2021-12-19, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du skrev

Det var ett inlägg, skrivet av mig, där jag skrivit detta, som du säger att jag skrivit, som jag bad dig att länka till.

Läs det svaret du klippte in. Där har du det mest nyanserade svaret du kan få. Resten är inte underförstått. Inte av mig åtminstone, som du ställer frågan till. Du får specificera vad du menar.

Det lät som att du menade att vaccinering kan vara vägen ut ur pandemin, bara tillräckligt många vaccinerar sig. Eftersom du hänvisar till det som redan sagts antar jag att jag missförstod.
Citera
2021-12-19, 09:49
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kan man undra kanske (video):

Brittlestar
@brittlestar
HOW MANY SHOTS WILL WE NEED TO GET?
https://twitter.com/brittlestar/status/1471898438707068935?s=20
Hahaha. Ha så kul med eran sprutprenumeration
Citera
2021-12-19, 09:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det värsta för folk som "vaccinerat" sig är väl just att det tar flera år att odla upp virus innan man kan skapa ett vaccin... så det som ni nu har injicerat är något annat än vacciner som ska motverka virus åt er.
Nej, det tar inte flera år. Bioreaktortekniken är väl utvecklad. Men för att adressera ditt påstående direkt så är det något virus i de vacciner som har tillstånd att användas och saken blir därför en ickefråga.
Citera
2021-12-19, 09:53
Medlem
Citat:
Han hade dessutom haft COVID19.

Jag vet, jag sa ju det också. Bara för man haft sjukdomen betyder det inte att man inte kan få den igen, framförallt när det gått över ett år sedan första infektionen och med en ny variant. Han fick dock inga extrema symptom, vilket indikerar att hans immunrespons var som det skulle.
Citera
2021-12-19, 09:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Hahaha. Ha så kul med eran sprutprenumeration
En fråga om psykologi;

Hur många % av svenskarna skulle vid en vaccinprenumeration föredra att ha ett implanterat "rum" för mRNA som injecerade lagom mängd av sig självt när antikroppsnivåerna sjönk under önskad nivå?
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-19 kl. 10:26.
Citera
2021-12-19, 09:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Jag vet, jag sa ju det också. Bara för man haft sjukdomen betyder det inte att man inte kan få den igen, framförallt när det gått över ett år sedan första infektionen och med en ny variant. Han fick dock inga extrema symptom, vilket indikerar att hans immunrespons var som det skulle.
Säg det till LadySweden om du törs!

Där kan man säga det råder delade meningar.
Citera
2021-12-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, tittar man på antalet "yngre som stryker med" per 100 k i den vaccinerade och ovaccinerade gruppen ser det exempelvis ut såhär i avseende på iva - inläggningar
https://ibb.co/stQ8JpP

Från
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2021/covid-19-veckorapport-2021-vecka-49.pdf

Jag säger inte emot det. Men den grafer visar inte mycket att sätta saker i ordentligt perspektiv. Det enda man kan se är åldergrupp och vaccinstatus. Vi vet ju redan att vissa sjukdomar är lika illa eller värre att ha som hög ålder.
Citera
2021-12-19, 09:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Du har givetvis fel som vanligt. Jag har aldrig påstått att virus inte kan mutera förbi immunitet efter infektion, utan jag har sagt att sådan immunitet är mer långvarig och bredare än efter vaccination (vilket stämmer).
Citera
2021-12-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saber80

Var mycket prat om att man aldrig kunde fp det två gånger i början.

Faktum är att det mesta som sagts visat sig vara fel.

Har haft det två gånger (reste mycket även när det drog igång) och litar på min immunitet.

Det som stör mig mest är att media skapar en rädsla och sen är vaccinet lugnande ”tog det nu är jag ok”.

Hur många på IVA är vaccinerade?

Hur många är det som bara får en kraftig förkylning vacxade eller inte?
Gissar på 95% eller nåt?
Citera
2021-12-19, 10:02
Medlem
Citat:

Då får LadySweden stå för det. Jag har i alla fall inte läst något som indikerar att bara för man haft covid tidigare så kan man aldrig igen bli sjuk i det. Mycket talar för att man har ett bra skydd under lång tid, men skydd är inte = smitta. Exempelvis en som jobbar i sjukhus borta i USA hade fått covid typ mars förra året, var däckad nån vecka, kom tillbaka till jobbet och fick arbeta med covidpatienter. Blev aldrig sjuk igen, förrän ungefär ett år senare. Denna gång väldigt milda symptom. Så jorå, nog kan man bli återinfekterad med covid också, men risken för svår sjukdom i omgång 2 är låg.
Citera
2021-12-19, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En fråga om psykologi;

Hur många % av svenskarna skulle vid en vaccinprenumeration föredra att ha ett inplanterat "rum" för mRNA som injecerade lagom mängd av sig självt när antikroppsnivåerna sjönk under önskad nivå?

Fler än vad man misstänker säkerligen.

Sen mediakampanj och kanske lättare att få bidrag, jobb och respekt på det?

Man tillhör A-laget om man tar sina doser.

Så här kan man väl göra mot alla sjukdomar, vaxxade får röra sig fritt och ej vaxxade får sitta i sina ghetton.

Bostadsområdet tar bara emot vaxxade.

Går att driva hur långt som helst. Piängen är att man just inskränkt en av våra mest grundläggande rättigheter. Låt aldrig en stor kris gå till spillo heter det väl 😀
Citera
2021-12-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det påverkar.

När man talar om flockimmunitet talar man om vilken immunitetsgrad som behövs för att minska R-värdet. R-värdet i sin tur beror på hur populationen uppför sig.

I en population som tex bär munskydd, inte har någonting öppet förutom matbutiker och träffas högst 4 personer åt gången (och då utomhus) är R-värdet lägre än i en population där man lever ungefär som vanligt.

Bygger man flockimmunitet efter ett stängt samhälle får man ta smällen när samhället öppnar igen (eller åtminstone när den ändå säsongsbundna vågen kommer). Smällen kommer då dessutom gällande alla virus, eftersom man då har sänkt flockimmuniteten gällande även dessa andra virus till det R-värde som gäller för ett stängt samhälle.

Därför bör man göra så som Tegnell har pratat om hela tiden;
Man håller sig till restriktioner människor kan hålla över tid, och tar till något hårdare restriktioner endast väldigt kortvarigt (om alls).

Jag var skitsur i början men har emailat FHM och tegnell och bett om ursäkt för svensk covidstrategi har varit världsledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in