Citat:
Ursprungligen postat av
M18A1-Claymore
Lite vanskligt att säga flyghöjd, menar vi AMSL eller AGL?
Jag kan ju ha samma AMSL medans höjden över marken ändras. På min flygplats visar inte min höjdmätare 0 när jag står på marken eftersom referensen jag använder är QNH. Den referensen används ju upp till en viss höjd och sen övergår man till standardtryck.
Nu kommer man ju inte inom privatflyg att uppleva jordens form nämnvärt men visst, skulle man flyga rakt fram och inget annat påverkade skulle man lämna jorden till slut. Nu sköter ju gravitationen det problemet åt oss så vi hålls mot jorden hela tiden och följer dess form även under flygningen.
Flight Level (lufttryck) eftersom det är flyg på marschhöjd vi pratar om. Men om det är FL eller AMSL är i sammanhanget helt ointressant.
Det viktiga är att höjden och lägesenergin är relativt en sfär, det viktiga är att flygplanet inte behöver sjunka för att följa kurvan. Ett plan som befinner sig vid FL310 vid Stockholm behöver inte "dippa nosen" för att befinna sig på FL310 vid Helsingfors.
Och det viktiga är att om planet ska hålla en "rak kurs", dvs en tänkt rak linje, så kommer planet succesivt att behöva
öka sin höjd - planet måste öka sin lyftkraft för att inte följa kurvaturen.
Det handlar alltså om ett stort feltänk från plattjordare. De förstår inte att planets höjd, dess lägesenergi, är relativt gravitationscentrum. Att följa kurvan, att hålla FL310, innebär att planet varken sjunker eller stiger.
Citat:
Ursprungligen postat av
M18A1-Claymore
... skulle man flyga rakt fram och inget annat påverkade skulle man lämna jorden till slut....
Ja men det innebär att du succesivt ökar din flyghöjd, du är tvungen att hela tiden öka din lyftkraft. Planflykt innebär att du följer jordens kurvatur.