2021-12-22, 12:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Genomgången sjukdom skyddar uppenbart bättre mot Delta än mot Omikron och är alltså i gruppen ovaccinerade snarare då till fördel för argumentet att Omikron är mildare än Delta.
Men hur får du till det?

De flesta experter menar att vacciner trots allt ger ett mildare förlopp och sannolikt även genomgången sjukdom.

Vi pratar alltså om varför vi inte ser sjukhusinläggningar i Danmark inte huruvida folk blir sjuka i Omikron.
Citera
2021-12-22, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, jag är väldigt orolig ändå.

För trots att vi nu ser ett milt förlopp säkerligen p.g.a. tidigare immunitet så blir massor av folk uppenbarligen sjuka med återinfektioner och genombrottsinfektioner på en nivå vi inte sett förut. Och COVID19 behöver inte leda till död nödvändigtvis men däremot sjukhusinläggningar och lång-COVID naturligtvis.

Vi får heller inte glömma bort de allra sköraste vi har. Vi vet inte vad som händer om Omikron får fäste på ett äldreboende t.ex.

Med detta riskerar vår sjukvårdsapparat att överansträngas igen.
Om man ser datan från Danmark, så tycker jag ingenting där tyder på att det skulle vara så otroligt mycket större risk att få återinfektioner än Delta.

Revaccinated: 10.6%
Completed primary vaccination schedule: 79.1%
Not vaccinated: 8.5%
Received first dose: 1.8%

Källa: https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-21122021-14tk

Nu vet jag inte hur många som fått 3:e dosen, mot dem som är ovaccinerade och dessutom haft Covid tidigare. Men det är större andel, utan att veta som sagt hur många i respektive grupp, som fått omicron efter 3:e dosen än ovaccinerade.
Citera
2021-12-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige har ju fler äldre nu, men hälsan har också förändrats.

Min poäng avsåg huruvida medelåldern har sjunkit eller ej, vilket du påstod i inlägget. Om det är så behöver du i så fall belägga det med fakta.
Citera
2021-12-22, 12:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ja sjukvården kan man gott oroa sig för, men att vår sjukvård är uppenbart extremt underdimensionerad betyder inte att Omikron inte skulle vara mildare än Delta.

Sjukvården är ett stort bekymmer även utan hela pandemin, men det problemet hanteras i en sund värld separat.
Säg det till de IVA-anställda.

Eller varför inte till dem i Katalonien:

https://www.imdb.com/title/tt13841776/
Citera
2021-12-22, 12:08
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Men hur får du till det?

De flesta experter menar att vacciner trots allt ger ett mildare förlopp och sannolikt även genomgången sjukdom.

Vi pratar alltså om varför vi inte ser sjukhusinläggningar i Danmark inte huruvida folk blir sjuka i Omikron.
Får till det?

Det finns data från Danmark på att infekterade som behöver vård är betydligt färre bland dem som smittas med Omikron än bland dem som smittas med Delta.

Menar du hur "jag får till det" att genombrottsinfektioner efter vaccination eller efter infektion med tidigare varianter är vanligare med Omikron än med Delta?
Citera
2021-12-22, 12:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Säg det till de IVA-anställda.

Eller varför inte till dem i Katalonien:

https://www.imdb.com/title/tt13841776/
Jag behöver knappast informera IVA- anställda om att svensk sjukvård är underdimensionerad.
Citera
2021-12-22, 12:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo det verkar faktiskt som det. För i princip alla är risk med covid försumbar. Att likställa med förkylning eller lindrig influensa för i princip alla.

Men som sagt, snart kommer nog polletten trilla ner för opinionen att coronaförkylningen är här för att stanna, den kommer säsonga precis som alla andra virus, samt att återupprepande symboliska restriktioner utan covid-påverkan och regelbunden tvångsvaccinering inte är en hållbar långsiktig lösning. Men världen verkar inte riktigt mogen för den insikten ännu. Vi får verkligen hoppas att vi inte genomgått ett paradigmskifte och att vi fått ett nytt "risksamhälle", där vi exempelvis inte kan tillåta risk i samband med virus med förkylningsliknande symptom.

