2021-12-20, 23:01
Medlem
Är det någon ovaccinerad fotbollspelare som har kollapsat med hjärtproblem under 2021?
Citera
2021-12-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Upplys mig?
Är det för att Pfizer ska tjäna pengar?

Oh dear…

Det är för att skydda er utan vaccin.
Du vet, ni som löper större risk att dö med covid i kroppen.

Ni kan röra er ute bland folk där det är lite mer utrymme. Men inomhus och trängre ytor gör ni bäst att hålla er borta ifrån.

Skulle behövas covidpass i kollektivtrafiken. Men den logistiken är för stökig att få ordning på. Så man försöker inte ens.
Citera
2021-12-20, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Original antigenic sin antar jag, eftersom jag är för lat för att leta i tråden.

Det känns som man bara behöver hålla ut lite till som ovaccinerad, det är stora sprickor i vaccinfasaden nu.

Jaaa, eller...så kräver regeringen att vi nu minskar smittspridningen genom restriktioner och då kan inte omikron slå igenom i Sverige utan delta fortsätter att vara dominerande här. Då måste vi fortsätta att boosta var tredje månad många år framöver.

Om omikron ändå skulle bli dominerande kunde vaccinsamordnaren hävda att det nog är bäst att fortsätta med vaccin eftersom man kan bli smittad av delta efter genomgången infektion med 9mikron och då vet man ju inte hur det slutar.
Citera
2021-12-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Oh dear…

Det är för att skydda er utan vaccin.
Du vet, ni som löper större risk att dö med covid i kroppen.

Ni kan röra er ute bland folk där det är lite mer utrymme. Men inomhus och trängre ytor gör ni bäst att hålla er borta ifrån.

Skulle behövas covidpass i kollektivtrafiken. Men den logistiken är för stökig att få ordning på. Så man försöker inte ens.

Såg just detta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mosley-darfor-blir--man-sjukare-av-covid/

”Kvinnor är mindre mottagliga för infektionssjukdomar eftersom östrogen och progesteron förstärker immunsystemets kraft”

Hur känner du som del av fårflocken om det?
Ingenting gissar jag och jag gissar du försvann och började leta BH istället.
Citera
2021-12-20, 23:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Är det någon ovaccinerad fotbollspelare som har kollapsat med hjärtproblem under 2021?
Christian Eriksen?
Citera
2021-12-20, 23:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Att läsa ovanståene får mig att tänka på uttrycket snillen spekulerar! Fast du är verkligen inget snille…

10-15% naturlig immunitet? Efter två år? Skärp dig!

Testa att lägg samman 30-35 procentenheter med 10-15 procentenheter......
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-12-21 kl. 00:06.
Citera
2021-12-20, 23:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Hybridimmunitet efter vaccin(vaccin först) är sämre än naturlig immunitet enligt ny data från Israel på delta nu i höst. Har man vaccinerat sig så får man sämre immunrespons av infektion av någon anledning. För de som haft infektion så gör vaccinet ingen skillnad efter 4-6 månader. Tidigare än så hade de inte jämförbar data.

Förvänta dig inte 90-99% för Omicron när det funkar så dåligt på delta. Hybridimmunitet är en myt, det blir inte starkare än naturlig immunitet. Och ja, det ser ut som att vaccinen kan ha saboterat immunförsvaret på något sätt, för de som inte haft covid.

20 procents skydd mot Omikron för de med enbart "naturlig" immunitet, enligt uppgifter ifrån UK.

Detta stämmer ganska bra med ett labb-försök, publicerat i den vetenskapliga tidskriften "Nature", på blodplasma med ett virus med liknande mutationer som Omikron. Enbart vaccin gav inget skydd, inte heller enbart "naturlig" infektion. Däremot så gav hybridimmunitet ett gott skydd.
Citera
2021-12-21, 00:01
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Garanterat en hel bunt!

Om nu inte pandemin har fått folk att sluta kollapsa..
För du vet att det alltid har hänt varje år va?

Är det det senaste ni stollar fokuserar på?
Börjar ni få ont om argument?
Citera
2021-12-21, 00:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ingen som läst debattartikeln om vaccinpass i Aftonbladet?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

Eller Göran Rosenberg åsikt om vaccintvång:

https://sverigesradio.se/artikel/goran-rosenberg-individen-och-pandemin

Personligen så har jag större förståelse för de debattörer som är oroliga för ett kontrollsamhälle än Göran Rosenbergs vurm för vaccintvång. Men det är bra att det förs en öppen debatt om olika frågor kring vaccinering och vaccinpass.
Citera
2021-12-21, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7d4Pd8/vaccinpassen-for-oss-mot-kontrollsamhallet

Personligen så har jag större förståelse för de debattörer som är oroliga för ett kontrollsamhälle än Göran Rosenbergs vurm för vaccintvång. Men det är bra att det förs en öppen debatt om olika frågor kring vaccinering och vaccinpass.

