2021-12-22, 10:41
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja det är sant !

Dock, en spekulation/reflektion angående det ( precis som det jag nyss skrev som var lösa tankar som dök upp medan jag läste "Inuti Labyrinten")

Om det nu fanns nån sanning i detta med Stay Behind så var det också uppbyggt så att de olika cellerna inte visste om varandra (som Al Quaida) ...

Om mördaren åkte fast så skulle troligen inte hela nätet dras upp med rötterna ...

---

Men visst - det är mest spekulationer från mig - som inte har en aning om hur det var med SB för 35 år sedan ...

---

Men det tål hur som helst att spekuleras i varför HH kunde få sån oinskränkt makt över hela PU och nästan på egen hand föra hela skiten i sank som han gjorde ...

Det sticker verkligen ut ... Skulle vara intressant att höra vad Gunnar Wall säger om det idag och hur han ser på att han faktiskt skrev en hel bok som pekade mot Stay Behind redan innan SE hamnade i fokus ...
Thomas Petterssons och Lars Larssons böcker om SE har diskuterats mycket här inne. De har väl sina för- och nackdelar båda två.

En tredje bok som också pekar ut SE som gärningsman, men som en del av en Stay Behind-operation är Anders Jallais Landsförrädaren från 2011. Visserligen skriven i romanform med en hel del tramsiga actionscener men trots detta en intressant bok där utgångspunkten är att SE agerar i egenskap av en del i en liten Stay Behind-cell.

Intressant, inte minst med tanke på AJ:s tentakler in i den militära underrättelsetjänsten. Dessutom har han vad jag förstår haft Olof Frånstedt, tidigare Säpo-höjdare som side kick.

Boken kan vara total desinformation, men skulle också kunna vara den sanning som inte får presenteras.
Citera
2021-12-22, 12:17
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tycker själv det tydligaste med Engström är hur han beskriver vad han ser o hör fram till att han kommer fram till en liggande Olof. ..

Han borde beskriva det på ett helt annat sätt som sent vittne...enligt mig

Jo, men det gör honom inte nödvändigtvis till GM. Det kan istället vara ett försök att boosta sin egen roll som vittne, mer än vad han var. Hans insats som vittne kanske helt enkelt var obefintlig. Han var helt enkelt 1-2 minuter för sen. Och att han missar en historisk händelse med 1-2 minuter är något han inte kan acceptera, så han skarvar och hittar på

Det är fullt möjligt. Eller så är han GM.
Vi behövet en bättte kartläggning av vem han var för att komma lite närmre sanningen.
Citera
2021-12-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Läs igen! Det är just som ett sent vittne han beskriver vad han möts av.

Han nämner en avgasknall och uppskattar sedan tiden till runt 15 sekunder tills han är framme.
Men..
Det är folk redan framme.
Palme ligger på rygg och inte som han "landade".
Det vittnena iakttar tidigast(vad vi har uppgifter på) är hur AB hoppar in i porten och att Hage och Johansson springer fram mot mordplatsen.

Borde han inte hört 2 skott (Borde han inte som GM ljugit om 2 skott)?
Borde han inte hört Lisbeth skrika efter hjälp, som Jeppsson och Björkman gjorde precis efter skotten?

Svårt, för att inte säga omöjligt för er här inne att ens se detta.

Du säger avgasknall är det skottet då eller ?

Menar du att han är på brottsplatsen 15sek efter skotten ?

Om du menar att avgasknall inte är skottet o Engström istället kommer till brottsplatsen ca 45 sek sen så beskriver han ju ingenting på vägen fram till brottsplatsen !

Är han enligt dig framme efter 15sek eller 45sek ?
Citera
2021-12-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ja, jag instämmer klart med att det är smått fantastiskt och samtidigt rent urbota dumt risktagande.
De ni inte vill förstå, självfallet, är att det är mer än en liten gissning på ett signalement.
Det är en riskfylld lögn även om ett samtal med självaste Lisbeth. (Nämnt här tidigare så har självfallet inte Stickan någon aning om hur polisen kommer att kontrollera uppgifter)

Och som MOPspanaren varit inne på tidigare så fullkomligt kryllade det av olika signalement och framförallt fullt av felaktigheter i media.

"Slängde" ordagrant in rätt uppgifter.

Då kan du väl berätta hur många signalement som nämndes under natten/morgonen..

Kanske det inte direkt kryllades av signalement utan var mer 2-3 st o Engström gick på det första signalement som inte stämde överens med sig själv...

Du pratar om risktagande ang Lisbeth

Lisbeth har inte pratat om blå jacka med något annat vittne så då står det alltså klart att Engström ljuger ?
Citera
2021-12-22, 17:22
Medlem
Citat:
Du säger avgasknall är det skottet då eller ?

Menar du att han är på brottsplatsen 15sek efter skotten ?

Om du menar att avgasknall inte är skottet o Engström istället kommer till brottsplatsen ca 45 sek sen så beskriver han ju ingenting på vägen fram till brottsplatsen !

Är han enligt dig framme efter 15sek eller 45sek ?

Ska vi kräva av vittnen att dom ska beskriva allt på sin väg fram till mordplatsen?
Dom beskriver det dom uppfattar! Vissa registrerar mer och andra mindre. Vissa fokuserar på det ena och andra på nåt helt annat.
Elementärt men behöver återupprepas i detta forum där man klart jobbar baklänges.

Avgasknallen är med stor sannolikhet inte skotten nej, läs mitt inlägg en gång till.

Han är framme efter 41,59 sekunder
Citera
2021-12-22, 17:30
Medlem
Citat:
Då kan du väl berätta hur många signalement som nämndes under natten/morgonen..

