Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Nu missade jag nog den biten om blodutslag, men det låter lite. Å andra sidan om man inte aspirerar alls så är det svårt att bedöma frekvensen. Jag kan tänka mig att det sker betydligt oftare men samtidigt inte ger några konsekvenser. Kan även tänka mig att det är ett större problem på män och atleter då de har större deltoideusmuskel, speciellt atleter, med fler och större blodkärl.
Håller med, det är nog stor variation. Förhoppningsvis har gubbarna rört om lite i grytan nu så vi får klarhet i det hela, vi får bevaka situationen.
Professorn nämner en undersökning som gjorts där de kollat genom aspiration hur ofta det slumpmässigt sticks i ådra. Låter dock lite i min värld också med 1/60.000, ja.
Unga män är generellt mer drabbade än unga kvinnor vad gäller myokardit. Att just unga män drabbas i högre grad av denna biverkning behöver inte ha med själva injektionen att göra således.
Det var någon veterinär som utvecklade vacciner som pratade om detta för ett tag sedan. Jag ska se om jag hittar info. Återkommer!
(Och så var jag duktig och hittade källa också för en gångs skull ;p )
"De flesta studier avseende akut myokardit visar en viss predominans för män. Hos honmöss har studier visat att östrogener tycks ha en skyddande effekt mot virala infektioner, till skillnad från testosteron som i motsvarande studier hos hanmöss visar en försämrad effekt genom inhibition av antiinflammatorisk behandling.
Myokardit drabbar huvudsakligen yngre individer. Medelåldern för patienter med cytomegalovirus myokardit är 42 år, medan medelåldern för vuxna med andra former av myokardit varierar mellan 20–50 år."
https://www.netdoktorpro.se/kardiologi/medicinska-oversikter/myokardit-hjartmuskelinflammation/