2021-12-14, 13:34
Medlem
Tillbaka efter ett par månader där mesta fokuset varit på hets och hat i politikformet samt skogsaffärer. Helt otroligt vilken dissonans det är just nu på börsen mellan dyrt och billigt.

Råvarubolagen fortsätter falla trots allt högre inflationssiffror och relativt stabila råvarupriser.

Kazatomprom är i en helt klart nedåtgående trend men oj vad aktien är billig till nuvarande uranpris. Lockar att köpa mer, men finns också risk att den fortsätter ner en del till och går under 30 USD. Gör nog så att jag ringer in en order på fredag. Kan inte hålla mig längre. Är som om favoritwhiskyn på bolaget hade halverats i pris. Även SPUT som just nu handlas till 6% rabatt har jag köpt mer av. FOMO, YOLO och Reddit gänget verkar lämna uran och folk verkar ha gett upp trots att det rent fundamentalt ser bättre ut än vad det gjort sedan 80-talet för uran.

Även guld och silverproducenterna har tappat väldigt mycket. Fyllde på i Polyus (delvis pterinvesterad utdelny) och Fortuna Silver Mines igår. Tror det löser sig för Fortuna i Mexiko och gör det inte det var fallen i november mycket större än bortfallet av deras gruva där. Spännande trigger med Segula i Afrika också.
Citera
2021-12-15, 16:23
Medlem
bajssprutans avatar
Politikforumet duckar jag.

Ja, clownmarknaden fortsätter och jag kan inte förstå varför ädelmetaller fortsätter nedåt. Kanske är marknaden oroad för att capex och opex för verksamheten ska käka upp vinsterna ?

Men Rick Rule som pratade om uran långt innan det var coolt är superbullish till ädelt, så jag fortsätter fylla mina fortuna-bags gradvis.

FOMC idag, hoppas att alla har smort upp.

Brolin: Jag ska föröska sätta ihop ett peämm till dig där jag förklarar för att slippa attackeras av fanboypöbeln och anala moderators.
Det hela har kopplingar till den nya stolleteorin jag filar på, se det som ett utkast.
Citera
2021-12-15, 18:05
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Politikforumet duckar jag.

Ja, clownmarknaden fortsätter och jag kan inte förstå varför ädelmetaller fortsätter nedåt. Kanske är marknaden oroad för att capex och opex för verksamheten ska käka upp vinsterna ?

Men Rick Rule som pratade om uran långt innan det var coolt är superbullish till ädelt, så jag fortsätter fylla mina fortuna-bags gradvis.

FOMC idag, hoppas att alla har smort upp.

Brolin: Jag ska föröska sätta ihop ett peämm till dig där jag förklarar för att slippa attackeras av fanboypöbeln och anala moderators.
Det hela har kopplingar till den nya stolleteorin jag filar på, se det som ett utkast.

Ok, låter bra. Nu gör du mig supertaggad, mycket intresserad av din teori.
I övrigt så, uran är ju anus för tillfället, men det går inte så bra för mina andra metalljägare heller. Några är det som blåar, men det mesta är rött så in i helvete.
Citera
2021-12-16, 14:08
Medlem
smoerreboms avatar
Har även jag slösat bort energi på läsa politik nyheter etc en del men landat mer i att det är bortkastat. Det är bara emigrera som gäller, Norge helst. när de tar ISK är det ingen mening med att vara kvar. Det kan vara kört redan efter valet. Det är improduktivt att lägga energi på det där när politiker och medier samverkar och folk inte kan tänka kritiskt iaf. Skulle bruna laget vinna kan man se det som en bonus och att tidsfristen förlängs lite men nu kommer jag utgå ifrån att imbecilla röda laget vinner.

