2021-12-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej. Du får inte smitta från julklappsinköpen. Ut och köp D-vitamin-tillskott, och ge i julklapp till nära och kära.

Tillskott av D-vitamin är gynnsamt för immunförsvaret, och ett starkt immunförsvar är bra att ha när Kina-viruset cirkulerar.

Vad är årets julklapp?
Dos 3?
Citera
2021-12-20, 19:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, och kan stämma. Två doser Pfizer ger å andra sidan bara 33 procents skydd emot att smittas av Omikron. Men hybridimmunitet kan ge ett skydd på 90-99,9 procent. Jag är faktiskt sugen på att räkna på R-talet för Sverige. R0 talet för Omikron sägs, enligt uppgift ifrån UK, ligga på 3,47. (Alltså betydligt lägre än mässlingen som ligger på ca16, men högre än alla andra SARS-COV2 varianter).

Å andra sidan, stämmer det R0 talet så skulle såväl vaccinen som smittskyddsåtgärderna vara, helt, verkningslösa i såväl UK som Danmark, givet att Omikron smittade dubblas på två, tre dagar. Så R0 för Omikron ligger nog någonstans mellan 4 och 10.

Men jag skall försöka räkna på det i morgon.

Några ingångsvärden:

hybridimmunitet hos, hela, befolkningen 30-35 procent

Endast "naturlig" immunitet: 10-15 procent

Effekt av nuvarande svenska smittskyddsåtgärder 15 procent

Effekt av förra vårens och ev. Kommande smittskyddsåtgärder 25 procent

Sedan tycker jag inte att du skall vara för hård mot en dam i tråden. Jag vet, man kan reta sig på antivaxxarna. Men hon är i alla fall inte otrevlig. Och hon hävdar inte att det är "fish and chips som sprider smittan". Och, kom ihåg: Majoriteten av de som genomgått en SARS-COV2 infektion, mycket troligt, också vaccinerat sig, och därmed fått hybridimmunitet.
Danmark rapporterade för ett tag sen att omicrons fördubblingstakt var 1,6 dagar. Tar det nu 2-3 dar har det redan saktat in.
Citera
2021-12-20, 19:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Drygt 1800 nya fall i Gauteng idag.
Drygt 6700 nya fall förra måndagen.

Ni kan ju spana in kurvan för just Gauteng avseende 7 dagars om nu någon tror att det är en tillfällighet..

https://www.nicd.ac.za/latest-confirmed-cases-of-covid-19-in-south-africa-20-december-2021/
Senast redigerad av Bertil.Enstoring 2021-12-20 kl. 19:29.
Citera
2021-12-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Drygt 1800 nya fall i Gauteng idag.
Drygt 6700 nya fall förra måndagen.

Ni kan ju spana in kurvan för just Gauteng avseende 7 dagars om nu någon tror att det är en tillfällighet..

https://www.nicd.ac.za/latest-confirmed-cases-of-covid-19-in-south-africa-20-december-2021/

Rent statistiskt ser det ut som att Omikron har en hög- och explosionsartad topp för att ha en brant sluttning nedåt? Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-12-20, 19:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Rent statistiskt ser det ut som att Omikron har en hög- och explosionsartad topp för att ha en brant sluttning nedåt? Rätta mig gärna om jag har fel.
Ju mer smittsamt desto oplattare kurva, det verkar rimligt.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-20 kl. 19:54. Anledning: m
Citera
2021-12-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Mm, då har vi motsägelsefulla studier. Det bästa är att gå på det resultat som är sämst för vaccinet, eftersom vi inte vill riskera att folk tror att man är mindre smittsam som vaccinerad när man inte är det, eller hur?

En av författarna hade kopplingar till Merck, Pfizer, GSK m.m. Flera av författarna hade kopplingar till IQVIA, vilket mest ser ut som en medicinsk påverkansorganisation.

”IQVIA is working to advance public health in partnership with other companies, governments, and non-governmental organizations, from fighting opioid addiction to addressing antibiotic resistance.”

https://www.iqvia.com/about-us

Det där företaget ger faktiskt ett lite läskigt intryck.

Det naggar lite på trovärdigheten. Jag säger nej tack till den studien.

