2021-12-22, 08:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Det känns som man gör bäst i att fylla på sitt vaccinationsskydd varje kvartal. Läste nu att Israel har börjat ge en fjärde dos till personer över 60 år samt de i riskgrupp.

Jag undrar vad Folkhälsomyndigheten har för tankar kring det? Känns som de ligger efter i sitt tänk. I Israel gav de en tredje dos redan i augusti och har sedan dess klarat sig väldigt bra. Varför gör inte Sverige likadant?
Citera
2021-12-22, 08:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Tegnell är fortfarande Sveriges smittsskyddsläkare på Folkhälsomyndigheten.

Tegnell är Statsepidemiolog och avdelningschef.

Smittskyddläkare finns i regionerna.
Citera
2021-12-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det känns som man gör bäst i att fylla på sitt vaccinationsskydd varje kvartal. Läste nu att Israel har börjat ge en fjärde dos till personer över 60 år samt de i riskgrupp.

Jag undrar vad Folkhälsomyndigheten har för tankar kring det? Känns som de ligger efter i sitt tänk. I Israel gav de en tredje dos redan i augusti och har sedan dess klarat sig väldigt bra. Varför gör inte Sverige likadant?
Ett tänkbart svar är att polletten råkat trilla ner för någon beslutsfattare att det känns orimligt att vaccinera befolkningen en gång i kvartalet i överskådlig pga av ett för majoritet ofarligt influensliknande förkylningsvirus.
Citera
2021-12-22, 08:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ett tänkbart svar är att polletten råkat trilla ner för någon beslutsfattare att det känns orimligt att vaccinera befolkningen en gång i kvartalet i överskådlig pga av ett för majoritet ofarligt influensliknande förkylningsvirus.

Världen stänger knappast ned för något som är ofarligt.
Citera
2021-12-22, 08:53
Medlem
Senaste siffrorna från Our World in Data 2021-12-21. Länder med mer än 5.0 miljoner invånare och mer än 100 fall per dag och miljon invånare SAMT en ökning per vecka större än 10 procent.

fall antal fall per dag och miljon innevånare
ökn procent ökning av antal fall på 7 dagar
fall_t totalt antal fall per miljon invånare
död_t totalt antal döda per miljon invånare

Kod:
              land  fall  ökn  fall_t  död_t
nr                                          
1          Denmark  1718   46  110163    533
2   United Kingdom  1280   64  169553   2163
3            Spain   669   83  119478   1901
4         Portugal   469   20  121323   1850
5    United States   445   23  154011   2433
6      High income   427   16  102968   1567
7            Italy   419   42   90050   2251
8          Finland   367   31   39884    269
9           Sweden   350   30  124364   1500
10   North America   270   25  102387   2019
11          Canada   240  109   50387    791
12         Vietnam   186   21   16010    306
13         Bolivia   169   58   48083   1646
14       Australia   162  119   10264     83
15       Argentina   119   87  118501   2564
Citera
2021-12-22, 08:59
Medlem
Citat:
Världen stänger knappast ned för något som är ofarligt.
Allt är väl inte svart och vitt? Finns något mitt i mellan rännskita och förstoppning också.

Jag säger inte att viruset är ofarligt. Men nu när vi har vaccin som kan hjälpa till att skydda äldre och riskgrupper, och vi vet mer hur vi ska behandla Covid, så tycker jag man ska börja släppa upp samhället igen. Dem som vill får ta vaccinet, och fortsätta att ta det var 6:e månad eller vad det nu blir, så får vi som av olika anledningar väljer att inte ta vaccinet slippa det.

Jag vet att du inte håller med mig, och tror att Omicron kommer ta död på oss alla om vi inte får tre eller fyra doser vaccinet, men jag tror och hoppas att fler och fler börjar ifrågasätta vansinnet i detta.
Citera
2021-12-22, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Fohm pratade om att omicron skulle dominera först i mitten av januari.

Hur skulle det kunna vara möjligt? Har ju tagit mindre än en månad för omicron att ta över i Danmark, UK, USA mm så varför skulle det ta så mycket längre tid här?

Sverige identifierade första omicron i slutet på november.

Sverige kanske inte får en liknande utveckling som Danmark exempelvis, i och med gårdagen så har vi för första gången infört restriktioner/tagit till åtgärder innan det har spårat ur med smittspridningen, Danmark exempelvis var väl lite sen på bollen den här gången.
Citera
2021-12-22, 09:04
Medlem
Citat:
Din relativism är både osaklig och löjlig. Du kommer aldrig ifrån att covid 19 är en dödlig pandemi. Varför tror du hela världen gör nedstängningar mest hela tiden för att hejda smittspridningen?

Det är ju ingen pandemi vet du. WHO ändrade så lägligt definitionen av ordet pandemi 2009. För att räknas som det i dagens läge så gäller nu antal smittade istället för, som det alltid varit tidigare antal döda.

