2021-12-17, 14:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadochnikoff
Felaktigt alkolås på tangentbordet?

Enda sättet minibilen ZOE är rymligare än en E-klass är om mercan blivit överkörd av en ångvält först.

Lite verklighetsförankring vore på sin plats även hos en fanatisk ZOE-ägare .

Du bevisar än en gång att du aldrig har suttit i en ZOE.

ZOE är rymligare och luftigare fram än både E Klass, BMW 5 serie och Volvo V90 etc.
Bak är det tvärtom, där är ZOE betydligt trängre.
ZOE är också mycket rymligare och luftigare fram än tex Clio, - stor skillnad mellan dessa två trots att de bygger på samma bottenplatta.
Anledningen är att ZOE är högre och har mer optimerade innerutrymme.
Det är bara att tex jämföra vindrutan mellan min E klass och min ZOE, jag sitter mycket närmre vindrutan i min E klass, medan jag sitter väldigt långt ifrån vindrutan i min ZOE, jag har också betydligt bättre takhöjd i ZOE.
Vindrutan är också betydligt större i ZOE än i Mercan (trots att mercan är en betydligt större bil)
Fördelen i grunden ligger i bilens design och konstruktion, ZOE är högre man sitter högt och har god översyn i trafiken, vilket är mycket bekvämt.
Bekvämt är också insteget i ZOE, - i mercan sätter jag mig ner i bilen (vilket är mindre bekvämt) medans jag i ZOE går "rakt in och ut" utan att behöva krångla mig in och ut ur bilen, också insteget och dörröppningen i ZOE större än i många andra betydligt större bilar.

Allt detta är lätt tillgänglig fakta för var och en som själv vill kontrollera det.
Citera
2021-12-17, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du bevisar än en gång att du aldrig har suttit i en ZOE.

ZOE är rymligare och luftigare fram än både E Klass, BMW 5 serie och Volvo V90 etc.
Bak är det tvärtom, där är ZOE betydligt trängre.
ZOE är också mycket rymligare och luftigare fram än tex Clio, - stor skillnad mellan dessa två trots att de bygger på samma bottenplatta.
Anledningen är att ZOE är högre och har mer optimerade innerutrymme.
Det är bara att tex jämföra vindrutan mellan min E klass och min ZOE, jag sitter mycket närmre vindrutan i min E klass, medan jag sitter väldigt långt ifrån vindrutan i min ZOE, jag har också betydligt bättre takhöjd i ZOE.
Vindrutan är också betydligt större i ZOE än i Mercan (trots att mercan är en betydligt större bil)
Fördelen i grunden ligger i bilens design och konstruktion, ZOE är högre man sitter högt och har god översyn i trafiken, vilket är mycket bekvämt.
Bekvämt är också insteget i ZOE, - i mercan sätter jag mig ner i bilen (vilket är mindre bekvämt) medans jag i ZOE går "rakt in och ut" utan att behöva krångla mig in och ut ur bilen, också insteget och dörröppningen i ZOE större än i många andra betydligt större bilar.

Allt detta är lätt tillgänglig fakta för var och en som själv vill kontrollera det.
Så du menar alltså att det finns TVÅ sorters ZOE, en rymlig och fin som du har och så den lilla plastiga trånga lådan som alla andra människor träffar på ????

Rymligare och luftigare än en Fiat panda kanske jag kan gå med på men att jämföra mot fullstora bilar och dessutom försöka hävda att ZOE vinner är bara löjligt .

Det enda du säger som är någorlunda nära verkligheten är att ZOE har en stor ruta .

Tyvärr är resten av bilen ej tillverkad med tanke på att vuxna män eller barn över 12 år ska använda den .
Trång i kupebredd , om jag och polaren sitter bredvid varandra tar våra axlar både i dörrstolparna och i varandras axlar och vi är ändå inga bodybuilders utan normalt bredaxlade fullvuxna , huvudet tar i taket fram hur du än försöker få ned stolen och baksätet passar kanske en 8-åring .

Enda sättet du kan hävda att bilen är stor och rymlig utan att ljuga är om du är en dvärg eller går i mellanstadiet .
Citera
2021-12-17, 17:59
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Så du menar alltså att det finns TVÅ sorters ZOE, en rymlig och fin som du har och så den lilla plastiga trånga lådan som alla andra människor träffar på ????

