2021-12-22, 12:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, exakt.

Och vi kan nog tacka vaccinationerna för det. Och genomgången sjukdom.
Nej, eftersom jämförelsen görs mot Delta, inte mot naivitet.
Citera
2021-12-22, 12:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag behöver knappast informera IVA- anställda om att svensk sjukvård är underdimensionerad.
Jag trodde vi pratade om deras oro inför Omikrons verkningar..
Citera
2021-12-22, 12:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt, belägg för hur det förändras mellan 2001 och 2020 visade jag i tabellen.

Främst tänker jag att folkmängden har ökat med närmare 2 miljoner.
Citera
2021-12-22, 12:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, eftersom jämförelsen görs mot Delta, inte mot naivitet.
Men vad surrar du om nu igen?
Citera
2021-12-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag har länkat flera gånger till Danmarks dagliga statistik där det tydligt framgår andelen som behöver sjulhusvård.
Hitills ligger det 0,5% för Omikron och under samma period 1,4% för delta.
Det är en jävla skillnad och då kan man tänka vad skillnaden i dödlighet är.
Forfarande mindre än 5 fall på IVA av över 18 000 smittade.

Gå in där och bilda dig en egen uppfattning. Om man inte tycker det ser bra ut är man bra alarmistisk och faktaresistent.

En viss reservation finns för skevheten i åldersgrupperna som smittats med Omikron vs Delta. Det är lägre andel i gruppen över 65 som smittats med Omikron och relativt sett högre i åldersgruppen 20-29 år. En korrigering för ålder skulle sannolikt få siffrorna närmare varandra.
Citera
2021-12-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror nyckeln till ett normalläge är effektiva och varaktiga vaccin, effektiva behandlingar, läkemedel m.m. Här är jag hoppfull för det är så mycket klart och annat på gång.
Vi får väl se... men jag tror som sagt att världens medborgare (och därefter beslutsfattare) alldeles strax kommer anse att det får vara nog och inse faktum samt inte acceptera att vi försätter med regelbunden tvångsvaccinering och symboliska restriktioner som slår väldigt hårt mot folket.

Om det i efterdyningarna av corona dyker upp nya typer av vacciner som är mycket mer effektiva än dagens vacciner så att covid och andra virus kan utrotas så är det väldigt positivt, spännande att följa den utvecklingen .
Citera
2021-12-22, 12:23
Medlem
Citat:
Främst tänker jag att folkmängden har ökat med närmare 2 miljoner.

Som sagt, medelåldern har inte minskat mellan 2001 och 2020, vilket var originalfrågan.
Citera
2021-12-22, 12:23
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men vad surrar du om nu igen?

Varför?

Vi har Delta att jämföra med. Vid det här laget bör vi kunna konstatera att Omikron är mycket mild jämfört med Delta, vilken dessutom både vaccination och naturlig immunitet ger bättre skydd mot än mot Omikron.

Det är en ganska så etablerad konsensus bland experter och forskare att det är just det som gör det troligt att Omikron uppfattas som mildare och att mer information behövs för att verkligen fastställa hur farligt själva Omikron är.

Rapporten från Imperial College är en del av det informationsinsamlande
Citera
2021-12-22, 12:24
Medlem
Citat:
Det har dött personer i alla åldrar med olika slags fysik.
Hur många män i ålder 0-39 utanför riskgrupp har dött MED Covid?
Citera
2021-12-22, 12:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En viss reservation finns för skevheten i åldersgrupperna som smittats med Omikron vs Delta. Det är lägre andel i gruppen över 65 som smittats med Omikron och relativt sett högre i åldersgruppen 20-29 år. En korrigering för ålder skulle sannolikt få siffrorna närmare varandra.
Det finns data efter åldersgrupp.
Citera
2021-12-22, 12:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför?

Vi har Delta att jämföra med. Vid det här laget bör vi kunna konstatera att Omikron är mycket mild jämfört med Delta, vilken dessutom både vaccination och naturlig immunitet ger bättre skydd mot än mot Omikron.

Det är en ganska så etablerad konsensus bland experter och forskare att det är just det som gör det troligt att Omikron uppfattas som mildare och att mer information behövs för att verkligen fastställa hur farligt själva Omikron är.

Rapporten från Imperial College är en del av det informationsinsamlande
Citat:
Vid det här laget bör vi kunna konstatera att Omikron är mycket mild jämfört med Delta

Det är alltså ovanstående vi inte kan göra.

Inte enl. de flesta seriösa experter.
Citera
2021-12-22, 12:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är alltså ovanstående vi inte kan göra.

Inte enl. de flesta seriösa experter.
Trams. Din invändning var att experter inte kunde dra slutsatser grundade på data från Sydafrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in