2021-12-22, 20:08
Medlem
Det gamla hederliga uttrycket FALL INTE FÖR GRUPPTRYCK har väl aldrig passat bättre i ett samhälle och inkluderat så många olika människor i alla dess åldrar?

Men det gäller väl tvärtom nu?

Hemskt om det är så att regeringen inte tar till sig fakta och tar beslut efter faktiskt godkända rapporter. Utan man gör lite som man själva vill och vad som finns i deras huvud, sant eller ej spelar inte då stor roll. Det är odiskutabellt MAKTMISSBRUK. Men det har dom ju börjat med innan coronabluffen i andra frågor ändå och folket verkar inte bry sig så vadå? Skit samma.
Citera
2021-12-22, 20:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan ju ha funnits kunder som klagade över att behöva vara i närheten av ovaccinerade.

Man har redan öppnat Pandoras ask genom att normalisera åtskillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade. Det är ett självspelande piano. Även om pandemin officiellt tar slut så kan det här med vaccinbevis finnas kvar under många år. Närhelst man bedömer det vaccinerade kundurvalet som positivt för verksamheten.
Där har vi något att lära av japanerna som samtidigt som de uppmuntrar till vaccinering också starkt avråder från diskriminering av ovaccinerade. De behandlar sina medborgare som vuxna. Inte som dagisfröken Maggan.
"Although we encourage all citizens to receive the Covid-19 vaccination, it is not compulsory or mandatory," a notice on the Ministry of Health website reads.

"Vaccination will be given only with the consent of the person to be vaccinated after the information provided. Please get vaccinated of your own decision, understanding both the effectiveness in preventing infectious diseases and the risk of side effects.

"No vaccination will be given without consent. Please do not force anyone in your workplace or those who around you to be vaccinated, and do not discriminate against those who have not been vaccinated."

A similar message appears on the website of Japanese Prime Minister Fumio Kishida.
https://www.nzherald.co.nz/world/covid-19-japan-urges-public-do-not-discriminate-against-the-unvaccinated/ZUQ2KJ3LTQX74YUZ63IEDOGH5Q/?c_id=2&objectid=12495203
Citera
2021-12-22, 20:09
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja men då kanske vi kan börja lyfta bort vaccinpassen nu då? Sluta kräva att folk ska tvångsvaccinera? Vore inte det rimligt?

Vet du vad!

Jag kommer vara helt för detta när ovaxxade inte längre belastar vården hårdare än vaxade.

Då menar jag inte i absoluta tal..
Citera
2021-12-22, 20:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vet du vad!

Jag kommer vara helt för detta när ovaxxade inte längre belastar vården hårdare än vaxade.

Då menar jag inte i absoluta tal..
Just nu verkar det vara influensan som belastar vården. Fler fall än covid enligt något stockholmssjukhus. Men det bryr du dig inte om. Dubbelmoral.
Citera
2021-12-22, 20:12
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var goda nyheter! Hoppas andra studier visar samma sak.

Som jag sa tidigare så TROR jag att omikron kommer ge ca 25% av mängden inlagda jämfört med delta.
Detta har börjat visa sig, men vi får vänta på mer data..
Jag kan såklart ha fal, men jag tror faktiskt inte det.
Mörkertalet avseende smittade verkar vara extremt..
Annars skulle inte Gauteng redan ha peakat..
Citera
2021-12-22, 20:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej. Vad som händer om man gör så är det som hänt med Omikron;
En vaccinresistent mutation uppstår i den ovaccinerade populationen varpå densamma smittar ned den vaccinerade gruppen där den snabbt får fäste och tar över.

Det är därför folk fått för sig att ovaccinerade här utgör en sådan risk.

Teoretiskt kanske det skulle fungera att vaccinera ett kluster för sig, möjligen, men det är lika mycket en skrivbordsprodukt som att tro att man kan vaccinerna hela världen på 5 månader.

Det är bara att glömma. Allt man gör är att ge vaccinresistenta mutationer övertaget snabbare.

Har vaccinationer medfört att vaccinresistenta varianter sprids snabbare?