Angående ädelmetaller så tror jag att det måste bli lite mer fear i marknaden. Så länge alla tror att det är buy the dip som gäller är det bara goldbugs som bryr sig. Realränta, inflation etc mer rent makroekonomiska faktorer har inte haft någon effekt hittills på rätt många år. Har bara en liten del av pengarna pension i PM fn Jag filar på shoppinglistan.
Citera
2021-12-16, 18:40
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Har även jag slösat bort energi på läsa politik nyheter etc en del men landat mer i att det är bortkastat. Det är bara emigrera som gäller, Norge helst. när de tar ISK är det ingen mening med att vara kvar. Det kan vara kört redan efter valet. Det är improduktivt att lägga energi på det där när politiker och medier samverkar och folk inte kan tänka kritiskt iaf. Skulle bruna laget vinna kan man se det som en bonus och att tidsfristen förlängs lite men nu kommer jag utgå ifrån att imbecilla röda laget vinner.

Angående ädelmetaller så tror jag att det måste bli lite mer fear i marknaden. Så länge alla tror att det är buy the dip som gäller är det bara goldbugs som bryr sig. Realränta, inflation etc mer rent makroekonomiska faktorer har inte haft någon effekt hittills på rätt många år. Har bara en liten del av pengarna pension i PM fn Jag filar på shoppinglistan.
Norge är som sagt fint men kallt och har olja. Jag satsar på att ackumulera nog rikedom innan jag blir gammal och improduktiv att jag klarar mig utan statens almossor. Jag flyttar ingenstans. Om jag så ska behöva stå i kyrktornet iförd röd bandana matandes med en m249 med evig ammo mot sossezombiehorden.

Jag är nog lite av en goldbug, köpte en fin 1oz kangaroo igår i julklapp åt mig själv. Duktig bajsis.
Fortuna som jag handlade mer av härom dan verkar göra nån sorts fenixmove.
Annars går de industriella metallerna jag gillar bra.
Citera
2021-12-16, 23:00
Medlem
Jag flyttar heller ingenstans, jag har bott utomlands nästan hela mitt liv då min pappa haft ett sådant jobb och min mamma inte är svensk (de träffades utomlands) och nu har mina föräldrar pensionerat sig i Portugal. Det är så mycket som är fel i Sverige och som blir värre, men det är ändå det bästa landet jag har bott i så länge man undviker tungt berikade orter och stadsdelar (sorgligt att man ens ska behöva tänka på sådant). Näst bäst var nog Schweiz. Då jag har dubbla medborgarskap samt kontakter och kapital utomlands vore det lätt att flytta men jag har inga planer. Tror heller inte de rör ISK/KF, det blev massiv proteststorm när det togs upp och sparande är folkligt (läste att Sverige är det landet i världen per capita där flest äger aktier).

Däremot skadar det inte att planera för SHTF situation och därför har jag börjat köpa fysiska ädelmetaller och kommer fortsätta tills jag äger motsvarande en svensk årslön. Tänkte gräva ner hälften ute på skogsfastigheten jag äger, 25% i bankfack i Portugal och ha 25% hemma i lägenheten. Samt viktigast av allt, inte berätta för någon att jag har en massa ädelmetall. Långsiktigt bra investering samt det ultimata Fuck-off kapitalet just för att det är universalt gångbart och inte spårbart. Har precis som Bajsis beställt guld men det blev en Krugerrand och en Philharmoniker samt drygt 2 kilo silver. Tänkte bygga på det i omgångar.

Är i valet och kvalet om jag ska öka exponeringen i de tre producenterna av ädelmetaller som jag har i depån eller nöja mig med de fysiska metallerna. Börjat tanka på i SPUT i alla fall.

