2021-12-21, 15:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om vi ska gå efter materialet ljuger SE om vittnet som beskriver mördaren som bärandes rock, keps, glasögon och handledsväska. En annan lögn är att han säger att han inte lämnat kontoret.

Det går inte att "med säkerhet" beslå SE med en enda lögn, det har jag fått lära mig. Med det menas att SE kan ha blandat ihop saker osv, bortförklaringar finns till det mesta, bara fantasin sätter gränserna.

Nedan ett typiskt exempel på det.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej på inget sätt bevisat alls. Och med dessa påståenden så får vi fullt med vittnen som ljuger.

Det förstnämnda är en uppgift som över tid utvecklas till att innehålla glasögon.
Att vittnet SE inte minns exakt vad personen/vittnet är en alternativ förklaring.
Jag har talat om ett mer rimligare alternativ där SE som ett sätt att förstärka hans upplevelse av att ha blivit beskriven rabblar upp alla sina signalement...
.....då kanske vi ska börja kalla det för lögn, eller?
Vad gör detta med andra vittnen som överdriver något eller minns fel?

Att han har varit ute på kvällen är ju om än ännu lösare. Vi ska här förlita oss på ALG?
Eller vad har vi för fler uppgifter som ska styrka att SE var ute?
Citera
2021-12-21, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det går inte att "med säkerhet" beslå SE med en enda lögn, det har jag fått lära mig. Med det menas att SE kan ha blandat ihop saker osv, bortförklaringar finns till det mesta, bara fantasin sätter gränserna.

Omvänt gäller då att det inte säkert kan fastslås att SE hört LP säga mörkblå täckjacka. Oavsett hur sannolikt MOPspanaren tycker att det är.
Citera
2021-12-21, 15:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Då har vi alltså ingenting som är bevisat när det gäller SE. Inte hans samtal om mörkblå täckjacka och inte heller observationen av LJ. Vi är tillbaka till att vi bara gissar. INGENTING kan styrkas.

Citat:

Precis,
"Bortförklaringar" som att SE ska ha sett LJ från trappan.... men ändå väl beskrivet och samstämmigt med Lisbeths uppgifter från mordplatsen.

Eller "Bortförklaringar" att SE inte ska ha talat med Lisbeth. Att han ljuger om samtalet undgår utredningen. Gissar osannolikt rätt på att hon misstagit hans signalement... detta utifrån media som kryllar av fel och olika signalementsuppgifter o.s.v.

Att ni köper dessa bortförklaringar blir självklart eftersom det är alibiuppgifter och slår hål på hela teorin. Jag vill visa på alternativen och de uppgifter som inger tvivel för ovan och som alltså ger en helt annan bild av vad som tidigare målats upp. En given statsministermördare som ljuger som en häst.

"Ljuger som en häst" är det påståendet en lögn eller bara en överdrift?
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-12-21 kl. 15:42.
Citera
2021-12-21, 15:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Precis,
"Bortförklaringar" som att SE ska ha sett LJ från trappan.... men ändå väl beskrivet och samstämmigt med Lisbeths uppgifter från mordplatsen.

Eller "Bortförklaringar" att SE inte ska ha talat med Lisbeth. Att han ljuger om samtalet undgår utredningen. Gissar osannolikt rätt på att hon misstagit hans signalement... detta utifrån media som kryllar av fel och olika signalementsuppgifter o.s.v.

Att ni köper dessa bortförklaringar blir självklart eftersom det är alibiuppgifter och slår hål på hela teorin. Jag vill visa på alternativen och de uppgifter som inger tvivel för ovan och som alltså ger en helt annan bild av vad som tidigare målats upp. En given statsministermördare som ljuger som en häst.

Som jag konstaterat tidigare så verkar du ha en generös tolkning av bland annat "samstämmigt".

(FB) Skandiamannen

SE sa för övrigt 15-20 sekunder, inte 15-25 som råkade skriva i det ursprungliga inlägget.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-12-21 kl. 15:57.
Citera
2021-12-21, 15:57
Medlem
quggels avatar
Citat:
”Det finns minst lika mycket som pekar åt CP eller Iran eller Sydafrika”

Finns det något konkret som pekar på Iran eller Sydafrika? Jag håller med om CP.

Iran:

Palme ville stoppa vapensmugglingen till Iran.
Cats Falck som mördades drygt ett år före Palme rotade i samma sak.
Algernon som rotade i samma sak mördades (sannolikt mord) mindre än ett år efter Palme.
Flera andra dödsfall relaterade till samma sak.

Läsvärt om man är öppen för vilka alternativ som finns:
https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/
Senast redigerad av quggel 2021-12-21 kl. 16:11.
Citera
2021-12-21, 16:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Som jag konstaterat tidigare så verkar du ha en generös tolkning av bland annat "samstämmigt".

(FB) Skandiamannen

SE sa för övrigt 15-20 sekunder, inte 15-25 som råkade skriva i det ursprungliga inlägget.

