2021-12-22, 16:26
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
GN var 30 år då.
Eva och A bror Niklas var 37 år då.

Det är en man i 40-års åldern.
Näää, om hundföraren ”Sven” hade varit brodern Niklas så hade det framgått redan.

Men å andra sidan, hundföraren ”Sven” kanske såg Eva och A bror Niklas cykla vårdslöst förbi honom längs Limstagatan?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-12-22 kl. 16:28.
Citera
2021-12-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan

Du verkar ha en personlig vendetta med PG hur kommer det sig? 🤔

PG pekade ut Mr. P i Kalla Fall, hur ser du på Mr. P som tänkbar gärningsman eller insyltad i mordet?

Du har själv pekat ut många i tråden (PG, Anneli, Niklas, GN) men aldrig misstänkt Mr P. Hur kan du vara så övertygad om att han är oskyldig? 🤔
Utveckla gärna.
Förstår du inte det heller?
Citera
2021-12-22, 16:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiatrenault
I Dacostaarkivet står:
"Hundföraren En man i 40-års åldern var ute och rastade sin hund kring 23 tiden under mordnatten, strax före Kontorsgatan blev han nästan omkörd av en vårdslös cyklist som cyklade längs Limstagatan. Mannen noterade cyklistens klädsel och utseende, när han närmade sig den plats där Eva hittades dagen efter reagerade mannens hund kraftigt och gick i försvarsställning.

Hundföraren hörde av sig först till polisen 6 dagar senare med sina observationer och valde att vara anonym av rädsla för sitt liv, han lämnade följande beskrivning:"

GN var 30 år då.

Kanske var det så att mördaren kände igen hundvittnet. Eller att dom kände igen varandra men valde att vara tysta. Kanske genom någon uppgörelse?
Eller så är hundvittnet mördaren, den enda man faktiskt vet som var på platsen när mordet skedde.
Hundvittnet tar sedan på sig den rollen men vill vara anonym.
Hundvittnet var rädd för att han blivit påkommen men hade troligen maximal tur att ingen sett något. Gatan är väl trots allt relativt trafikerad och det var rörelse både före och efter mordet.
Mördaren hade mest tur att han kunde genomföra mordet på Laban efter 23.20 då ungdomarna hade sett Laban strax före och han hade varit hemma och skällt på gården.
Citera
2021-12-22, 17:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiatrenault
I Dacostaarkivet står:
"Hundföraren En man i 40-års åldern var ute och rastade sin hund kring 23 tiden under mordnatten, strax före Kontorsgatan blev han nästan omkörd av en vårdslös cyklist som cyklade längs Limstagatan. Mannen noterade cyklistens klädsel och utseende, när han närmade sig den plats där Eva hittades dagen efter reagerade mannens hund kraftigt och gick i försvarsställning.

Hundföraren hörde av sig först till polisen 6 dagar senare med sina observationer och valde att vara anonym av rädsla för sitt liv, han lämnade följande beskrivning:"

GN var 30 år då.

Sant, men frågan är hur mycket man kan lita på kvällspressen just i det här fallet. Hundvittnet påstod att han fruktade för sitt liv och att han därför ville vara anonym. Bra då om han fick en ålder som omöjligen kunde knytas till honom. Om hundvittnet var 30 men såg ut som 35 kan man ha valt att ta det säkra före det osäkra och därför skrivit upp åldern till "en man i 40-årsåldern". Jag tror inte att man ville riskera ytterligare ett mord om det här nu var en galning som härjade. Eftersom hundvittnet skyddades och fick anonymitet kvittar det vilken ålder man tillskrev honom i reportaget.

Om, med betoning på OM mördaren cyklade omvägen runt hela Bruket så tror jag att det var GN - påtänd - man får en jäkla ork och energi av speed t.ex.

Hundvittnet kan även vara en "dödspolare" till GN, lejd 6 dagar efter mordet för 10.000 kr.
Kanske är det här lojaliteterna finns som polisen brukar prata om? som dom hoppas ska förändras med tiden. Det här skulle även kunna vara en förklaring på det anonyma brevet som polisen fick 2017 efter att Svenska Fall hade visats på TV.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-12-22 kl. 18:17.
Citera
2021-12-22, 18:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Förstår du inte det heller?

Nej, svara gärna på dom 3 frågorna. Vendettan med PG är ju udda men det kanske är p.g.a. hon anklagar dig?

Inte ens jag utesluter Mr P - men han toppar inte min lista på misstänkta.
Citera
2021-12-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Har ni glömt att det var dåligt väder? Knappast att Eva gick och drog benen efter sig på väg hemåt.

Har ni glömt att hundvittnet inte var den som gick till polisen med sin berättelse? Han berättade ju det på sitt arbete flera dagar senare och det var någon av arbetskamraterna som gick till farbror blå. Därför tror jag att hundvittnet ville göra sig intressant på sin arbetsplats och att han pratar skit. Sedan när polisen kommer och förhör honom har han inte vett på att dementera sitt trams.

När det gäller ovädret så har jag för mig att det stod i någon artikel att det drog fram ett oväder vid midnatt så vem vet när det tog fart, 23:45 kanske? Så det måste ju inte ha spö-regnat när Eva klev ur bilen. Kanske hon inte hade så bråttom hem ändå? Jag tänkte på att i korsningen där hon klev av fanns det ju förut ett grönområde dit hunden kunde ha sprungit ifall han brukade springa dit i vanliga fall så det kan ju också ha dragit ut på tiden litegrann?