Och ser du på den otroligt låga andelen som dör av covid så blir det hela väldigt löjligt och att prata om en pandemi är absurt när det är kring 0.05% chans att dö om du blir smittad. Och dom som har oturen att stryka med är 95% väldigt gamla i slutskedet av livet eller redan multisjuka personer.

Är du under 60 år och frisk så är chansen större att stryka med i en bilolycka än att att ens behöva sjukhusvård pga bluffpandemin och globalisternas kassako till påhitt.

Omikron är rapporterar mild från Sydafrika och andra ställen ännu färre hamnar på sjukan eller dör än av deltan och tidigare påhittade namn för influensan. Så sluta vaccinera unga friska personer och låt flockimmunitet avsluta skiten en gång för alla. Det är enda sättet att återgå till det normala. Går inte att vaccinera bort coronavirus, det här vet dom köpta forskarna och läkarna och även pig pharma. Vaccin och lockdown gör bara att smittan hänger kvar längre. Det är fakta och ett bevis till på att allt är en stor bluff, med start i ett labb I kina och spritt därifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Allt är väl inte svart och vitt? Finns något mitt i mellan rännskita och förstoppning också.

Jag säger inte att viruset är ofarligt. Men nu när vi har vaccin som kan hjälpa till att skydda äldre och riskgrupper, och vi vet mer hur vi ska behandla Covid, så tycker jag man ska börja släppa upp samhället igen. Dem som vill får ta vaccinet, och fortsätta att ta det var 6:e månad eller vad det nu blir, så får vi som av olika anledningar väljer att inte ta vaccinet slippa det.

Jag vet att du inte håller med mig, och tror att Omicron kommer ta död på oss alla om vi inte får tre eller fyra doser vaccinet, men jag tror och hoppas att fler och fler börjar ifrågasätta vansinnet i detta.

Omikron har ju knappt tagit ihjäl en enda själ i SA, där har man väl inte ens tagit den andra sprutan ännu. Omikron kommer inte att bli något annat än en lite tyngre förkylning.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Rapport från Imperial College, London. Omikron förfaller inte mildare än andra varianter. Och inte nog med det:

Omicron infections appear no less severe than Delta; COVID-19 lowers sperm count, motility
/.../Researchers at Imperial College London compared 11,329 people with confirmed or likely Omicron infections with nearly 200,000 people infected with other variants. So far, according to a report issued ahead of peer review and updated on Monday, they see "no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection."
Och:
/.../Sperm count, motility may be low for months after COVID-19

Sperm quality is impaired for months for some people after recovery from COVID-19, researchers have found.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/omicron-infections-appear-no-less-severe-than-delta-covid-19-lowers-sperm-count-2021-12-20/
Citera
2021-12-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Det är ju ingen pandemi vet du. WHO ändrade så lägligt definitionen av ordet pandemi 2009. För att räknas som det i dagens läge så gäller nu antal smittade istället för, som det alltid varit tidigare antal döda.

Och ser du på den otroligt låga andelen som dör av covid så blir det hela väldigt löjligt och att prata om en pandemi är absurt när det är kring 0.05% chans att dö om du blir smittad. Och dom som har oturen att stryka med är 95% väldigt gamla i slutskedet av livet eller redan multisjuka personer.

Är du under 60 år och frisk så är chansen större att stryka med i en bilolycka än att att ens behöva sjukhusvård pga bluffpandemin och globalisternas kassako till påhitt.

Omikron är rapporterar mild från Sydafrika och andra ställen ännu färre hamnar på sjukan eller dör än av deltan och tidigare påhittade namn för influensan. Så sluta vaccinera unga friska personer och låt flockimmunitet avsluta skiten en gång för alla. Det är enda sättet att återgå till det normala. Går inte att vaccinera bort coronavirus, det här vet dom köpta forskarna och läkarna och även pig pharma. Vaccin och lockdown gör bara att smittan hänger kvar längre. Det är fakta och ett bevis till på att allt är en stor bluff, med start i ett labb I kina och spritt därifrån.

Det Ända jag håller med dig är om vaccinet. Dem promotade vaccinet helt fel och självklart kan dem inte backa om vaccinet.
Citera
2021-12-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rapport från Imperial College, London. Omikron förfaller inte mildare än andra varianter. Och inte nog med det:

Omicron infections appear no less severe than Delta; COVID-19 lowers sperm count, motility
/.../Researchers at Imperial College London compared 11,329 people with confirmed or likely Omicron infections with nearly 200,000 people infected with other variants. So far, according to a report issued ahead of peer review and updated on Monday, they see "no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection."
Och:
/.../Sperm count, motility may be low for months after COVID-19

Sperm quality is impaired for months for some people after recovery from COVID-19, researchers have found.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/omicron-infections-appear-no-less-severe-than-delta-covid-19-lowers-sperm-count-2021-12-20/

Märkligt, Omikron har väl inte ens orsakat knappa hundra dödsfall världen över under dessa två månader den har härjat. De andra varianterna hade ''slaktat'' tusentals efter två månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in