl. 16:29.
Citera
2021-12-23, 16:26
Medlem
Citat:
GRATTIS!
Inlägg nummer 700 där du snackar IQ och minsann skryter på ett anonymt forum hur smart du är där ingen kan kolla det eller ens bryr sig.

Får kanske ditt ego att boosta lite i alla fall, skönt inför jul.

Jag tycker att det är en väldigt viktig poäng. Corona är ju verkligen ett IQ test från början till slut. Folk i allmänhet är som djur och det är därför corona inte är över sedan länge. Samtidigt ser vi Asien briljera. Högt IQ = corona är inget problem.

Varför gick det åt helvete i Sverige medans det gick relativt väl i överlag nordiska länder? Kan det ha att göra med samma anledning som fått Sveriges IQ att sjunka flera punkter de senaste åren??

Att FHM varit värdelösa genom pandemin vet vi, men kanske är det bara en bisak i varför Sverige har högst dödssiffror i Norden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in