Även olja borde jag öka i, känns bara för billigt just nu.
Citera
2021-12-16, 23:09
Medlem
Orka käfta om guldet. Gåldman Sax har sagt i början på året att det ska kosta 1800 och det gör det nu ser jag så där har ni det.
Citera
2021-12-16, 23:42
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag flyttar heller ingenstans, jag har bott utomlands nästan hela mitt liv då min pappa haft ett sådant jobb och min mamma inte är svensk (de träffades utomlands) och nu har mina föräldrar pensionerat sig i Portugal. Det är så mycket som är fel i Sverige och som blir värre, men det är ändå det bästa landet jag har bott i så länge man undviker tungt berikade orter och stadsdelar (sorgligt att man ens ska behöva tänka på sådant). Näst bäst var nog Schweiz. Då jag har dubbla medborgarskap samt kontakter och kapital utomlands vore det lätt att flytta men jag har inga planer. Tror heller inte de rör ISK/KF, det blev massiv proteststorm när det togs upp och sparande är folkligt (läste att Sverige är det landet i världen per capita där flest äger aktier).

Däremot skadar det inte att planera för SHTF situation och därför har jag börjat köpa fysiska ädelmetaller och kommer fortsätta tills jag äger motsvarande en svensk årslön. Tänkte gräva ner hälften ute på skogsfastigheten jag äger, 25% i bankfack i Portugal och ha 25% hemma i lägenheten. Samt viktigast av allt, inte berätta för någon att jag har en massa ädelmetall. Långsiktigt bra investering samt det ultimata Fuck-off kapitalet just för att det är universalt gångbart och inte spårbart. Har precis som Bajsis beställt guld men det blev en Krugerrand och en Philharmoniker samt drygt 2 kilo silver. Tänkte bygga på det i omgångar.

Är i valet och kvalet om jag ska öka exponeringen i de tre producenterna av ädelmetaller som jag har i depån eller nöja mig med de fysiska metallerna. Börjat tanka på i SPUT i alla fall.

Även olja borde jag öka i, känns bara för billigt just nu.

Är det något värde i silver nu? Mina salig föräldrar sparade i det åt mig och brorsan.Det var nog massiv kapitalförstöring, då det var rätt dyrt på i slutet av 70 -- 80-talet tror jag. Menar du att de kilovis med silverbestick och annat de köpte äntligen är värt något?

Ligger säkert 15 kilo på vinden, då jag inte hade hjärta att kasta skiten
Citera
2021-12-17, 05:24
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Är det något värde i silver nu? Mina salig föräldrar sparade i det åt mig och brorsan.Det var nog massiv kapitalförstöring, då det var rätt dyrt på i slutet av 70 -- 80-talet tror jag. Menar du att de kilovis med silverbestick och annat de köpte äntligen är värt något?

15kg ~ 480oz, 1 troy ounce = $22
Strax över $10k.
Då har du redan en bra stack silver. Hold.

En får väl tacka herr Goldman för den utdragna guldrean. Tack dirtbags.

Jag resonerar som bankkonsulten och har bott en del utomlands. Sverige är cleanest dirty shirt.
Jag stannar i min lugna bonnhåla, här känner jag folk.

Sverige sverige fosterland
Senast redigerad av bajssprutan 2021-12-17 kl. 06:18.
Citera
2021-12-17, 22:54
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever

Grattis! Äger du 15 kilo silver så är du redan förmögen, oavsett vad växlingskursen mot papperspengar råkar stå i för tillfället.

Håll det hårt inför vad som kommer.

Silver: A History of Innovation
Citera
2021-12-20, 03:13
Medlem
Föregående skribent nämner att silverpriset gått upp.
Kanske då man bör påminna om varför Argentina fick hetta Argentina.
Jo det har med Silver att göra, Silver heter Argentum på latin,
floden Rio de la Plata sades vara fullt av vaskbart Silver.
Silver var den främsta handelsmetallen framför tex Guld, tex Japan och det Kejserliga Kina hade inte så mycket Guld
men de hade desto mer Silver.
Och på Sidenvägen så var den mesta valutan Silver.

Chile har fått en ny president, en vänsterpresident:

https://www.bbc.com/news/world-latin-america-59715941

Citat:
Gabriel Boric has promised radical reforms to address economic inequality in Chile

Leftist candidate Gabriel Boric has won Chile's presidential election after an early concession from his far-right rival, José Antonio Kast.

