2021-12-12, 10:43
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Videon på nya kombin MG 5 ute redan nu:

https://mgmotor.eu/sv-SE/model/mg5?h...hoCtHEQAvD_BwE

Denna skulle alltså komma att kosta från mindre än 30000 € enligt deras presentation.

Två varianter Comfort och Luxury.

Comforten 130 kW motor och LFP ( litiumjärnfosfat ) batteri.
16” fälgar
Backkamera
Säten med tygklädsel
MG-pilot
MG iSMART Lite
Led-strålkastare
6 st högtalare
V2L

Luxury 115 kW med NMC( litium-nickel-mangan-kobolt ) batteri.

17” fälgar
360-kamera
Säten med konstläder
Klimatreglering aircon
Automatiska fällbara ytterbakspeglar
Lazy lock funktion
Regnsensorer
Automatisk avbländning av invändig backspegel

Snyggare än jag trodde. Ser ju ut som en kombiversion av MG Marvel.
Det här blir nog en riktig svenskbil.
Lite klent drag på 500 kg.

Då får du inte köra en nprmalt bilsläp för 500 kg last, inte ens tom utan E-kort.
Eller hur, har jag rätt eller fel?
Citera
2021-12-12, 14:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Då får du inte köra en nprmalt bilsläp för 500 kg last, inte ens tom utan E-kort.
Eller hur, har jag rätt eller fel?

Man får väl utgå ifrån att du har fel.
Kommer du på att du har rätt så länka till något som bevisar att du har det.

https://www.korkort.nu/korkortsklass...rt-vad-ar-det/
Citera
2021-12-12, 19:53
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man får väl utgå ifrån att du har fel.
Kommer du på att du har rätt så länka till något som bevisar att du har det.

https://www.korkort.nu/korkortsklass...rt-vad-ar-det/
Får väl säga att jag vet inte.
Din länk om ekort lyckades inte förklara för mig.

Hoppas någon vet.
Det är OT så jag slutar här.
Citera
2021-12-14, 23:52
Medlem
BAB7s avatar
Jag stod och laddade min ZOE sidan om en MG idag, MG-ägaren hade problem och fick inte bilen att börja ladda, till slut frågade jag vad problemet var, han sa att det "nog var vatten i bilens uttag"... verkar ju vara en bra bil..
Citera
2021-12-15, 02:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag stod och laddade min ZOE sidan om en MG idag, MG-ägaren hade problem och fick inte bilen att börja ladda, till slut frågade jag vad problemet var, han sa att det "nog var vatten i bilens uttag"... verkar ju vara en bra bil..

Det var väl därför de ändrade luckan på 2022 modellen.

De har väl inte ens börjat leverera den modellen.
Citera
2021-12-15, 16:41
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Det var väl därför de ändrade luckan på 2022 modellen.

De har väl inte ens börjat leverera den modellen.

Ja, detta var modellen med luckan mitt i fronten, dvs den gamla.
Vit till färgen, såg rätt snygg ut, men laddluckan verkade riktigt skranglig och klen..
Citera
2021-12-16, 12:46
Medlem
MG ZS EV verar ju var en bil man troligen kommer var nöjd med att äga eller leasa. Ser ovaligt ombonad ut och får relativt bra betyg för sin upplevda kvalitet. Vissa brister finns men det är ju en i sammanhanget en lågt prissatt elbil med tanke på vad man för för pengarna. En konkurrent, ja inte till klassledande Tesla men utan tvivel till övriga elbilsmärken i mellanklassen.

Mycket bra betyg i krocktester har den ju fått. Känns tryggt.
Citera
2021-12-18, 11:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
MG ZS EV verar ju var en bil man troligen kommer var nöjd med att äga eller leasa. Ser ovaligt ombonad ut och får relativt bra betyg för sin upplevda kvalitet. Vissa brister finns men det är ju en i sammanhanget en lågt prissatt elbil med tanke på vad man för för pengarna. En konkurrent, ja inte till klassledande Tesla men utan tvivel till övriga elbilsmärken i mellanklassen.

Mycket bra betyg i krocktester har den ju fått. Känns tryggt.

