2021-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Runt 1.500 kronor.

En sådan resa kan ju variera enormt mycket i pris beroende på dels bil, men också hur man väljer att ladda.

Kör man en bensin eller dieselbil så handlar den största variationen på vilken bil man kör, hur mycket den drar i soppa och hur aggresivt man kör.

Men med elbil kanske man stannar på ett hotell på vägen som erbjuder gratis laddning, alltså blir den "påfyllningen" gratis. Eller så väljer man att ladda långsamt på säg 22 kW typ2 kontakt istället för snabbladdning med CCS på säg 150 kW, då blir priset mycket billigare eller ibland gratis men man får lida med att vänta i lång tid istället.

Så en sådan resa kanske kostade dig 1500 kr i laddning, men kan säker kosta 3 ggr så mycket också.
Citera
2021-12-22, 21:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
En sådan resa kan ju variera enormt mycket i pris beroende på dels bil, men också hur man väljer att ladda.

Kör man en bensin eller dieselbil så handlar den största variationen på vilken bil man kör, hur mycket den drar i soppa och hur aggresivt man kör.

Men med elbil kanske man stannar på ett hotell på vägen som erbjuder gratis laddning, alltså blir den "påfyllningen" gratis. Eller så väljer man att ladda långsamt på säg 22 kW typ2 kontakt istället för snabbladdning med CCS på säg 150 kW, då blir priset mycket billigare eller ibland gratis men man får lida med att vänta i lång tid istället.

Så en sådan resa kanske kostade dig 1500 kr i laddning, men kan säker kosta 3 ggr så mycket också.

Ja, det är stora variationer, beroende på vilken elbil man kör, var man väljer att ladda, vilket laddkort man har etc.
För min del är det ju "fördelaktigt" att jag bara kan ladda AC.. det är lägre priser, ofta halva priset.
Men generellt handlar det om hur man planerar resan.
Jag hade kunnat kört ännu billigare och försökt jaga fler gratisställen, men det hade blivit för drygt helt enkelt, speciellt på en så pass långväga resa.

Generellt kan man väl säga så här:
Danmark: dyrt att ladda, och väldigt få gratis laddställe.
Tyskland: bäst laddinfrastruktur! många gratisställen och bra utplacerade laddstationer utmed motorvägarna. Ett extra plus i kanten: från och med november i år så kostar det 55 euro i böter för den som blockerar en laddplats.
Frankrike: bra laddinfrastruktur i grunden, men många laddare var defekta, vandaliserade och allmänt dåligt underhållna eller helt enkelt bara avstängda och övergivna sedan länge...
Citera
2021-12-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ja, det är stora variationer, beroende på vilken elbil man kör, var man väljer att ladda, vilket laddkort man har etc.
För min del är det ju "fördelaktigt" att jag bara kan ladda AC.. det är lägre priser, ofta halva priset.
Men generellt handlar det om hur man planerar resan.
Jag hade kunnat kört ännu billigare och försökt jaga fler gratisställen, men det hade blivit för drygt helt enkelt, speciellt på en så pass långväga resa.

Generellt kan man väl säga så här:
Danmark: dyrt att ladda, och väldigt få gratis laddställe.
Tyskland: bäst laddinfrastruktur! många gratisställen och bra utplacerade laddstationer utmed motorvägarna. Ett extra plus i kanten: från och med november i år så kostar det 55 euro i böter för den som blockerar en laddplats.
Frankrike: bra laddinfrastruktur i grunden, men många laddare var defekta, vandaliserade och allmänt dåligt underhållna eller helt enkelt bara avstängda och övergivna sedan länge...

Bra där av Tyskland! Hur är din erfarenhet av Sverige jämfört med andra länder?
Vet att du varit mycket söderut i Europa, men har du varit i Norge och kört och har du varit och kört i Norra Sverige?

Hur är upplevelsen där?

För just Norge vet jag av videos att deras möjligheter till laddning är i världsklass, men det är inte så konstigt heller, men hur är det norröver i Sverige?

Edit: Glömde Finland, men antar att du knappt kört där med tanke på vart du bor.
Citera
2021-12-22, 22:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Bra där av Tyskland! Hur är din erfarenhet av Sverige jämfört med andra länder?
Vet att du varit mycket söderut i Europa, men har du varit i Norge och kört och har du varit och kört i Norra Sverige?

Hur är upplevelsen där?

För just Norge vet jag av videos att deras möjligheter till laddning är i världsklass, men det är inte så konstigt heller, men hur är det norröver i Sverige?