Mr Kast conceded defeat barely an hour and a half after polls closed, and with around half of ballots counted.
With most of the votes counted, Mr Boric won with 56% and Mr Kast trailed with 44% of the votes.
The election has been one of the most polarised in recent decades and comes after mass anti-government protests.
Both candidates offered starkly different visions for the country, and both are outsiders representing political parties that have never been in government.
At 35-years-old, Mr Boric will become one of the world's youngest political leaders, and the youngest president in Chile's history.

Det återstår att se vad som kommer att ske i Chile nu.
Om nu vänsterpartisterna bara kommer att jaga Pinochets lärjungar eller sikta framåt.
Hursomhelst vad har det att göra i den här tråden ?
Jo Chile sitter på enorma mineraltillgångar av den viktiga metallen Lithium.
Enorma kanske de inte är, men det är i allafall världens största.
Chile kan nu komma i ensam position att styra världsmarknadspriset för Lithium.
Lithium har både användning som viktig metall för batterier till elbilar.
Men också lustigt nog användning för rymdfarten och flyget i mycket speciella lätta legeringar.

Bedömare har gissat att det nu väntar ett prisrally på Lithium och att Lithium-kontrakten blir mycket
värdefullare och att man kommer att sälja optioner på detta som stiger i pris långt innan
Lithiumet är levererat.

Det öppnar också upp för enorm korruption i Chile,
men också risk för inflation och mycket strejkande.

Sydamerikas ständiga strejker på 1970-talet var rena skogsbränderna,
och drabbade alla samhällsstrukturer.
De var troligen allihopa en följd av de kraftigt ökande oljepriserna från oljekrisen 1973, som satte
alla länders ekonomier på en gungbräda.
Oljekrisen 1973 var en föld av att araberna fick storstryk av det lilla landet Israel i 6-dagarskriget. Och att SaudiArabien
ville straffa Väst för att Israel vann i kriget. SaudiArabien höjde priset med 4-5 ggr (400-500 %).
SaudiArabien sket dock i sina fattigare arabiska grannar som inte hade någon olja,
de fick betala lika surt för det.
Och bedömare gissade att de fattigare grannarna tappade de följande 20 åren i social och ekonomisk utveckling.

Augustu Pinochets militärkupp var möjligen en reaktion på det myckna strejkandet,
eller ja en hel del av den sociala oron som fanns i Chile då,
säkert mycket beroende på stigande matpriser.
Och så beroende av bensin och dieselolja som hela Sydamerika är.
Chile har ju inte mycket odlingsbar mark, och importerar en hel del i matväg.

Fisk är det enda de har riktigt mycket av i matväg i Chile.
En annan orsak till Pinochets militärkupp kan ha varit att hindra den brain-drain som pågick åren dessförrinnan.
Bland annat då att intellektuella chilenare flyttade till förstås USA och till exempel Spanien.
I drivor enligt uppgift..

Vad beträffar fossil energi så finns det 10000-tals aktörer, producenter och leverantörer. Plus miljarder konsumenter.
Hur än Greta och hennes anhang försöker styra detta med klimatskatter så tror jag det blir för komplext system att klimatskatter ska kunna fungera ?
De som inte vill betala skatter, ska de då blir utsatta för expropriation, tvångsinlösen ?Kommer rentav hela länder att sättas under tvångsförvaltning ?
Senast redigerad av DrSvenne 2021-12-20 kl. 03:27.
Citera
2021-12-20, 10:58
Medlem
https://www.prnewswire.co.uk/news-releases/lundin-mining-to-acquire-josemaria-resources-meaningfully-increasing-copper-and-gold-growth-profile- 880764613.html

Josemaria köps upp av Lundin Mining med budet $1,6/aktie... blir ingen 10bagger nu men glad att ha dubblat insatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in