2021-12-20, 18:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nu missade jag nog den biten om blodutslag, men det låter lite. Å andra sidan om man inte aspirerar alls så är det svårt att bedöma frekvensen. Jag kan tänka mig att det sker betydligt oftare men samtidigt inte ger några konsekvenser. Kan även tänka mig att det är ett större problem på män och atleter då de har större deltoideusmuskel, speciellt atleter, med fler och större blodkärl.

Håller med, det är nog stor variation. Förhoppningsvis har gubbarna rört om lite i grytan nu så vi får klarhet i det hela, vi får bevaka situationen.
Professorn nämner en undersökning som gjorts där de kollat genom aspiration hur ofta det slumpmässigt sticks i ådra. Låter dock lite i min värld också med 1/60.000, ja.

Unga män är generellt mer drabbade än unga kvinnor vad gäller myokardit. Att just unga män drabbas i högre grad av denna biverkning behöver inte ha med själva injektionen att göra således.

Det var någon veterinär som utvecklade vacciner som pratade om detta för ett tag sedan. Jag ska se om jag hittar info. Återkommer!

(Och så var jag duktig och hittade källa också för en gångs skull ;p )

"De flesta studier avseende akut myokardit visar en viss predominans för män. Hos honmöss har studier visat att östrogener tycks ha en skyddande effekt mot virala infektioner, till skillnad från testosteron som i motsvarande studier hos hanmöss visar en försämrad effekt genom inhibition av antiinflammatorisk behandling.

Myokardit drabbar huvudsakligen yngre individer. Medelåldern för patienter med cytomegalovirus myokardit är 42 år, medan medelåldern för vuxna med andra former av myokardit varierar mellan 20–50 år."

https://www.netdoktorpro.se/kardiologi/medicinska-oversikter/myokardit-hjartmuskelinflammation/
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-20 kl. 18:33.
Citera
2021-12-20, 18:37
Avslutad
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

Ska man döma utifrån den sidan så ligger det en väldigt kraftig sjukvårdinsats framför oss.

4000 inlagda i februari. Och i värsta tänkbara scenario 70 000 nya smittade per dag i Sverige.
Senast redigerad av 95.214.235.160 2021-12-20 kl. 18:44.
Citera
2021-12-20, 18:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Professorn nämner en undersökning som gjorts där de kollat genom aspiration hur ofta det slumpmässigt sticks i ådra. Låter dock lite i min värld också med 1/60.000, ja.

Unga män är generellt mer drabbade än unga kvinnor vad gäller myokardit. Att just unga män drabbas i högre grad av denna biverkning behöver inte ha med själva injektionen att göra således.

Det var någon veterinär som utvecklade vacciner som pratade om detta för ett tag sedan. Jag ska se om jag hittar info. Återkommer!

(Och så var jag duktig och hittade källa också för en gångs skull ;p )

"De flesta studier avseende akut myokardit visar en viss predominans för män. Hos honmöss har studier visat att östrogener tycks ha en skyddande effekt mot virala infektioner, till skillnad från testosteron som i motsvarande studier hos hanmöss visar en försämrad effekt genom inhibition av antiinflammatorisk behandling.

Myokardit drabbar huvudsakligen yngre individer. Medelåldern för patienter med cytomegalovirus myokardit är 42 år, medan medelåldern för vuxna med andra former av myokardit varierar mellan 20–50 år."

https://www.netdoktorpro.se/kardiologi/medicinska-oversikter/myokardit-hjartmuskelinflammation/

Ja det finns en predominans hos män och förekommer utan var sig vaccin eller corona. Att det var en avvikelse såg man när man körde datamining på VAERS men också från Israels data. Det är ju samma sak för blodproppar hos kvinnor, 1 av 10 000 kvinnor riskerar blodpropp bara av att leva, tar de p-piller ökar risken till 2 på 10 000 och blir de gravida så ökar risken till 10 på 10 000.
Citera
2021-12-20, 18:38
Medlem
https://www.theguardian.com/politics/2021/dec/20/global-covid-vaccination-failure-will-harm-britain-gordon-brown-warns

"Exclusive: Ex-PM says virus will have ‘free rein to mutate’ unless richer countries fund $23bn vaccine drive"

Någon som fortfarande inte tror detta numera enbart handlar om pengar?
Senast redigerad av taenok 2021-12-20 kl. 19:01.
Citera
2021-12-20, 18:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160
https://covid19.healthdata.org/sweden?view=resource-use&tab=trend&resource=all_resources

Ska man döma utifrån den sidan så ligger det en väldigt kraftig sjukvårdinsats framför oss.

4000 inlagda i februari.
Samtidigt, i en annan del av världen (Gauteng), är vågen strax över.

