Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
Men det är en intervju, inte ett idolporträtt. Även om Hedenmo avgudar Magda Gad så är hela poängen att hon inte ska visa det, men Gad är ovan vid minsta ifrågasättande. Tycker dessutom det mesta av det hon göra kasst, saknar trovärdighet, är sentimentalt. DN - reportaget idag om knarkarna i Afghanistan var 1000 ggr bättre än hennes artiklar. Ingen snyfthistoria, bara rak fakta, effektivt berättad.
ok en del av Magda Gads reportage är för sentimentala för mig med. Det är inget fel i att folk samlar ihop pengar till operation åt en kvinna hon skrivit om, osv, men det är något med den där impulsiva och känslobetonade nivån som får mig att tänka att ok men det där ändrar inte världen på riktigt, egentligen bättre att vara månadsdonator till någon seriös hjälporganisation, osv. Fast jag kan inte säga att det är fel som sagt var.
Nej jag tycker intervjun var dålig inte så mycket för att den nedvärderade Magda Gad personligen och knappt ens för att den ställde en vidöppen fråga om identitet i förhållandet till HBTQ, det hade varit mer rättframt om hon sagt: får jag fråga om du är lesbisk? Sen hade dom kunnat klippa bort det. Men om tonfallet hade varit mer rättframt och inte fullt med passiv aggressivitet, hade det inte varit lika dåligt. Sen är ju då SvT:s och Hedenmos svar slingriga. de kunde inte ens säga: ja det var väl en fråga som kunde missuppfattas på det sätt MG gjorde, det var illa formulerat, vi ber om ursäkt om det kändes kränkande. Inte: "Magda Gad är en maktmänniska som måste tåla prövande frågor. " Det är helt urspårat, för ja man ska kunna ställa kritiska frågor till journalister och andra personer med makt och inflytande. men de antyder ju här att en fråga om sexuell läggning är något man måste kunna ställa till en maktmänniska och på något vis ställa den mot väggen för. Och så är det garanterat inte.