Jag förstår att du säger nej till alla studier som går emot ditt antivax-narrativ. Nu anser ju dock även samtliga smittskyddsmyndigheter i Europa att ovaccinerade smittar mer. Är de också mutade av de elaka vaccin-bolagen menar du?
Citera
2021-12-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

Ska man döma utifrån den sidan så ligger det en väldigt kraftig sjukvårdinsats framför oss.

4000 inlagda i februari. Och i värsta tänkbara scenario 70 000 nya smittade per dag i Sverige.

Intressant vad kumulativ effekt innebär och att smärre förändringar nu ger så stor effekt längre fram,
Bara en dämpning av smittspridningen med 30% genom olika åtgärder som masker, social distansering och vaccin ger en enorm dämpning av inläggningar och dödstal längre fram tack vare kumulativ effekt och räknat på den hastighet omikron replikerar.
Inte svårt att välja vad man föredrar. Åtgärder nu eller i januari.
Citera
2021-12-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad är det för infektion du hänvisar till som ger den klassiska svullnaden? Det vetenskapen kommit fram till är att det är en allergisk reaktion på myggans saliv och inte en infekterande mikroorganism.
Nu var det ju du som påstod att myggor inte kunde överföra infektioner vilket de så klart kan. Sen så är kroppens reaktion på infektion och allergi oftaväldigt snarlika.
Citera
2021-12-20, 19:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Intressant vad kumulativ effekt innebär och att smärre förändringar nu ger så stor effekt längre fram,
Bara en dämpning av smittspridningen med 30% genom olika åtgärder som masker, social distansering och vaccin ger en enorm dämpning av inläggningar och dödstal längre fram tack vare kumulativ effekt och räknat på den hastighet omikron replikerar.
Inte svårt att välja vad man föredrar. Åtgärder nu eller i januari.
Det låter fantastiskt i teorin, men verkligheten fogar sig inte alltid efter våra simuleringar.

Edit: Det du beskriver kallas att platta till kurvan. Dvs göra den relativt sett lika mycket bredare som lägre i höjd. Man drar ut på tiden. Så att det håller på till midsommar istället för att vara över till påsk, typ. I teorin.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-20 kl. 20:13.
Citera
2021-12-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Beror troligen mest på att den mesta statistiken runt nya varianter på coronas smittsamhet oftast är helt åt helvete.
Det finns lögn och det finns förbannad statistik…
Citera
2021-12-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, och kan stämma. Två doser Pfizer ger å andra sidan bara 33 procents skydd emot att smittas av Omikron. Men hybridimmunitet kan ge ett skydd på 90-99,9 procent. Jag är faktiskt sugen på att räkna på R-talet för Sverige. R0 talet för Omikron sägs, enligt uppgift ifrån UK, ligga på 3,47. (Alltså betydligt lägre än mässlingen som ligger på ca16, men högre än alla andra SARS-COV2 varianter).

Å andra sidan, stämmer det R0 talet så skulle såväl vaccinen som smittskyddsåtgärderna vara, helt, verkningslösa i såväl UK som Danmark, givet att Omikron smittade dubblas på två, tre dagar. Så R0 för Omikron ligger nog någonstans mellan 4 och 10.

Men jag skall försöka räkna på det i morgon.

Några ingångsvärden:

hybridimmunitet hos, hela, befolkningen 30-35 procent

Endast "naturlig" immunitet: 10-15 procent

Effekt av nuvarande svenska smittskyddsåtgärder 15 procent

Effekt av förra vårens och ev. Kommande smittskyddsåtgärder 25 procent

Att läsa ovanståene får mig att tänka på uttrycket snillen spekulerar! Fast du är verkligen inget snille…

10-15% naturlig immunitet? Efter två år? Skärp dig!
Citera
2021-12-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nu var det ju du som påstod att myggor inte kunde överföra infektioner vilket de så klart kan. Sen så är kroppens reaktion på infektion och allergi oftaväldigt snarlika.

Jag har inte påstått något sådant, det var du som drog in vektorburna infektioner. Jag påstod att den lokala svullnad man får från myggbettet är en allergisk reaktion (från myggans saliv), inte en infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in