Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
En sådan resa kan ju variera enormt mycket i pris beroende på dels bil, men också hur man väljer att ladda.
Kör man en bensin eller dieselbil så handlar den största variationen på vilken bil man kör, hur mycket den drar i soppa och hur aggresivt man kör.
Men med elbil kanske man stannar på ett hotell på vägen som erbjuder gratis laddning, alltså blir den "påfyllningen" gratis. Eller så väljer man att ladda långsamt på säg 22 kW typ2 kontakt istället för snabbladdning med CCS på säg 150 kW, då blir priset mycket billigare eller ibland gratis men man får lida med att vänta i lång tid istället.
Så en sådan resa kanske kostade dig 1500 kr i laddning, men kan säker kosta 3 ggr så mycket också.
Ja, det är stora variationer, beroende på vilken elbil man kör, var man väljer att ladda, vilket laddkort man har etc.
För min del är det ju
"fördelaktigt" att jag bara kan ladda AC.. det är lägre priser, ofta halva priset.
Men generellt handlar det om hur man planerar resan.
Jag hade kunnat kört ännu billigare och försökt jaga fler gratisställen, men det hade blivit för drygt helt enkelt, speciellt på en så pass långväga resa.
Generellt kan man väl säga så här:
Danmark: dyrt att ladda, och väldigt få gratis laddställe.
Tyskland: bäst laddinfrastruktur! många gratisställen och bra utplacerade laddstationer utmed motorvägarna. Ett extra plus i kanten: från och med november i år så kostar det 55 euro i böter för den som blockerar en laddplats.
Frankrike: bra laddinfrastruktur i grunden, men många laddare var defekta, vandaliserade och allmänt dåligt underhållna eller helt enkelt bara avstängda och övergivna sedan länge...