Men konstigt med "hundvittnet" som inte ville gå till polisen självmant. Och visst måste väl han ha pekat ut den som först blev misstänkt för mordet eftersom de la ner så mycket krut på att förhöra den utpekade? Det är väl därför hundvittnet inte är intressant längre, eftersom det visat sig att dom misstänkt fel person eller resonerar jag fel nu?
Citera
2021-12-22, 22:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
När det gäller ovädret så har jag för mig att det stod i någon artikel att det drog fram ett oväder vid midnatt så vem vet när det tog fart, 23:45 kanske? Så det måste ju inte ha spö-regnat när Eva klev ur bilen. Kanske hon inte hade så bråttom hem ändå? Jag tänkte på att i korsningen där hon klev av fanns det ju förut ett grönområde dit hunden kunde ha sprungit ifall han brukade springa dit i vanliga fall så det kan ju också ha dragit ut på tiden litegrann?

Men konstigt med "hundvittnet" som inte ville gå till polisen självmant. Och visst måste väl han ha pekat ut den som först blev misstänkt för mordet eftersom de la ner så mycket krut på att förhöra den utpekade? Det är väl därför hundvittnet inte är intressant längre, eftersom det visat sig att dom misstänkt fel person eller resonerar jag fel nu?

Eller så ville hundvittnet bara vilseleda och testa polisen :-)
Citera
2021-12-22, 23:17
Medlem
2016-05-22, 12:24 länk
echoesofglory
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det här fallet verkar vara bortglömt, men nu finns det lite mer här https://dacostarkivet.wordpress.com/2016/05/22/mordet-pa-eva-soderstrom/
För er som direkt vill hoppa till pressmaterialet klickar här
Förhoppningsvis blir detta mordfall uppklarat och Eva får rättvisa.
För er som direkt vill hoppa till pressmaterialet klickar här
2021-12-18, 21:40 länk
Handfatstrallaren
Allt pressmaterial från echoesofglory:s länk här är borta

… allt förutom det här

Rätta mig om jag har fel!
SITT LUGNT I BÅTEN!

Jag har nämligen hittat en bild på echoesofglory:s pressmaterial ute på nätet.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSZW3b0-kEvLHLOFEsGP5BDwzffSuEns08Nig&usqp=CAU

Jag ser dock inte om pressmaterialet ligger någonstans på Börje Öhmans stora skrivbord i Tv-programmet Svenska fall för FBI del 1 säsong 2 från den 27 oktober 2016?

Dock är färgen på bordsskivorna slående lika varandra.

Pressmaterialet kanske tillhör någon närstående till Eva?

Eller också är det material som har samlats in till polisens FUP, förundersökningsprotokoll?

Ett är säkert, de låg iallafall INTE på kvinnans vita köksbord i Tv-programmet Svenska fall för FBI del 1 säsong 2.

Reportaget Eva skulle bara rasta Laban syns ligga i högen av pressmaterial.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2021-12-22 kl. 23:22.
Citera
2021-12-23, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja Heidi och Pippi Långstrump.

Nej det var väl inget erkännande? Det var en man som blev utpekad för att han strax efter mordet skulle ha mottagit 10.000 kr som betalning för att döda Eva Söderström, det var vad som stod i brevet. Polisen kontaktade mannen som förhördes men han nekade till alla anklagelser.

Brevskrivaren/angivaren var anonym.

Beskrivaren = hundvittnet :-)
Borde rent logiskt ha varit Mr P man förhörde efter TV programmet, någon av PAB eller GN som skrev brevet?
Hundvittnet såg mordet men vågade inget säga och kanske tystades med pengar/tjänster.
Citera
2021-12-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Eller så ville hundvittnet bara vilseleda och testa polisen :-)

OM hundvittnet pekade ut "cykelstyret" som senare visade sig vara oskyldig då måste hundvittnet antingen ha vilselett polisen med flit ELLER så diktade han ihop en story för att göra sig märkvärdig ELLER så feltolkade han allt. Kanske cyklisten som han såg inte svängde av mot Bruket utan fortsatte mot Brunne istället. Då hade det kunnat stämma in på cykelsture för han hade ju en kompis där borta nånstans
Citera
2021-12-23, 19:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
OM hundvittnet pekade ut "cykelstyret" som senare visade sig vara oskyldig då måste hundvittnet antingen ha vilselett polisen med flit ELLER så diktade han ihop en story för att göra sig märkvärdig ELLER så feltolkade han allt. Kanske cyklisten som han såg inte svängde av mot Bruket utan fortsatte mot Brunne istället. Då hade det kunnat stämma in på cykelsture för han hade ju en kompis där borta nånstans

Borde inte hundvittnet ha känt igen cykelsture?
Då hade nog mordet varit klart.
Men det var inte Sture.
Cykeln låg kvar till morgonen för att mördaren bodde där.
Citera
2021-12-23, 22:34
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Borde inte hundvittnet ha känt igen cykelsture?
Då hade nog mordet varit klart.
Men det var inte Sture.
Cykeln låg kvar till morgonen för att mördaren bodde där.

Man kan utesluta att hundvittnet pekade ut Cykel-Sture eftersom han var 40 år 1987. Cyklisten som hundvittnet beskrev var typ 30 år. Märkligt att Rikskrim inte tog fasta på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in