Citat:
Du navigerar inte till yrket förstår jag, jag navigerar både på land, luften och till sjöss i princip dagligen. Så jag skulle säga att du behöver läsa på lite om navigering innan du ger dig in på den delen.
Vad uppnår du med magnetisk riktning och tidur, frågar för jag får en misstanke att du förstått lite fel här.
För korta sträckor är skillnaden mellan loxodrom och storcirkel försvinnande liten men om du ska ta dig en längre sträcka är den viktig. På mercator är den raka linjen en loxodrom som är längre än en storcirkel. Därav navigerar man till sjöss efter storcirkel och inte loxodromen.
Om jorden var platt hade man inte behövt räkna på storcirkel eftersom fenomenet inte funnits där. När du flyger längre sträckor så ska du vara glad att din kapten använder storcirkelnavigering annars hade det kostat betydligt mer och tagit betydligt längre tid eftersom sträckan rakt (på kartan) mellan punkterna är en loxodrom.
Så med den kunskapen, varför navigerar vi efter detta om jorden är platt?
Du tänker vidare att ni inte haft tid på er att bevisa platt jord? Man har vetat några tusen år hur jorden ser ut och lika länge har det funnits faktaresistenta människor som hävdar motsatsen. Dock vill de aldrig producera bevis för detta som fungerar i en och samma modell utan de har istället fristående modeller för varje fenomen de ska förklara. Så visst har ni haft tid men ni vill helt enkelt inte få eran tro grusad med vetenskapliga teorier.
Ta experimentet med lasergyrot, trots att de gång på gång får bevis på att jorden roterar så kommer de med bortförklaringar som de sen provar och får fortfarande samma mätvärden. Varför blev det samma mätvärden trots alla deras försök att få experimentet att visa det de ville? Kan det vara så att de hade helt fel och värdena de fick är rätt?