2022-01-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Så kan man inte resonera för då kan man också reducera statusen för vinnare i lopp där den som startar senare vinner för att ha tider att gå på som också är en parameter.
Varje lopp har olika förutsättningar som åkare och vallare skall hantera på bästa sätt en del klarar det bättre en del sämre men varje seger är lika mycket värd.
Att ha någons tider att gå på är inte samma sak som att åka i olika förhållanden
Citera
2022-01-06, 12:58
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Att ha någons tider att gå på är inte samma sak som att åka i olika förhållanden
Nej det skrev jag inte heller jag nämnde det som en parameter i loppet bland andra parametrar som skall bemästras.
Citera
2022-01-06, 13:00
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Problemet är att svenska arrangörer är totalt oflexibla och inte stoppar in åkare med fel FIS punkter på rätt ställe i startlistan. Varit så i flera år nu.
Citera
2022-01-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Han är rolig:
Vi har ett långt läger innan OS där det är mycket viktigare att träningen går rätt till. Det har tränarna full koll på. Just tävlingarna är inte så viktiga vad det gäller resultat för OS-åkarna.
Låter som någon kommun med många anställda i bullshituppdrag. De har väl för fan tränat året runt och vet väl hur de ska träna? Att lära sig träna strax före ett OS låter ju mer än lovligt korkat.

Hört talas om begreppet "optimal uppladdning"? Det är vad varje individ ägnar sin tid åt veckorna kvar till OS. Det görs på individnivå och Byström har nog full koll på vad som är lämpligast för respektive åkare.
Citera
2022-01-06, 13:04
Medlem
Citat:
Sådana parametrar ingår väl i alla lopp.
Alltså väder, valla etc
För annars är ju Kallas VM-seger i Falun 2015 också en icke-tävling.

tror nog man använda dom parametrarna när han analyserade loppet att det var en klar fördel att gå tidigt.. men visst vill men höja en prestation på det sättet så visst okej men någon rättvis bild av kapaciteten var det inte
Citera
2022-01-06, 13:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hört talas om begreppet "optimal uppladdning"? Det är vad varje individ ägnar sin tid åt veckorna kvar till OS. Det görs på individnivå och Byström har nog full koll på vad som är lämpligast för respektive åkare.

Gör dig inte lika rolig som Byström med mer skitsnack. Vet du ens vad optimal innebär och hur det skiljer sig från maximal?

Att som Byström yra på med: viktigt att träningen går rätt till, visar att han inte vet vad han pratar om.

Bästa möjliga uppladdning är det väl helt självklart att alla ägnar sig åt. Det gör även amatörerna som åker Vasaloppet för första gången. Att börja fundera på hur man tränar rätt inför ett stort mästerskap gör inte ens en nolla.
Citera
2022-01-06, 13:13
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tror nog man använda dom parametrarna när han analyserade loppet att det var en klar fördel att gå tidigt.. men visst vill men höja en prestation på det sättet så visst okej men någon rättvis bild av kapaciteten var det inte
Nej det visade hon ju inte helgen innan det loppet när hon utklassade alla i Östersund. 🤔
Citera
2022-01-06, 13:16
Medlem
Citat:
Gör dig inte lika rolig som Byström med mer skitsnack. Vet du ens vad optimal innebär och hur det skiljer sig från maximal?

Att som Byström yra på med: viktigt att träningen går rätt till, visar att han inte vet vad han pratar om.

Bästa möjliga uppladdning är det väl helt självklart att alla ägnar sig åt. Det gör även amatörerna som åker Vasaloppet för första gången. Att börja fundera på hur man tränar rätt inför ett stort mästerskap gör inte ens en nolla.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Lars Öberg. Han kanske behöver ytterligare en rådgivare till Byström hur landslaget bör förbereda sig inför OS.
Citera
2022-01-06, 13:26
Medlem
Citat:
Nej det visade hon ju inte helgen innan det loppet när hon utklassade alla i Östersund. 🤔

Jag menade Lindströms prestation i bruks
Citera
2022-01-06, 13:28
Medlem
Citat:

De ska ju upp på höjd, det kan inte vara så att han menar att det viktiga är att träningen går rätt till på höjd? Där kan man ju faktiskt misslyckas med "vanlig" träning om man inte tänker till.
Citera
2022-01-06, 13:35
Medlem
Citat:
Du överdriver. Det är inga konspirationsteorier. Däremot är det alldeles klart att SOK tidigare nekat tävlande trots att det varit mer kvalificerade än Kalla och Sverige har då åkt med färre deltagare än de kunnat göra.

Att hitta på definitionen stafett gör att de kan ta med åkare som inte nått SOK:s krav. Det var emellertid inget som fick passera beträffande Emma Wikén vid senaste OS. De har alltså visat att det bara tillämpas för vissa. Om Kalla åkt som LL och LL som Kalla tror jag inte att de valt att ta ut LL som potentiell stafettåkare.

Det landar i att den sista platsen var vikt för Kalla om hon inte själv skulle tacka nej eller gå in fullständigt i väggen. Enda möjligheten att förändra det hade varit att LL och ML hade placerat sig topp-8 på TdS och därmed kvalificerat sig som distansåkare (med möjlighet att åka stafett).

Jag väljer att tro att det inte krävts topp 8 av LL och ML på TdS. Det hade räckt med att bevisa sig bättre än Kalla på distans. LL drattar på ändan i varannat lopp man ser henne och ML hoppar av touren för att agera ledare och springa med extrastavar till åkarna.

Så jag är inte bekymrad över denna OS-uttagning då jag ser den som logisk sett till alternativen. Snarare bekymrad över det faktum att vi inte har någon fler ung talang (på distans) som är bättre än Kalla i nuläget.
Citera
2022-01-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Så jag är inte bekymrad över denna OS-uttagning då jag ser den som logisk sett till alternativen. Snarare bekymrad över det faktum att vi inte har någon fler ung talang (på distans) som är bättre än Kalla i nuläget.

Om fyra år har Kalla skaffat barn, Louise L kommer ramla mindre, Svahn är frisk i axeln och har som uttalat mål att bli bäst i världen på allting, Ebba och Frida är i åldersmässig peak, vi har Moa Olsson, Tove Ericsson är 23 - jag tror det finns förutsättningar för ett bra OS 2026 också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in