Björn Nyland är i Thailand hos sin frus föräldrar. Han köpte en MG ZS EV åt dem och ett nytt hus.
Nu ska han sälja MG:en och köpa en Tesla Model 3.
Det är vinter där nu och 25 C varmt. Vid den temperaturen drar en Tesla M3 cirka 140 Wh/km vid 120 km/h.

Han tänker testa den nya MG 5 som är kombiversionen av ZX där. Även den kinesiska ORA Cat som tydligen kommer till Sverige. Storlek som en ID3. Priserna i Tyskland startar på 300 000 kronor. Vad de blir i Sverige återstår att se.

https://alltomelbil.se/elbilen-ora-c...km-i-rackvidd/
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-18 kl. 11:05.
Citera
2021-12-18, 17:35
Medlem
Citat:
Björn Nyland är i Thailand hos sin frus föräldrar. Han köpte en MG ZS EV åt dem och ett nytt hus.
Nu ska han sälja MG:en och köpa en Tesla Model 3.
Det är vinter där nu och 25 C varmt. Vid den temperaturen drar en Tesla M3 cirka 140 Wh/km vid 120 km/h.

Han tänker testa den nya MG 5 som är kombiversionen av ZX där. Även den kinesiska ORA Cat som tydligen kommer till Sverige. Storlek som en ID3. Priserna i Tyskland startar på 300 000 kronor. Vad de blir i Sverige återstår att se.

https://alltomelbil.se/elbilen-ora-c...km-i-rackvidd/
Räckvidden är väl knappast problemet idag med elbilen utan det är att få ner laddtiden som är avgörande. Har för mig att just laddtiden är det Tesla sägs prioritera före räckvidden då ju knappast någon kör typ 40-50 mil i sträck utan att behöva lätta på trycket och eller få lite mat i sig.
Elbilen ha nu etablerat sig och kommer över tid bli vinnaren i kampen om köparna och det är något dom flesta biltillverkare är fullt införstådda med, då inte minst kinesiska tillverkare som vill etablera sig i väst.
Citera
2021-12-19, 05:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Räckvidden är väl knappast problemet idag med elbilen utan det är att få ner laddtiden som är avgörande. Har för mig att just laddtiden är det Tesla sägs prioritera före räckvidden då ju knappast någon kör typ 40-50 mil i sträck utan att behöva lätta på trycket och eller få lite mat i sig.
Elbilen ha nu etablerat sig och kommer över tid bli vinnaren i kampen om köparna och det är något dom flesta biltillverkare är fullt införstådda med, då inte minst kinesiska tillverkare som vill etablera sig i väst.

Tesla har fått ner laddtiden genom att värma upp batteriet strax före man kommer fram till laddstället så det kan laddas snabbare. Det är ju bra för kalla länder.

Men i Thailand är temperaturen aldrig lägre än 25+ så där kyler man istället ner batteriet under laddning.
Långt mellan laddarna dock.

En Nissan Leaf som inte har aktiv tempkontroll är redan överhettad från början i ett sånt land så man måste strypa laddningen vid snabbladdning s.k Rapid Gate.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-12-19 kl. 05:57.
Citera
2021-12-19, 08:06
Medlem
Citat:

För det mesta så har man på resa vid Supercharger V3-laddare en laddtid på mellan 8 och 15 minuter om man håller ca 25 mil mellan stoppen, dvs man hinner knappt gå på toa. I spannet 10-65% får man en laddeffektkurva på mellan 250 kW och kanske 120 kW på en V3 laddare. Jag har flera gånger varit med om att bilen är färdig innan jag ens hunnit beställa mitt käk på burgerhaket intill.
Citera
2021-12-20, 07:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
För det mesta så har man på resa vid Supercharger V3-laddare en laddtid på mellan 8 och 15 minuter om man håller ca 25 mil mellan stoppen, dvs man hinner knappt gå på toa. I spannet 10-65% får man en laddeffektkurva på mellan 250 kW och kanske 120 kW på en V3 laddare. Jag har flera gånger varit med om att bilen är färdig innan jag ens hunnit beställa mitt käk på burgerhaket intill.

En stor nackdel är att man måste ut och flytta bilen innan man ätit halva burgaren för annars blir det Parkeringsavgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in