Edit: Glömde Finland, men antar att du knappt kört där med tanke på vart du bor.

Nej, jag har inte kört med elbilen norr om skåne.

Jag har endast kört min ZOE i Skåne, Polen, Tyskland, Danmark, Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Frankrike.
Citera
2021-12-23, 10:28
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Och ändå påstod du att din lilla Zoe utklassade de stora premiumbilarna i utrymme .....

Finns inte en chans att en person på 178 cm och 92 kilo sitter bra i en ZOE om han inte ser ut som en tandpetare med en ärta mitt på .

En av mina småbröder är 1.80 och strax under 100 kilo och den är alldeles för trång även för hans lilla kroppshydda.

180cm och 93kg bredaxlad jävel här, sitter hur gott som helst i min -21
Citera
2021-12-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
180cm och 93kg bredaxlad jävel här, sitter hur gott som helst i min -21
Då måste du vara smalare över axlarna än oss eftersom axlarna tog i både mot bilens sidor och i varandra då vi provsatt .
Citera
2021-12-28, 15:21
Medlem
Citat:
Då måste du vara smalare över axlarna än oss eftersom axlarna tog i både mot bilens sidor och i varandra då vi provsatt .

Jag kan inte uttala mig om Zoe (aldrig testat), men den stora saken här är ju att du testsuttit en elbil!

Har för mig att du specifikt svurit på forumet att du aldrig ens skulle sätta dig in en (rätta mig om fel, så skall jag försöka gräva fram inlägget)?
Citera
2021-12-28, 16:09
Medlem
BAB7s avatar
Jag var på euromaster och fick på vinterdäck precis, 4 nya Pirelli ice zero friktionsdäck, 4.500 kr komplett för allt, det var bra pris tycker jag.

En kul grej hände också, de skulle skriva ner mätarställningen och jag hörde att de diskuterade om det, till slut kom en däckkille ut till mig och frågade om bilen verkligen rullat 18.200 mil.
De trodde först den bara rullat 1.820 mil,, de sa att den var i sådant extremt fint putsat skick att de inte kunde tro att bilen rullat över 18.000 mil
Citera
2021-12-28, 20:48
Medlem
Citat:
Jag var på euromaster och fick på vinterdäck precis, 4 nya Pirelli ice zero friktionsdäck, 4.500 kr komplett för allt, det var bra pris tycker jag.

En kul grej hände också, de skulle skriva ner mätarställningen och jag hörde att de diskuterade om det, till slut kom en däckkille ut till mig och frågade om bilen verkligen rullat 18.200 mil.
De trodde först den bara rullat 1.820 mil,, de sa att den var i sådant extremt fint putsat skick att de inte kunde tro att bilen rullat över 18.000 mil

För min nuvarande bil betalade jag nästan 16 000 kr för nya vinterdäck, Michelin X-Ice3

Visst, detta var med lättmetallfälg också och 17"
Citera
2022-01-03, 23:55
Medlem
BAB7s avatar
Försäljningsrekord för Renault ZOE i Sverige under December månad!

Aldrig förr har det registrerats över 1.000 nya ZOE under en enskild månad, men i December registrerades hela 1.029 nya Renault ZOE i Sverige!

Därmed klev Renault ZOE upp på tredje plats av de mest sålda elbilarna i Sverige under December.
Citera
2022-01-04, 21:02
Medlem
Citat:
Försäljningsrekord för Renault ZOE i Sverige under December månad!

Aldrig förr har det registrerats över 1.000 nya ZOE under en enskild månad, men i December registrerades hela 1.029 nya Renault ZOE i Sverige!

Därmed klev Renault ZOE upp på tredje plats av de mest sålda elbilarna i Sverige under December.

Ska bli intressant att se om ”floppen” i Euro NCAP kommer visa sig i siffrorna. Förmodligen går det att prångla ut bilar ändå, gäller bara att prislappen är attraktiv.
Avstod själva från att välja Zoe, men p.g.a. att vi inte gillade den. Kändes rapplig och vi var eniga om att den inte var något för oss. Glad i efterhand då krocktestet gav en ännu bittrare smak i munnen.
Citera
2022-01-05, 01:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Då måste du vara smalare över axlarna än oss eftersom axlarna tog i både mot bilens sidor och i varandra då vi provsatt.

Hur svårt kan det vara att mäta bilens inre bredd i axelhöjd.
Att inte BAB7 klarar av ett måttband är ju förklarligt men någon anna som har tillgång til ZOE och ett måttband kan ju mäta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in