Rymligare och luftigare än en Fiat panda kanske jag kan gå med på men att jämföra mot fullstora bilar och dessutom försöka hävda att ZOE vinner är bara löjligt .

Det enda du säger som är någorlunda nära verkligheten är att ZOE har en stor ruta .

Tyvärr är resten av bilen ej tillverkad med tanke på att vuxna män eller barn över 12 år ska använda den .
Trång i kupebredd , om jag och polaren sitter bredvid varandra tar våra axlar både i dörrstolparna och i varandras axlar och vi är ändå inga bodybuilders utan normalt bredaxlade fullvuxna , huvudet tar i taket fram hur du än försöker få ned stolen och baksätet passar kanske en 8-åring .

Enda sättet du kan hävda att bilen är stor och rymlig utan att ljuga är om du är en dvärg eller går i mellanstadiet .

1, ZOE fas 1 är något rymligare än den nya fas 2, detta pga en något bredare mittkonsoll och annan instrumentpanel i nya ZOE, skillnaden är dock ganska liten.

2, Jag är 1.78 lång och väger ca 92 kg.

3, ZOE ska jämföras med andra småbilar i samma klass, tex clio, polo, yaris, etc och inte stora premiumbilar som E klass och V90.

Om du nu anser att jag är partisk i ämnet så kan vi istället se vad tester och motorjournalister säger om bilen:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/4P8e9/stort-elbiltest-den-karran-haller-langst - "Renault Zoe vinner testet med bred marginal. Räckvidden säger allt. Dessutom gillar vi Zoe som bil. Den är kompakt rymlig och lättkörd."

http://mermotor.se/2017/02/07/renault-zoe-leder-racet-mot-rimlig-rackvidd-till-rimligt-pris/ - "Bilen är rymlig även om den inte kan mäta sig med en VW Golf. De två där fram sitter riktigt bra, medan tre i baksätet är väl trångt. Inte sämre än en VW Polo dock."

https://teslaclubsweden.se/renault-zoe-slog-tesla-model-3-i-europa-i-fjol/ - "Bäst säljande elbilen i Europa i fjol var Renault Zoe, Nästan etthundratusen Renault Zoe levererades till lyckliga köpare runt om i Europa, Bra komfort och räckvidd i kombination med lågt pris har visat sig vara en vinnande kombination."
Citera
2021-12-17, 18:14
Medlem
Citat:
3, ZOE ska jämföras med andra småbilar i samma klass, tex clio, polo, yaris, etc och inte stora premiumbilar som E klass och V90.."[/i]
Och ändå påstod du att din lilla Zoe utklassade de stora premiumbilarna i utrymme .....

Finns inte en chans att en person på 178 cm och 92 kilo sitter bra i en ZOE om han inte ser ut som en tandpetare med en ärta mitt på .

En av mina småbröder är 1.80 och strax under 100 kilo och den är alldeles för trång även för hans lilla kroppshydda.
Citera
2021-12-17, 18:15
Avslutad
Kommer Citroen ami 1 till Sverige? Den säljs ju i Frankrike men det är kanske bara där den finns.
Vore intressant att se den på riktigt.
Citera
2021-12-17, 18:18
Medlem
Här får jag hålla med BAB7.
Jag kan inte säga mycket om den äldre varianten av Zoe, men den nya har jag provkört och även om det inte skulle varit mitt första val av ny kompakt bil, så var den inte dålig.

Jag satt bekvämt i framsätet (180 cm lång). Kände mig inte ett dugg trängd.

Så på den punken hade jag absolut kunnat ha en Zoe om alternativet hade varit annan kompakt bil. OBS att man inte kan jämföra med större bilar som BAB säger. Är man ute efter en småbil eller en kompakt bil så ska man jämföra med andra i samma klass.

Nu är jag missnöjd med andra saker på Zoe, men just när det kommer till rymlighet i framsätet och bekvämlighet så finns inget att klaga på för någon som är 180cm lång.
Citera
2021-12-22, 18:32
Medlem
bullruns avatar
Har du någon koll på hur mycket du betalade i laddavgifter på Parisresan?

Citat:
Efter 17.000 mil, kan jag nu säga att den nog lätt rullar 17.000 mil till utan större problem.
Bilen går fortfarande som en klocka.

