2021-12-22, 15:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men jag säger ju att jag hoppas på det. Det jag säger är att det då antagligen mest handlar om tidigare immunitet hos befolkningen efter vaccinering eller sjukdom. Det är ingen kontroversiell ståndpunkt för det anser fler än mig. Frågar du mig gissar jag att Omikron hamnar på samma nivå som D614G o farlighet alltså den ursprungliga europeiska varianten.

Men det som är oroande är mängden återinfektioner och genombrottsinfektioner vi ser. Antalet sjuka kommer att äta upp det utrymmet vi får med ett mildare förlopp om vi har otur eller ger fan i att införa restriktioner eller vaccinera oss.

Då kommer belastningen på sjukvården bli stor och säkert kommer många i riskgrupperna att få ta en rejäl smäll igen.

I Gauteng, så kommer de kanske upp i 35% av antal inlagda jämfört med deltan..
Då hör till saken att många av dessa inlagda är där av andra anledningar än covid-19.

Utan att ha en publicerad studie i ryggen, så gissar jag att vi kommer hamna på 75% lägre antal inläggningar per fall med omikron..
Citera
2021-12-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Skrev jag det? Lättkränkt idag😉

Det är kontentan av det du skrev.
Lika trög som vanligt idag?
Citera
2021-12-22, 15:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du jämför alltså två varianter som inte ens ligger samtidigt i tiden och befinner sig i olika skeden där även vaccinationsgraden förändrats.

Ja, fortsätt med det du.
"Samma tidsperiod.."

Jo
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Den informationen verkar inte ha nått betongkolossen där den onde Tengil härskar.

Man kan även notera att överdödligheten i Botswana har i princip varit 0 när omikron har dominerat.

Ja, och överdödligheten i Sverige, sett med 5 års rullande medelvärde, är knappt synlig, kanske en liten i början, men 2021 verkar bli snarast underdödlighet! Jag vill att man sätter det i perspektiv till den tramsiga ackumulerade siffran sedan "snuvan" C19 debuterade..........
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fortfarande orsakar Omikron betydligt färre sjukhusinläggningar och dödsfall än Delta efter andel fall i respektive variant, detta i landet där man masstestar (dvs hänsyn behöver ej tas till symtombild vad gäller riktigheten i antal fall).
Men snälla du. De ligger inte i samma fas. Troligtvis drabbade Delta de ovaccinerade icke-immuna och de vaccinerade i yttersta riskgrupperna och förhoppningsvis har de sedan undgått Omikron.

Som i Sverige alltså. Först fylldes IVA-avdelningarna med ovaccinerade sedan kom det in vaccinerade ur riskgrupperna. Vi kommer därför i Sverige se väldigt få allvarligt sjuka i Omikron då resten av den kloka delen av befolkningen är höggradigt vaccinerade. Många t.o.m. det fast de haft COVID19 vilket kommer att ge oss fler fördelar.

Men skulle vi inte ta till åtgärder så är risken trots allt detta att vår sjukvård blir överbelastad och att många kommer att hamna i läng-COVID och annat.
Citera
2021-12-22, 15:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
I Gauteng, så kommer de kanske upp i 35% av antal inlagda jämfört med deltan..
Då hör till saken att många av dessa inlagda är där av andra anledningar än covid-19.

Utan att ha en publicerad studie i ryggen, så gissar jag att vi kommer hamna på 75% lägre antal inläggningar per fall med omikron..
Och genomgående var det väldigt unga som kom in runt 30 år ungefär och dessutom flera barn.

Och iom att de mest bor gästarbetare där så har de flesta åkt hem till sina byar över julhelgen.
Citera
2021-12-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är kontentan av det du skrev.
Lika trög som vanligt idag?

Jag skrev inget om barn. Min poäng var snarare att de restriktioner vi har i dagsläget inte är speciellt svåra att leva med utom möjligen konsertbegränsningarna.
Citera
2021-12-22, 15:31
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men va i helvete!

Är alla här inne efterblivna?

260 fall är bekräftade med helgenomsekventiering..

Många gånger fler är ”bekräftade” med typnings-PCR.
Vissa regioner är 24% av fallen omikron..
I Västra Götaland har utvecklingen så här för antalet positiva PCR och då andel Omikron

V48 = 1%
V49 = 6%
V50 = 30%

Går rätt snabbt uppåt
Citera
2021-12-22, 15:32
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Spenderade natten på sjukhuset, pappa fick hjärtstopp igår. Som tur var gick det bra, det var orsakat av mängder med små blodproppar.

Fick 3e dosen av Pziser för en dryg vecka sedan (Astra de två första) Om det har något samband kan jag naturligtvis inte svara på men det är ju precis det många läkare hävdar kan hända.
Citera
2021-12-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du verkar curlad..
Det uttrycket passar betydligt bättre in på er alarmister...
Citera
2021-12-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det uttrycket passar betydligt bättre in på er alarmister...

Vaccinalarmisterna ja!
Citera
2021-12-22, 15:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men snälla du. De ligger inte i samma fas. Troligtvis drabbade Delta de ovaccinerade icke-immuna och de vaccinerade i yttersta riskgrupperna och förhoppningsvis har de sedan undgått Omikron.

Som i Sverige alltså. Först fylldes IVA-avdelningarna med ovaccinerade sedan kom det in vaccinerade ur riskgrupperna. Vi kommer därför i Sverige se väldigt få allvarligt sjuka i Omikron då resten av den kloka delen av befolkningen är höggradigt vaccinerade. Många t.o.m. det fast de haft COVID19 vilket kommer att ge oss fler fördelar.

Men skulle vi inte ta till åtgärder så är risken trots allt detta att vår sjukvård blir överbelastad och att många kommer att hamna i läng-COVID och annat.
De ovaccinerade är just därför den grupp man främst bör titta på.

Vi vet att naturlig immunitet ger gott skydd mot Delta och därför bör verkligheten ännu mer väga över för omikrons mildhet, men också om vi bortser från naturlig immunitet rasar dödskurvan i Danmark jämfört med smittkurvan. Samma sak såg vi i Sydafrika när Omikron tog över, men vi har förstås inte lika bra statistik från SA som från Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in