Svensk naturlig immunitet kommer att sättas på prov.
Citera
2021-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, och kan stämma. Två doser Pfizer ger å andra sidan bara 33 procents skydd emot att smittas av Omikron. Men hybridimmunitet kan ge ett skydd på 90-99,9 procent. Jag är faktiskt sugen på att räkna på R-talet för Sverige. R0 talet för Omikron sägs, enligt uppgift ifrån UK, ligga på 3,47. (Alltså betydligt lägre än mässlingen som ligger på ca16, men högre än alla andra SARS-COV2 varianter).

Å andra sidan, stämmer det R0 talet så skulle såväl vaccinen som smittskyddsåtgärderna vara, helt, verkningslösa i såväl UK som Danmark, givet att Omikron smittade dubblas på två, tre dagar. Så R0 för Omikron ligger nog någonstans mellan 4 och 10.

Men jag skall försöka räkna på det i morgon.

Några ingångsvärden:

hybridimmunitet hos, hela, befolkningen 30-35 procent

Endast "naturlig" immunitet: 10-15 procent

Effekt av nuvarande svenska smittskyddsåtgärder 15 procent

Effekt av förra vårens och ev. Kommande smittskyddsåtgärder 25 procent

Sedan tycker jag inte att du skall vara för hård mot en dam i tråden. Jag vet, man kan reta sig på antivaxxarna. Men hon är i alla fall inte otrevlig. Och hon hävdar inte att det är "fish and chips som sprider smittan". Och, kom ihåg: Majoriteten av de som genomgått en SARS-COV2 infektion, mycket troligt, också vaccinerat sig, och därmed fått hybridimmunitet.
Men om man ser på senaste datan från Danmark så ser det lite annorlunda ut. Dock säger det ingen om mängden i dem olika grupperna, men gissar att det är fler ovaccinerade än de som fått 3 doser, men har ingen data på det.

3 doser: 10,5%
2 doser: 79,1%
Ovaccinerade: 8,6%

https://files.ssi.dk/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-20122021-9j51
Citera
2021-12-20, 18:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.theguardian.com/politics/2021/dec/20/global-covid-vaccination-failure-will-harm-britain-gordon-brown-warns

"Exclusive: Ex-PM says virus will have ‘free rein to mutate’ unless richer countries fund $23bn vaccine drive"

Någon som fortfarande inte tror detta numrera enbart handlar om pengar?
Samtidigt, i Sydafrika, bromsar vaccineringen in och doser får bli oanvända. Orsak;
Religion (No surprise)

Det gäller att mjölka geten innan den försvinner.
Citera
2021-12-20, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 95.214.235.160

4000 inlagda i februari. Och i värsta tänkbara scenario 70 000 nya smittade per dag i Sverige.
Hur många tror du smittas av förkylningsvirus och influensa ett vanligt vinterhalvår? Inte så många färre..
Citera
2021-12-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Sedan tycker jag inte att du skall vara för hård mot en dam i tråden. Jag vet, man kan reta sig på antivaxxarna. Men hon är i alla fall inte otrevlig. Och hon hävdar inte att det är "fish and chips som sprider smittan".
Att fish`n`chips driver smittan var din egen tolkning! Så här såg konversationen ut

Ursprungligen postat av Lost.Villain
Verkar gå dåligt i UK nu och Premiere League snart nedstängt. Varför härjar smittan så hårt där?

Ursprungligen postat av Nibiru2011
För mycket fish`n`chips och crisps.

Ola Schubert
Så fisk och pommes driver smittan? Låter vetenskapligt.”

Att du inte förstår att fetma och en allmänt lazy livstil framför tv`n kan sluta illa är talande.
Citera
2021-12-20, 19:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Samtidigt, i en annan del av världen (Gauteng), är vågen strax över.

Svensk naturlig immunitet kommer att sättas på prov.

Fortfarande är det ingen förändring av antal döda per dag i SA. Efter 4 veckor borde man sett en förändring.
Citera
2021-12-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej men de ger dock ofta upphov till en infektion om än klen…l Sen pratade varken jag eller du specifikt om Sverige.

Vad är det för infektion du hänvisar till som ger den klassiska svullnaden? Det vetenskapen kommit fram till är att det är en allergisk reaktion på myggans saliv och inte en infekterande mikroorganism.
Citera
2021-12-20, 19:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan vi få en total lockdown nu, innan jul, som holländarna?
Så man har en ursäkt för en gångs skull att man misslyckats med julklapparna.

Nej. Du får inte smitta från julklappsinköpen. Ut och köp D-vitamin-tillskott, och ge i julklapp till nära och kära.

Tillskott av D-vitamin är gynnsamt för immunförsvaret, och ett starkt immunförsvar är bra att ha när Kina-viruset cirkulerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in