Jag tror nyckeln till ett normalläge är effektiva och varaktiga vaccin, effektiva behandlingar, läkemedel m.m. Här är jag hoppfull för det är så mycket klart och annat på gång.
Citera
2021-12-22, 12:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Min poäng avsåg huruvida medelåldern har sjunkit eller ej, vilket du påstod i inlägget. Om det är så behöver du i så fall belägga det med fakta.

Nja, jag påstod bara att det tillkommit fler yngre. Har väl tillkommit cirka 2 miljoner invånare senaste 20 åren? Vi har väl tagit emot 1,5 miljoner flyktingar och de är i allmänhet inte i 80-årsåldern, även om många 16-åriga "barn" i efterhand visar sig vara i 35-årsåldern. Kan säkert påverka nyckeltalen en smula, eller hur?
Citera
2021-12-22, 12:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Om man ser datan från Danmark, så tycker jag ingenting där tyder på att det skulle vara så otroligt mycket större risk att få återinfektioner än Delta.

Revaccinated: 10.6%
Completed primary vaccination schedule: 79.1%
Not vaccinated: 8.5%
Received first dose: 1.8%

Källa: https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-21122021-14tk

Nu vet jag inte hur många som fått 3:e dosen, mot dem som är ovaccinerade och dessutom haft Covid tidigare. Men det är större andel, utan att veta som sagt hur många i respektive grupp, som fått omicron efter 3:e dosen än ovaccinerade.
Vad vi har idag är ganska robusta studier på hur Omikron funkar i det avseendet. Det är dem jag hänvisar till:

Janine Kimpel
@JanineKimpel
First Omicron neutralization data from our lab using primary Omicron isolate from Tyrol with @AnnikaRoessler
@LydiaRiepler
@doctorflew
and Dorothee von Laer @imed_tweets
https://twitter.com/JanineKimpel/status/1468700628922904591?s=20
Graf: https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Det finns mer därute och vi har erfarenheterna från Sydafrika där man menar att 60-80% har genomgången sjukdom.
Citera
2021-12-22, 12:13
Medlem
Citat:
Rapport från Imperial College, London. Omikron förfaller inte mildare än andra varianter. Och inte nog med det:

Omicron infections appear no less severe than Delta; COVID-19 lowers sperm count, motility
/.../Researchers at Imperial College London compared 11,329 people with confirmed or likely Omicron infections with nearly 200,000 people infected with other variants. So far, according to a report issued ahead of peer review and updated on Monday, they see "no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection."
Och:
/.../Sperm count, motility may be low for months after COVID-19

Sperm quality is impaired for months for some people after recovery from COVID-19, researchers have found.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/omicron-infections-appear-no-less-severe-than-delta-covid-19-lowers-sperm-count-2021-12-20/

Jag undrar hur spermieproduktion och kvalitet ser ut hos vaccinerade. Jag skulle vilja se en jämförelse mellan de olika grupperna här.
Citera
2021-12-22, 12:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Får till det?

Det finns data från Danmark på att infekterade som behöver vård är betydligt färre bland dem som smittas med Omikron än bland dem som smittas med Delta.

Menar du hur "jag får till det" att genombrottsinfektioner efter vaccination eller efter infektion med tidigare varianter är vanligare med Omikron än med Delta?
Ja, exakt.

Och vi kan nog tacka vaccinationerna för det. Och genomgången sjukdom.
Citera
2021-12-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, jag påstod bara att det tillkommit fler yngre. Har väl tillkommit cirka 2 miljoner invånare senaste 20 åren? Vi har väl tagit emot 1,5 miljoner flyktingar och de är i allmänhet inte i 80-årsåldern, även om många 16-åriga "barn" i efterhand visar sig vara i 35-årsåldern. Kan säkert påverka nyckeltalen en smula, eller hur?

Som sagt, belägg för hur det förändras mellan 2001 och 2020 visade jag i tabellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in