2021-12-22, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin420
Kaozblatte är bra också. Då får jag en tydlig bild.

Ja den är bra...drog alla över en kam där men den är ju verkligen definierad..
Citera
2021-12-22, 16:18
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayahead
Hela Sverige är ett enda jävla We Shall Overcome!
Såhär höll landsförrädarna GlobalistBildt och feministen Friggebo på för 30 år sedan, hur mycket ska svensken ska svensken tåla?

https://www.youtube.com/watch?v=YQSkfqj9ikc
Citera
2021-12-22, 16:19
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedofilenMuhammed
Inte okej enligt vad? Svensk lagstiftning? Jag tror inte det... Sorgligt att man som statsvetare bortser från det fundament som staten bygger på.
Det börjar med att det ”inte är okej enligt en ’debattör’ (eller hur man nu ska honom)”. Men när tillräcklig konsensus har nåtts på twitter , media och kultursidor så kommer riksdagspolitiker plocka upp det och så hamnar det som skäl att åtala och döma som hets mot folkgrupp.

Så man ska inte underskatta mediers och sociala mediers makt över hur de påverkar lagstiftningen i sådana här fall.

Det kan gå rätt fort till uppdatering av tillämpningar av lagar i dessa fall.

Eller hoppas du att Mollgan, Sveriges justitieminister, skulle snubbla och slå sig i huvudet och plötsligt bli vettig, saklig och eftertänksam samt få en stabil ryggrad?
Citera
2021-12-22, 16:21
Medlem
NemesisSwedens avatar
Det vore betydligt bättre om han ägnade sig åt att lära sin 'brorsor' med flera svenska!
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools84
Det är ju bara en social konstruktion. Jag pratade själv med en representant för cp-förbundet om dessa ord, de använder dessa själv. Det står ju för celebral pares, en sorts hjärnskada. Det beskriver problemet rätt så exakt. Bättre än förståndshandikappad eller vad det nu heter nuförtiden.

Japp, CP är ju inte ett förståndshandikapp.
De klarade aldeles utmärkt att gå i vanlig skolklass på 70-talet.

Det är motoriken som spårat ut pga en hjärnskada tidigt i livet.
Så de klarar i princip allt utom idrott. Så de är fysiskt funktions nedsatta (förr invalidiserad).

Listan är lång på ord som stryks o nya som införs i dess ställe pga någon form av stigma.

Städare blev lokalvårdare.
Tiggare blev EU-migrant.
Dvärg blev kortvuxen,
Osv

Det här är universitetsvänsterns o kulturelitens sätt att kunna visa språklig o social makt.

Tänk att den dumma outbildade bondläppen pratar om invandrare, negrer o dvärgar… Han vet inte vad han talar om. Det rentav kan vara brottsligt. O därmed tystar man även debatt o kritik som inte passar agendan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo detta är en subjektiv bedömning av domstolen så du kan fällas för detta. När normen i samhället har ändrats så att dessa ord anses vara rasistiska så åker du dit för HMF.

Fyfan. Låter inte särskilt rättssäkert... HMF har ju i så fall helt spelat ut sin roll om den nu syftar till att skydda enskilda "folkgrupper". Nu är jag ingen jurist men "utlandsfödda" och "invandrare" låter som begrepp som innefattar fler än en folkgrupp. Lite som "människa" eller "jordbo".
Senast redigerad av PedofilenMuhammed 2021-12-22 kl. 16:26.
Citera
2021-12-22, 16:22
Medlem
Manorms avatar
Intressant att se vad denna programmering får för effekt över tid. Så länge svenska myndigheter använder begreppen "invandrare", "utlandsfödd" och "flykting" lär vanligt folk göra det också.

Det är svårt att ändra språkkultur med påbud uppifrån. Men om medierna, politiken och näringslivet är med på leken kan det gå an.

Lite otippat avslutar statsvetaren och programledarna med orden God jul.
Inte särskilt inkluderande.
Om ni frågar,
Månorm
Citera
2021-12-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Eller hoppas du att Mollgan, Sveriges justitieminister, skulle snubbla och slå sig i huvudet och plötsligt bli vettig, saklig och eftertänksam samt få en stabil ryggrad?

Haha det är i alla fall vad jag skrev på min önskelista till jul
Citera
2021-12-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Idiotin når nya gränser i Sverige. Man trodde inte det var möjligt.

Varför ska utlänningar bestämma vad som ska sägas och vara tillåtet?
Vad är det för fel på t.ex. ”mörkhyad”, ”flykting”, ”icke-vit”, ”utlandsfödd” och ”utländsk bakgrund”?

Källa: https://bulletin.nu/statsvetare-inte-ok-att-saga-invandrare & https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/statsvetaren-så-kan-du-tänka-kring-språkbruk-och-hudfärg/13736600?playlist=5VlTI85y4ZaDx1ZwIcIj04&fbclid=Iw AR0S2uPQLvpw5bY5GC0LtmArQjmNIih6XubfPqaktmYUuk8qRK HrAwftpeE
Helt sinnesjukt. Undrar hur de ska göra med alla signalement på brottsmisstänkta då.

När jag anmälde ett brott senast var jag väldigt tydlig med att det var personer med mellanösternbakgrund och därför mörkhyade i anmälan.

Skulle man expandera HMF lagstiftningen till att tex innefatta vissa av dessa ord (vilket aldrig kommer att hända) så blir det ju väldigt jobbigt om man bor i orten, blir utsatt för ett brott och det enda signalement du kan lämna på misstänkta GM är typ klädsel annars riskerar du själv åtal.

Förövrigt är Sverige Svenskarnas land och det är vi som sätter agendan här, inte sandtroll och lakritstomtar.
Citera
2021-12-22, 16:28
Medlem
Barakat G är ännu en INVANDRARE som ska göra sig märkvärdig.
Tror han att man nu kommer att skriva om i Utlänningslagen och stryka begreppet flykting eller andra vedertagna begrepp?

Tror att han precis som någon tidigare skrev i tråden tänker göra sig en hacka på föreläsningar, utbildningar och annat betalt av våra skattepengar.

Härmed utser jag Barakat till dagens mest bajsnödige tyckare
Citera
2021-12-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
Okej nu gick det. Ja så står det men det är ju bara en pressetisk bedömning som vissa gör, och det är väl upp till var och en att bestämma hur man vill använda språket. Jag kan inte se något fel om det nu är så att dessa ord är känsliga.
Vadå känsliga det är vi som sätter agendan här.

Att ord som utlandsfödd, icke vit eller invandrare skulle vara kränkande är det nog väldigt få människor som tycker.

Sverige är dock Svenskarnas land och om Sandtrollen och Lakritstomtarna har problem med det så är de är det bara att ta bananbåten eller den flygande mattan hem till långtbortistan, inga problem.
Citera
2021-12-22, 16:32
Medlem
Public Enemys avatar
Jag lovar att sluta att säga blatte, neger och lökrapare när desamma slutat säga svennehora till/om svenska tjejjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in