Kanske det inte direkt kryllades av signalement utan var mer 2-3 st o Engström gick på det första signalement som inte stämde överens med sig själv...

Du pratar om risktagande ang Lisbeth

Lisbeth har inte pratat om blå jacka med något annat vittne så då står det alltså klart att Engström ljuger ?

Borde inte du ha kollat upp detta? Eller har du gjort som övriga här. Läst en liten bok och sedan bestämt dig för just din GM?

Mopspanaren gjorde en lista över vad som framkom (men där vissa nyhetssändningar saknas plus tidningar)
(FB) Skandiamannen

Att vittnena inte talade med Lisbeth ska inte Stickan belastas för!
Du glömmer dock att hon bara någon halvtimme senare ändå talar med två poliser på Sabbatsberg och nämner precis det hon nämnt till Stig.
Citera
2021-12-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ska vi kräva av vittnen att dom ska beskriva allt på sin väg fram till mordplatsen?
Dom beskriver det dom uppfattar! Vissa registrerar mer och andra mindre. Vissa fokuserar på det ena och andra på nåt helt annat.
Elementärt men behöver återupprepas i detta forum där man klart jobbar baklänges.

Avgasknallen är med stor sannolikhet inte skotten nej, läs mitt inlägg en gång till.

Han är framme efter 41,59 sekunder

Så skotten går av innan Engström kommer ut på Sveavägen o avgasknallen är inte skottet o han märker ingenting från brottsplatsen innan han snubblar in i Olof..

Enligt mig helt osannolikt ...
Citera
2021-12-22, 17:34
Medlem
Citat:
Borde inte du ha kollat upp detta? Eller har du gjort som övriga här. Läst en liten bok och sedan bestämt dig för just din GM?

Att vittnena inte talade med Lisbeth ska inte Stickan belastas för!
Du glömmer dock att hon bara någon halvtimme senare ändå talar med två poliser på Sabbatsberg och nämner precis det hon nämnt till Stig.

Fast bevisa att Engström försökt lämna vittnesmål på brottsplatsen.

Bevisa att han sprang I gränden

Bevisa att han fått uppgifter från Lisbeth om blå täckjacka..

Alla dessa uppgifter är ju från Engström o om Engström är GM så varför ska vi tro på vad han säger ?
Citera
2021-12-22, 17:43
Medlem
Citat:
Fast bevisa att Engström försökt lämna vittnesmål på brottsplatsen.

Bevisa att han sprang I gränden

Bevisa att han fått uppgifter från Lisbeth om blå täckjacka..

Alla dessa uppgifter är ju från Engström o om Engström är GM så varför ska vi tro på vad han säger ?

Bevisa istället att Stickan är gärningsman!

Du har svaren och alternativen på de uppgifter du rabblar upp här inne redan.
Alla dina punkter får stöd i andra uppgifter!
Språngmarschen är den som inte får stöd från andra vittnen, det är korrekt. Men väl i Stigs andra uppgifter och uppfattning om mordplatsen. Lisbeths signalement och en polis som inte har något signalement.

Att ingen sett Stickan eller hans språngmarsch gör honom inte till mördare.

Vapnet.... vapnet vapnet... Dit har vi inte ens kommit än.
Citera
2021-12-22, 17:50
Medlem
Citat:
Bevisa istället att Stickan är gärningsman!

Du har svaren och alternativen på de uppgifter du rabblar upp här inne redan.
Alla dina punkter får stöd i andra uppgifter!
Språngmarschen är den som inte får stöd från andra vittnen, det är korrekt. Men väl i Stigs andra uppgifter och uppfattning om mordplatsen. Lisbeths signalement och en polis som inte har något signalement.

Att ingen sett Stickan eller hans språngmarsch gör honom inte till mördare.

Vapnet.... vapnet vapnet... Dit har vi inte ens kommit än.

Bevisa att han är GM ?

Du måste ha fått saken om bakfoten..

Först misstänker man en person o sen samlar man bevis för att se om det är GM eller inte...

Jag har Engström som misstänkt GM o till det behövs inga bevis...

Men du har inte bevis att jag ska ta bort honom som misstänkt GM..

Du kanske har svårt för folk som misstänker Engström?
Citera
2021-12-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Jo, men det gör honom inte nödvändigtvis till GM. Det kan istället vara ett försök att boosta sin egen roll som vittne, mer än vad han var. Hans insats som vittne kanske helt enkelt var obefintlig. Han var helt enkelt 1-2 minuter för sen. Och att han missar en historisk händelse med 1-2 minuter är något han inte kan acceptera, så han skarvar och hittar på

Det är fullt möjligt. Eller så är han GM.
Vi behövet en bättte kartläggning av vem han var för att komma lite närmre sanningen.

Det beror på hur man bedömer hans vittnesmål. Jag tror att de som misstänker SE anser att hans berättelse inte ger intryck av att vara självupplevd överhuvudtaget.
Senast redigerad av BleakHouse 2021-12-22 kl. 17:59.
Citera
2021-12-22, 17:56
Medlem
Citat:
Bevisa att han är GM ?

Du måste ha fått saken om bakfoten..

Först misstänker man en person o sen samlar man bevis för att se om det är GM eller inte...

Jag har Engström som misstänkt GM o till det behövs inga bevis...

Men du har inte bevis att jag ska ta bort honom som misstänkt GM..

Du kanske har svårt för folk som misstänker Engström?

Som jag tidigare sagt verkar det oerhört känsligt att bara tycka att SE är misstänkt. Det är inte alls samma med CP,CA,Irak,KGB,VG mfl. Jag förstår inte varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in