Både Delta- och Omikron-varianterna har ju varit mer smittsamma än sina föregångare. Det innebär att dom skulle ha ett övertag gentemot andra varianter även utan vaccinering. Därav har jag svårt att tro på uppfattningen att vaccineringen skulle ha gynnat varianterna.
Citera
2021-12-22, 20:18
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Mycket positiva siffror avseende SA idag.
Kolla kurvan för Gauteng

https://twitter.com/nicd_sa?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed% 7Ctwterm%5E1472614173104390146%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5 Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.news24.com%2Fnews24 %2Fsouthafrica%2Fnews%2Fcoronavirus-all-the-latest-news -about-covid-19-in-south-africa-and-the-world-20200312
Citera
2021-12-22, 20:21
Medlem
Har nu sett en hel del på Facebook visa sitt intyg för dos 3. Men det finns ju inte ens en egen kolon/rad för att skriva in uppgifterna när dos 3 i är tagen.

Sjukvårdarna får alltså skriva in dos 3 mellan raderna på pappret.

Skriver de dos 4 på baksidan då eller?

Ser skapligt slarvigt ut.

Edit länk. http://www.bilddump.se/bilder/20211222202520-194.14.160.100.jpg
Senast redigerad av ProvV 2021-12-22 kl. 20:26.
Citera
2021-12-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Som jag sa tidigare så TROR jag att omikron kommer ge ca 25% av mängden inlagda jämfört med delta.
Detta har börjat visa sig, men vi får vänta på mer data..
Jag kan såklart ha fal, men jag tror faktiskt inte det.
Mörkertalet avseende smittade verkar vara extremt..
Annars skulle inte Gauteng redan ha peakat..

Ja precis, hoppas du har rätt! Om det finns ett stort mörkertal så borde det verkligen tala för ett mildare förlopp. Vi får se när mer data är på plats som sagt.
Citera
2021-12-22, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Det gamla hederliga uttrycket FALL INTE FÖR GRUPPTRYCK har väl aldrig passat bättre i ett samhälle och inkluderat så många olika människor i alla dess åldrar?

Men det gäller väl tvärtom nu?

Hemskt om det är så att regeringen inte tar till sig fakta och tar beslut efter faktiskt godkända rapporter. Utan man gör lite som man själva vill och vad som finns i deras huvud, sant eller ej spelar inte då stor roll. Det är odiskutabellt MAKTMISSBRUK. Men det har dom ju börjat med innan coronabluffen i andra frågor ändå och folket verkar inte bry sig så vadå? Skit samma.

Att falla för grupptrycket är väl precis det Sverige inte gjort i jämförelse med andra länder. Att vi är fostrade i att ta en kula för laget, lystra till vetenskapen och tänka solidariskt på de svaga är en annan sak.

Sen har vi några procent lättkränkta som mest tänker på sig själv och inte förstår att man lever i ett samhälle...
Citera
2021-12-22, 20:29
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I verkligheten har smittan bara ökat sedan ditt omhuldade pass börjat uppmuntra vaccinerade att sprida smitta. Du är en apa om du tror att din simla lilla formel kan fungera som en spåkula som låter dig se in i framtiden. Alla vettiga vet att verkligheten är långt mer komplicerad än så.
Restriktioner har lättats och vi har fått in smittsammare varianter. Trots detta har vi ännu inte haft i närheten av den våg vi hade för ganska precis ett år sedan.

Vaccinpass är ett bra verktyg för att öppna upp för de som är intresserade genom att vaccinera sig och hålla de med en förhöjd risk att sprida sjukdom och läggas in som följd av ett irrationellt vaccinationsmotstånd som vilar på illusioner, ute.

Alternativet är att öka Res för alla. Och då går den inbillade friheten bestående av att förbli ovaccinerad ut över andra.

Det är alltså denna riktning frihetsargumentet egentligen har. Det du argumenterar för är en frihet att inskränka frihet.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-22 kl. 20:32.
Citera
2021-12-22, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Att falla för grupptrycket är väl precis det Sverige inte gjort i jämförelse med andra länder. Att vi är fostrade i att ta en kula för laget, lystra till vetenskapen och tänka solidariskt på de svaga är en annan sak.

Sen har vi några procent lättkränkta som mest tänker på sig själv och inte förstår att man lever i ett samhälle...

Är svenskar fostrade för att ta en kula för laget? Du har inte rest mycket du inte, vi är nog det land i Europa som allra minst är fostrade på det viset. Och vi har haft det så jävla lätt med precis allting jämfört med de flesta andra länder. Inget utav världskrigen var våra mor och förfäder indragna i heller och har glidit på en räkmacka ända sedan ww2. Bortskämda är svensken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in