Jag är precis hemkommen från en semesterresa på 450 mil genom tyskland, sydfrankrike, paris, luxemburg etc och tillbaks hem igen.
Jag är ärligt förvånad över hur bra bilen har rullat dessa 450 mil, med bilen fullpackad med bagage och långa körningar nästan varje dag, har bilen verkligen fått visa vad den går för!
Och det blir högsta betyg.
Extremt god komfort, stolarna är superfina, man märker inte att man kört flera dagar i sträck!
Extremt god körstabilitet, trots att bilen var fullt lastad med bagage så låg den ända perfekt på vägen.

En bra bil som man gärna kör långt med.
Citera
2021-12-22, 18:43
Medlem
bullruns avatar
12% känns helt ok på dom milen.
Så länge du har 50% kapacitet kvar och inte batteriet tvärdör vilket är ovanligt på Zoe kommer den att vara ett utmärkt begagnatköp.
Vilken bil kan konkurera med ett inköpspris på drygt 50 tusen och en milkostnad på 2.50:-?
Perfekt som andrabil om du har 3-4 mil enkel till jobbet.

Citat:
Enligt min egen, högst amatörmässiga uträkning, har batteriet på min ZOE nu efter 17.500 mil tappat 12% av sin kapacitet.

Det är väl helt i sin ordning tycker jag.

En viss problematik finns dock när det gäller elbils-batterier i allmänhet, nämligen att degraderingen av av batteriet plötsligt kan böja öka i betydligt snabbare takt.

Det som då kan ske är att räckvidden plötsligt blir mycket sämre, det brukar i sådant fall ske när det blir kallare framåt höst/vinter och plötsligt har batteriet kanske bara 45-50% av sin kapacitet kvar, vilket i princip kan ske över en natt.

Det kan också hända att batteriet inte visar några tecken på degradering, men helt plötsligt lyser hela instrumentpanelen rött.. det kan betyda att batteriet drabbats av en plötslig batteridefekt, händer tyvärr ibland, vilket inte är så konstigt egentligen då allt så klart kan gå sönder, även dyra batterier..
Och dyrt blir det, ett nytt batteri kostar runt 200.000-350.000 kronor beroende på bilmodell.
Citera
2021-12-22, 18:48
Medlem
bullruns avatar
Kan du ta fram en källa på det.

Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Du vet väl att din el-bil blir värdelös om 6-7 år.
Citera
2021-12-22, 18:51
Medlem
Flaskhalsats avatar
Hämtade ut min nya bil idag och hade vägarna förbi Renault för att se vad de sålde där då de låg vägg i vägg med stället jag hämtade min bil på och på golvet stod det en Zoe och det måste varit det plastigaste skiten jag någonsin sett. Jag satte mig i bilen och det enda jag påmindes av var min systersons mopedbil, maken till sämre byggnadskvalitet har jag aldrig sett i mina dagar. Hur sjutton är det sen tänkt att två stycken skall få plats i bilen? Sitter jag i stolen som det är tänkt skaver mina axlar mot stolpen. Att priset sen var mer än det tredubbla som jag instinktivt tänkte mig gjorde inte saken bättre.

Svängde även förbi Toyota och det var nog lika mycket skräp där, hela instrumentpanelen höll på att ramla isär när man tog i och drog lite.
Citera
2021-12-22, 19:01
Medlem
bullruns avatar
Vet inte hur din bror ser ut i kroppen men vi som är vanligt skapta sitter bra i Zoe.
Jag är 1,87 lång och väger 118 kg sitter utmärkt i Zoe.
Jag har nog 4-5 cm kvar i takhöjd dock börjar det bli lite kort för benen så man bör nog inte vara längre än 1,90.
Jag vet inte hur den står sig mot V90 men den är rymligare och luftigare än nya V60.
Utrymningsmässigt sitter jag bättre i Zoe än i gamla Volvo XC60.
Hur den står sig mot den nya vet jag inte då jag bara suttit bak i den.
Den modellen bör dock skämmas för vägljudet bak,maken till dålig ljudkomfort i en bil för närmare 600 00:-,det är dock en annan diskution.

Citat:
Och ändå påstod du att din lilla Zoe utklassade de stora premiumbilarna i utrymme .....

Finns inte en chans att en person på 178 cm och 92 kilo sitter bra i en ZOE om han inte ser ut som en tandpetare med en ärta mitt på .

En av mina småbröder är 1.80 och strax under 100 kilo och den är alldeles för trång även för hans lilla kroppshydda.
Citera
2021-12-22, 20:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Har du någon koll på hur mycket du betalade i laddavgifter på Parisresan?

Runt 1.500 kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in