Självklart! Tvivel och sannolikheter.
Gällande SE som GM så finns inga bevis alls. Inget bevis ens på en liten lögn.
Däremot, likt alla andra vittnen, uppgifter som inte går ihop(se nedan) och uppgifter som förändras över tid.

Tidsuppskattningen har vi diskuterat tidigare. Att du som vill ha honom till GM och lögnare slåss för denna uppgift blir ju svårt att ta seriöst. Du blundar enkelt för andra uppgifter.
SE tidsuppfattning går inte ihop med en rad andra uppgifter. Som sagt nämnda tidigare.
Citera
2021-12-21, 16:14
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Enligt materialet så ljuger han och det är det vi måste förhålla oss till. Ankomst till mordplats, delar i historien om vittnet LJ, orsak till språngmarsch, samt framstupa sidoläge är ytterligare exempel.

Det är inte bevisat enligt materialet att han ljuger om mörkblå täckjacka, LP blivit skjuten i ryggen, att han blivit avvisad av polis, men så närma man kan komma om man ser logiskt på det med objektiva ögon.

Alla dessa bortförklaringar och fantasier som framförs är naturligtvis inte trovärdiga. Varför är det så svårt att säga att han blåljuger? Han kan väl vara oskyldig ändå?

Verkar blivit nån prestigegrej där förnekarna är rädda för att erkänna att dom gjort några felbedömningar. Det behöver dom inte vara, det har vi sett redan.
Citera
2021-12-21, 16:25
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Enligt materialet så ljuger han och det är det vi måste förhålla oss till. Ankomst till mordplats, delar i historien om vittnet LJ, orsak till språngmarsch, samt framstupa sidoläge är ytterligare exempel.

Det är inte bevisat enligt materialet att han ljuger om mörkblå täckjacka, LP blivit skjuten i ryggen, att han blivit avvisad av polis, men så närma man kan komma om man ser logiskt på det med objektiva ögon.

Alla dessa bortförklaringar och fantasier som framförs är naturligtvis inte trovärdiga. Varför är det så svårt att säga att han blåljuger? Han kan väl vara oskyldig ändå?

Verkar blivit nån prestigegrej där förnekarna är rädda för att erkänna att dom gjort några felbedömningar. Det behöver dom inte vara, det har vi sett redan.

Det är väl snarare så att ni inte verkar förstå vad en fastslagen lögn är.

Ankomst till mordplats, hur slår du fast han ljuger om det? Orsak till språngmarsch, hur slår du fast det som lögn? Framstupa sidoläge? Etc etc etc.

Inget av det du nämner i inlägget är en fastslagen lögn. Att han inte fått lämna namn till en polis tex. Skulle det vara fastslagen lögn för att två poliser efter 30+ år säger att de minsann inte begick ett enormt fel den historiska kvällen då statsministern blev mördad? Kan de ens svara ja på den frågan utan att bli hängda?

Är det en fastslagen lögn att AH säger hon är först på plats?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-12-21 kl. 16:27.
Citera
2021-12-21, 16:30
Medlem
Citat:
Precis,

"Att ni köper dessa bortförklaringar"

Återigen, jag säger att det är möjligt att du har rätt. Dock inte styrkt.

"Jag vill visa på alternativen"

Som inte på något sätt heller är bevisade.

Gissningen att LP säger mörkblå täckjacka kanske beror på att SE hade just en sådan? Det säger ju Henry Olofsson.
Citera
2021-12-21, 16:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Självklart! Tvivel och sannolikheter.
Gällande SE som GM så finns inga bevis alls. Inget bevis ens på en liten lögn.
Däremot, likt alla andra vittnen, uppgifter som inte går ihop(se nedan) och uppgifter som förändras över tid.

Tidsuppskattningen har vi diskuterat tidigare. Att du som vill ha honom till GM och lögnare slåss för denna uppgift blir ju svårt att ta seriöst. Du blundar enkelt för andra uppgifter.
SE tidsuppfattning går inte ihop med en rad andra uppgifter. Som sagt nämnda tidigare.

En lögn tycker jag man objektivt kan beslå SE med. Med det är ju faktiskt så att vittnet SE kan ha större anledning att dra den lögnen än GM SE. Detta att han ska ha varit ute på kvällen. Olovlig frånvaro vilket är skäl för uppsägning och faktiskt i vissa fall en brottslig handling - otroligt bra skäl för vittnet SE att ljuga om denna utgång.

Men för GM SE är det ju en idiotiskt lögn.
Citera
2021-12-21, 16:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
"Att ni köper dessa bortförklaringar"

Återigen, jag säger att det är möjligt att du har rätt. Dock inte styrkt.

"Jag vill visa på alternativen"

Som inte på något sätt heller är bevisade.

Gissningen att LP säger mörkblå täckjacka kanske beror på att SE hade just en sådan? Det säger ju Henry Olofsson.

Kör på den då. Då blir YN ganska svag för er som tror SE är skyldig. En liten väska finns kvar... Haha.
Citera
2021-12-21, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kör på den då. Då blir YN ganska svag för er som tror SE är skyldig. En liten väska finns kvar... Haha.

Men YN såg en större väska, hård modell, ingen sladdrig handledsväska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in