2021-12-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Beror troligen mest på att den mesta statistiken runt nya varianter på coronas smittsamhet oftast är helt åt helvete.
Det finns lögn och det finns förbannad statistik…

Nej det beror på att sjuka isoleras och inte kan sprida smittan lika explosionsartat som i början av ett utbrott.
Om 1000 personer insjuknar på kort tid så får dom ett liknande förlopp och sprider smittan mest i början.
Alltså kommer trenden se ut som en misslyckad rymdraket.
Citera
2021-12-20, 20:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu missade jag nog den biten om blodutslag, men det låter lite. Å andra sidan om man inte aspirerar alls så är det svårt att bedöma frekvensen. Jag kan tänka mig att det sker betydligt oftare men samtidigt inte ger några konsekvenser. Kan även tänka mig att det är ett större problem på män och atleter då de har större deltoideusmuskel, speciellt atleter, med fler och större blodkärl.

Håller med, det är nog stor variation. Förhoppningsvis har gubbarna rört om lite i grytan nu så vi får klarhet i det hela, vi får bevaka situationen.
Jag hittade detta om hållbarheten;

"Once the injected mRNA enters a human cell, it degrades quickly and only stays in the body for a couple of days. This is why people need two injections to develop the best immune response, he says."

https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/five-things-you-need-know-about-mrna-vaccine-safety

Mer än väl inom "7-24 timmar".

Edit;
Pfizer ska ha gjort en studie innan vaccinen släpptes som visade var mRNA lokaliserades i kroppen efter vaccination. Jag hittar den inte, men någon i tråden med koll på det Pfizer nyligen släppt kanske vet/ kan hitta studien?
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-20 kl. 20:15.
Citera
2021-12-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej det beror på att sjuka isoleras och inte kan sprida smittan lika explosionsartat som i början av ett utbrott.
Om 1000 personer insjuknar på kort tid så får dom ett liknande förlopp och sprider smittan mest i början.
Alltså kommer trenden se ut som en misslyckad rymdraket.
Jaha du själv tror jag det beror på mycket annat också som bl.a naturlig immunitet…
Citera
2021-12-20, 20:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag hittade detta om hållbarheten;

"Once the injected mRNA enters a human cell, it degrades quickly and only stays in the body for a couple of days. This is why people need two injections to develop the best immune response, he says."

https://ec.europa.eu/research-and-innovation/en/horizon-magazine/five-things-you-need-know-about-mrna-vaccine-safety

Mer än väl inom "7-24 timmar".

Edit;
Pfizer ska ha gjort en studie innan vaccinen släpptes som visade var mRNA lokaliserades i kroppen efter vaccination. Jag hittar den inte, men någon i tråden med koll på det Pfizer nyligen släppt kanske vet/ kan hitta studien?

Där ser man. Jag har inte koll på den studien du efterfrågar.
Citera
2021-12-20, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag har inte påstått något sådant, det var du som drog in vektorburna infektioner. Jag påstod att den lokala svullnad man får från myggbettet är en allergisk reaktion (från myggans saliv), inte en infektion.
Fast bara huden penetreras och främmande ämnen kommer in i kroppen så är det ju per definition en infektion och jo du skrev att myggor inte infekterade..
Citera
2021-12-20, 20:25
Medlem
Citat:
Fast bara huden penetreras och främmande ämnen kommer in i kroppen så är det ju per definition en infektion och jo du skrev att myggor inte infekterade..

Nej. En infektion definieras av en invasion av mikroorganismer som kan föröka sig i kroppen. Saliv från mygga är ingen ”mikroorganism”.

https://mesh.kib.ki.se/term/D007239/infections
Citera
2021-12-20, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej. En infektion definieras av en invasion av mikroorganismer som kan föröka sig i kroppen. Saliv från mygga är ingen ”mikroorganism”.

https://mesh.kib.ki.se/term/D007239/infections
Öh tror du inte myggsaliv kan innehålla organismer ?

” Den vanliga husmyggan i norra Sverige kan överföra viruset som orsakar den besvärliga så kallade Ockelbosjukan. Det visar en ny studie som gjorts vid Umeå universitet i samarbete med Totalförsvarets forskningsinstitut”

Sen är virus egentligen inte organismer

Is a virus an organism?
Viruses are not cellular organisms. They are packets of genetic material.
Citera
2021-12-20, 20:39
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Rent statistiskt ser det ut som att Omikron har en hög- och explosionsartad topp för att ha en brant sluttning nedåt? Rätta mig gärna om jag har fel.

Vi får se inom 2-3 veckor hur väl det går att översätta hur viruset beter sig bland Aids-negrer kontra hos fish and chips ätande D-vitaminlåga britter.

Det borde inte skilja sig enormt, men med kinas fina export vet man aldrig..
Citera
2021-12-20, 20:44
Medlem
Citat:
Öh tror du inte myggsaliv kan innehålla organismer ?

” Den vanliga husmyggan i norra Sverige kan överföra viruset som orsakar den besvärliga så kallade Ockelbosjukan. Det visar en ny studie som gjorts vid Umeå universitet i samarbete med Totalförsvarets forskningsinstitut”

Sen är virus egentligen inte organismer

Is a virus an organism?
Viruses are not cellular organisms. They are packets of genetic material.

Återigen. Jag pratar om myggbettet och saliven som ger upphov till en lokal rodnad, en inflammation. Den är inte orsakad av mikroorganismer eller för den delen virus. Ett virus kan invadera, föröka och sprida sig i en kropp och ingår därför i definitionen. Saliv kan det inte. Om du inte förstår skillnaden så kan jag inte hjälpa dig.
Citera
2021-12-20, 20:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur är situationen på storsjukhusen nu? Stort tryck och lite personal?

SÖS, St Göran? Hur ser det ut? Läste att det är triage på barnakuten. Känns inte bra det här. Någon som kan ge en update?
Citera
2021-12-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Varför ”hotar” regeringen med ytterligare restriktioner? Om man ändå vet att man kommer behöva strama åt lite till, varför inte göra det på dagen?

Jag ser det lite som en såpopera numera. Går varje dag och överdrivet dramatiska med utdragna situationer samt dåligt skådespeleri.
Citera
2021-12-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
hybridimmunitet hos, hela, befolkningen 30-35 procent

Endast "naturlig" immunitet: 10-15 procent

Effekt av nuvarande svenska smittskyddsåtgärder 15 procent

Effekt av förra vårens och ev. Kommande smittskyddsåtgärder 25 procent

Sedan tycker jag inte att du skall vara för hård mot en dam i tråden. Jag vet, man kan reta sig på antivaxxarna. Men hon är i alla fall inte otrevlig. Och hon hävdar inte att det är "fish and chips som sprider smittan". Och, kom ihåg: Majoriteten av de som genomgått en SARS-COV2 infektion, mycket troligt, också vaccinerat sig, och därmed fått hybridimmunitet.

Hybridimmunitet efter vaccin(vaccin först) är sämre än naturlig immunitet enligt ny data från Israel på delta nu i höst. Har man vaccinerat sig så får man sämre immunrespons av infektion av någon anledning. För de som haft infektion så gör vaccinet ingen skillnad efter 4-6 månader. Tidigare än så hade de inte jämförbar data.

Förvänta dig inte 90-99% för Omicron när det funkar så dåligt på delta. Hybridimmunitet är en myt, det blir inte starkare än naturlig immunitet. Och ja, det ser ut som att vaccinen kan ha saboterat immunförsvaret på något sätt, för de som inte haft covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in