Sent på kvällen nu, har läst Aftonbladets artikel, den belyser en del vettiga argument faktiskt. Finns väl risk för att staten hittar på en massa andra saker passen kan användas till när de ändå är tillverkade. Tror inte heller på tvång. Det är nästan det sjukaste jag har hört, att folk faktiskt på riktigt vill bestämma över andras hälsa på ett så ingripande sätt. Göran Rosenbergs artikel har jag inte läst, han är väl journalist, vet inte om jag har så mycket förtroende för honom, kan han juridik, förstår han vad konsekvenserna skulle kunna bli på lång sikt? Han verkar lite bortglömd nu för tiden, vill han tillbaka i hetluften, kanske riskgrupp också, född 1948 och tillhör alltså de äldre som ska skyddas. Skulle vara intressant att läsa mer artiklar skrivna av personer under 30 år som oftast inte behöver vaccinet för egen del. Vad tycker de om att bli tvångsvaccinerade? Mest de äldre som hörs med sådana åsikter. God natt för i dag!
Citera
2021-12-21, 00:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Sent på kvällen nu, har läst Aftonbladets artikel, den belyser en del vettiga argument faktiskt. Finns väl risk för att staten hittar på en massa andra saker passen kan användas till när de ändå är tillverkade. Tror inte heller på tvång. Det är nästan det sjukaste jag har hört, att folk faktiskt på riktigt vill bestämma över andras hälsa på ett så ingripande sätt. Göran Rosenbergs artikel har jag inte läst, han är väl journalist, vet inte om jag har så mycket förtroende för honom, kan han juridik, förstår han vad konsekvenserna skulle kunna bli på lång sikt? Han verkar lite bortglömd nu för tiden, vill han tillbaka i hetluften, kanske riskgrupp också, född 1948 och tillhör alltså de äldre som ska skyddas. Skulle vara intressant att läsa mer artiklar skrivna av personer under 30 år som oftast inte behöver vaccinet för egen del. Vad tycker de om att bli tvångsvaccinerade? Mest de äldre som hörs med sådana åsikter. God natt för i dag!
Förvånande, med tanke på att hans far överlevde Auschwitz, och även hans mor ska enligt Wikipedia ha överlevt koncentrationsläger. 2004 fick han utmärkelsen Torgny Segerstedts frihetspenna för att ha verkat i Torgny Segerstedts anda. Men nu vill han alltså, i likhet med Maggan "Myggan" Andersson, sticka hela Svenska folket. Vilken obehaglig ofrihetskämpe.

Som sagt, en gång för inte särskilt länge sedan var rashygien en hyllad medicinsk vetenskap som skulle skapa en bättre värld genom att åtgärda "problemen", och hans egen etniska grupp ansågs på sina ställen utgöra ett så allvarligt hot mot samhället att det vidtogs "åtgärder".

Det egentliga problemet då var väl alltför fogliga och följsamma medborgare som förfördes av och litade blint på sin ledare och den tidens vetenskap, och lydigt och duktigt gjorde vad myndigheterna förväntade sig. Man ska inte kasta sten om man sitter i kristallhus.

Då som nu är motståndet viktigt. Det måste få finnas röster mot galenskapen. Mycket av vår moderna värld bygger ju på den starka reaktionen mot övergreppen då, det är så vi fick våra mänskliga rättigheter. Kanske var det de vidriga tvångssteriliseringarna Sverige gjorde sig skyldig till i rashygienens namn som ledde till vår grundlagskyddade rättighet att säga nej till medicinska ingrepp. Men allt det vill han nu beröva oss.
För när jag tänker efter är det ju principiellt ingen skillnad mellan att vägra vaccinera sig mot ett nytt och dödligare virus än att vägra vaccinera sig mot COVID-19...
Det är nog han som är samhällsfarlig.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-21 kl. 01:31.
Citera
2021-12-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Rosenberg tycker att eftersom det kan komma farligare virus säg ett med 40%, dödlighet, så ska vi tvinga alla att vaccineras mot snuva nu.
Bra logik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in