2021-12-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det är viktigare att du ska leva som vanligt?
Nej, jag har dragit min höbal till stacken redan.

Någonstans får man acceptera verkligheten

Smittan finns överallt men det finns vaccin.
Risken dö är nära noll för en sund människa.
Barn skall inte behöva begränsas för att tidigare generationer negligerat hälsan.
Senast redigerad av BlixtarDunder 2021-12-22 kl. 15:08.
Citera
2021-12-22, 15:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Men dödsfallen var nästan lika många för ett par månader sedan, med väldigt mycket lägre smittspridning. Befolkningen var ung då också.
Rimligtvis finns det fler immuna nu. Iaf anser experterna det.
Citera
2021-12-22, 15:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Hur kan du inte se att det är mildare, varenda rapport någon annan presenterar viftar du bort och väljer att gå på dom mest negativa. Varför, är det rädsla som styr dig?
Det finns rapporter från Sydafrika, från UK nu och från Danmark som alla visar att det ÄR mildare.
Sen att det såklart kan bero på immunitet är bara bra då vi genom väl avvägda restriktioner säkerligen ligger i topp i naturliga antikroppar.
Men jag säger ju att jag hoppas på det. Det jag säger är att det då antagligen mest handlar om tidigare immunitet hos befolkningen efter vaccinering eller sjukdom. Det är ingen kontroversiell ståndpunkt för det anser fler än mig. Frågar du mig gissar jag att Omikron hamnar på samma nivå som D614G o farlighet alltså den ursprungliga europeiska varianten.

Men det som är oroande är mängden återinfektioner och genombrottsinfektioner vi ser. Antalet sjuka kommer att äta upp det utrymmet vi får med ett mildare förlopp om vi har otur eller ger fan i att införa restriktioner eller vaccinera oss.

Då kommer belastningen på sjukvården bli stor och säkert kommer många i riskgrupperna att få ta en rejäl smäll igen.
Citera
2021-12-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rimligtvis finns det fler immuna nu. Iaf anser experterna det.

Immunitet gäller inte omikron.
Citera
2021-12-22, 15:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Men jag säger ju att jag hoppas på det. Det jag säger är att det då antagligen mest handlar om tidigare immunitet hos befolkningen efter vaccinering eller sjukdom. Det är ingen kontroversiell ståndpunkt för det anser fler än mig. Frågar du mig gissar jag att Omikron hamnar på samma nivå som D614G o farlighet alltså den ursprungliga europeiska varianten.

Men det som är oroande är mängden återinfektioner och genombrottsinfektioner vi ser. Antalet sjuka kommer att äta upp det utrymmet vi får med ett mildare förlopp om vi har otur eller ger fan i att införa restriktioner eller vaccinera oss.

Då kommer belastningen på sjukvården bli stor och säkert kommer många i riskgrupperna att få ta en rejäl smäll igen.

Fast danskarna jämför väldigt tydligt med Delta under samma tidsperiod.
Det är ingen större skillnad gällande genombrottsinfektioner mellan mutationerna, skillnaden ligger i sjukhusinläggningarna.
Citera
2021-12-22, 15:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Immunitet gäller inte omikron.
Tyvärr som det verkar, nej.
Citera
2021-12-22, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Fortfarande orsakar Omikron betydligt färre sjukhusinläggningar och dödsfall än Delta efter andel fall i respektive variant, detta i landet där man masstestar (dvs hänsyn behöver ej tas till symtombild vad gäller riktigheten i antal fall).
Citera
2021-12-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej, självklart ska vi på massiv skala medicinera 5 åringar regelbundet så att multisjuka 80 åringar kan leva som vanligt under en pandemi.

Skrev jag det? Lättkränkt idag😉
Citera
2021-12-22, 15:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Fast danskarna jämför väldigt tydligt med Delta under samma tidsperiod.
Det är ingen större skillnad gällande genombrottsinfektioner mellan mutationerna, skillnaden ligger i sjukhusinläggningarna.
Du jämför alltså två varianter som inte ens ligger samtidigt i tiden och befinner sig i olika skeden där även vaccinationsgraden förändrats.

Ja, fortsätt med det du.
Citera
2021-12-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Nej, jag har dragit min höbal till stacken redan.

Någonstans får man acceptera verkligheten

Smittan finns överallt men det finns vaccin.
Risken dö är nära noll för en sund människa.
Barn skall inte behöva begränsas för att tidigare generationer negligerat hälsan.

Du verkar curlad..
Citera
2021-12-22, 15:23
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste just Expressen. Har man inte funnit fler än 260 fall av Omikron i Sverige?
Har lite svårt att tro att vi når en smittotopp i mitten av januari ärligt talat. Tror den kommer betydligt senare. Kanske under mars?

Men va i helvete!

Är alla här inne efterblivna?

260 fall är bekräftade med helgenomsekventiering..

Många gånger fler är ”bekräftade” med typnings-PCR.
Vissa regioner är 24% av fallen omikron..
Citera
2021-12-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste just Expressen. Har man inte funnit fler än 260 fall av Omikron i Sverige?
Har lite svårt att tro att vi når en smittotopp i mitten av januari ärligt talat. Tror den kommer betydligt senare. Kanske under mars?

Testar dom vanligtvis vilken mutation det handlar om? Jag tror att dom bara ibland testar vilken mutation det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in