Citat:
Du bevisar än en gång att du aldrig har suttit i en ZOE.
ZOE är rymligare och luftigare fram än både E Klass, BMW 5 serie och Volvo V90 etc.
Bak är det tvärtom, där är ZOE betydligt trängre.
ZOE är också mycket rymligare och luftigare fram än tex Clio, - stor skillnad mellan dessa två trots att de bygger på samma bottenplatta.
Anledningen är att ZOE är högre och har mer optimerade innerutrymme.
Det är bara att tex jämföra vindrutan mellan min E klass och min ZOE, jag sitter mycket närmre vindrutan i min E klass, medan jag sitter väldigt långt ifrån vindrutan i min ZOE, jag har också betydligt bättre takhöjd i ZOE.
Vindrutan är också betydligt större i ZOE än i Mercan (trots att mercan är en betydligt större bil)
Fördelen i grunden ligger i bilens design och konstruktion, ZOE är högre man sitter högt och har god översyn i trafiken, vilket är mycket bekvämt.
Bekvämt är också insteget i ZOE, - i mercan sätter jag mig ner i bilen (vilket är mindre bekvämt) medans jag i ZOE går "rakt in och ut" utan att behöva krångla mig in och ut ur bilen, också insteget och dörröppningen i ZOE större än i många andra betydligt större bilar.
Allt detta är lätt tillgänglig fakta för var och en som själv vill kontrollera det.