2021-12-20, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Jag funderar på Moa Olsson hon är inte heller uttagen till TdS undrar om hon också är klar för OS. I annat fall är ju hon nästan borta eftersom loppen efter TdS är så få.

Den är ju lite svårtolkad. Kan tycka att hennes meriter är lite klena för att tas ut till ett OS…
Citera
2021-12-20, 18:45
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickXIX
Så lär det vara. Helt korrekt också, som jag skrev så är hon given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare, ska också mycket till för att hon inte ska ta en sprintplats.
Det lär vara som sprintåkare hon är uttagen i första hand. Förhindrar inte att hon även får köra distans och stafett, men hon är klar trea i år i fristilssprint medan distansresultaten inte imponerat. Stafettlaget lär tas ut först på plats.
Citera
2021-12-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
De har bara möts i nationella tävlingar och de räknas inte. ”Låser” det sig för Dyvik på världscup lär det låsa sig på OS också.

Jag personligen har svårt att bortse från det faktum att Dyvik leker med Hagström varje gång de möts. Men den tuffhet hon uppvisar på hemmaplan är som bortblåst i världscupen. Något för Dyvik att arbeta med sin mentala coach om hon verkligen vill förverkliga sin kapacitet…
Citera
2021-12-20, 19:15
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Den är ju lite svårtolkad. Kan tycka att hennes meriter är lite klena för att tas ut till ett OS…
Men med vad hon presterat hittills skulle ju hon gå före Louise Lindström i TdS
Citera
2021-12-20, 19:23
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa Tians svar på Leonardo da Vinci
Tycker inte det ens är nära mellan Hagström och Dyvik just nu. Uttagningen görs på främst VC och VM i år och ifjol. Hagström har två andraplatser och två fjärdeplatser där, sedan två misslyckanden där hon ramlat i semi och åkt ut i kvarten med ett par hundradelar.

Hagström har visat att hon är ganska jämn i sprint oavsett fritt/klassiskt så räknar meriter i båda stilarna. Hon har visat att hon är ett medaljhopp till OS med fyra prestationer på/nära pallen.

De som ska peta henne behöver i mina ögon endera vinna i VC eller vara nära pallen upprepade gånger. I mina ögon räknas endast på/nära pallen när det kommer till vilka som får åka damsprint där det bara är medaljchansen som räknas pga konkurrensen. Så semifinalplatser, avhängd 5-6 i finaler eller segrar i nationella tävlingar har noll värde i den konkurrensen som råder i damsprinten, i mina ögon alltså (inte säker landslagsledningen och SOK tänker lika).

Jag ser inte att Dyvik har kapacitet att göra det som jag anser krävs för att peta Hagström.

Dyviks chans är istället att Hagström ser fortsatt seg ut och presterar ännu sämre framöver och därmed petar sig själv pga dålig form. Alternativt att hon med ett par finalplatser skulle kunna peta Ribom i sprinten (att Emma helt korrekt tagits ut redan är väl för att hon är given som stafettåkare/stafettreserv/distansåkare), jag tror dock inte det kommer räcka för att peta Ribom då Emma känns på g och bara kommer bli bättre framöver.

Så för mig är sprintlaget till OS ganska givet Maja, Jonna, Johanna och Emma. För Anna krävs att hon överträffar sig själv eller att någon av Johanna och Emma visar dålig form framöver.

Däremot är det rätt att Johanna får vänta med att bli OS-uttagen då hon sett seg ut. Vill se att formen går åt rätt håll först.

Det verkar som du garderar dig I slutklämmen.

Citat:
Däremot är det rätt att Johanna får vänta med att bli OS-uttagen då hon sett seg ut. Vill se att formen går åt rätt håll först

Om nu Johanna fortsätter visa sig "seg" och formen inte går åt rätt håll?
Citera
2021-12-20, 19:24
Medlem
Citat:
Jag personligen har svårt att bortse från det faktum att Dyvik leker med Hagström varje gång de möts. Men den tuffhet hon uppvisar på hemmaplan är som bortblåst i världscupen. Något för Dyvik att arbeta med sin mentala coach om hon verkligen vill förverkliga sin kapacitet…
Kanske har att göra med att i nationella tävlingar kan Anna åka relativt långsamt i prolog, kvart och semi medan hon i internationellt motstånd måste kräma ur mer i varje start och då inte orkar?
Citera
2021-12-20, 19:26
Medlem
Citat:
så är det.

Jag känner mig rätt säker på att Moa O är klar för OS och ges chansen att förbereda sig för OS på bästa sätt.
Citera
2021-12-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Kanske har att göra med att i nationella tävlingar kan Anna åka relativt långsamt i prolog, kvart och semi medan hon i internationellt motstånd måste kräma ur mer i varje start och då inte orkar?

Ja, det är ett rimligt antagande. Tycker att hon vid 26/27 borde ha fått till uthålligheten så att hon orkar maxprestera 4 ggr på raken. Men än har hon inte visat det. Synd då hon har farten att utmana de allra bästa.
Citera
2021-12-20, 19:35
Medlem
Citat:

Oja, därav mystiken…
Citera
2021-12-20, 19:43
Medlem
Citat:
Oja, därav mystiken…
ser nog ingen mystik.

Moa är nog klar! (hoppas och tror jag)
Citera
2021-12-20, 20:26
Medlem
Hade det inte varit bättre att bara ta ut tourlaget i samband med OS-uttagningen, istället för den här charaden? https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svaret-darfor-saknas-svenska-trion-i-touren/
Citera
2021-12-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Hade det inte varit bättre att bara ta ut tourlaget i samband med OS-uttagningen, istället för den här charaden? https://www.expressen.se/sport/langdskidor/svaret-darfor-saknas-svenska-trion-i-touren/
Ser inget "charad"-aktigt i det som händer.

Individerna befinner sig i olika stadier inför ett OS och då blir det individuella bedömningar om vilka som ska åka Tds.
Inget konstigt i mina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in