Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, vad vet man. Det kanske inte var så lätt att få tag på metal piercing-ammunition till en .38 i Sverige? I så fall kunde ju en lösning för en .38-ägare vara att helt enkelt flytta över kulan från en .357 Magnum metal piercing till en hylsa från en .38 Special.

Sedan har vi ju också Lars Borgnäs. Han är alltså inne på att vapnet kan ha varit en .38, men i den teorin handlar det mer om att skytten kan ha velat lura polisen att tro att Palme skjuts med en .357 Magnum-revolver. Här är det en sak som jag inte förstår i Striptease-programmet: Visst kan gm som Uvnäs demonstrerade ha tagit tändsatsen, krutladdningen och kulan från en .357 Magnum-patron, och satt det i en .38-hylsa. Och han kan också ha valt det andra alternativet som Ekström visade, dvs. modifierat själva vapnet. Men varför inte nöja sig med att bara ta ut kulan ur en .357-patron och trycka i den i en .38-hylsa. Varför krångla med att flytta över även tändsatsen och krutladdningen från en .357 Magnum? Handlar det bara om att lura polisen så räcker det väl med att byta ut kulan?

Det går att analysera vilket krut som använts. Sen kan jag hålla med angående primern, den är väl onödig att flytta över.
Krutet å sin sida häller du från en hylsa till en annan och får på köpet exakt rätt laddning. Frågan är om den 1 mm kortare hylsan ökar trycket så pass att det går att mäta.
Citera
2021-12-18, 10:08
Medlem
Nu tror jag inte det är denne person som är gärningsmannen men han måste ju likafullt utredas så det går att avföra honom. Revolvern måste också hittas och provskjutas. Vad beträffar tomhylsornas vara eller inte vara så säger det inte så mycket. Han kan fortfarande vara gärningsmannen och skickat in andra hylsor än de som användes. Vi vet inte, därav att han måste utredas och högst troligt sedan också avföras. Man blir nog helt enkelt så illa tvungna att öppna utredningen igen.
Citera
2021-12-18, 10:31
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, vad vet man. Det kanske inte var så lätt att få tag på metal piercing-ammunition till en .38 i Sverige? I så fall kunde ju en lösning för en .38-ägare vara att helt enkelt flytta över kulan från en .357 Magnum metal piercing till en hylsa från en .38 Special.

Då hamnar man återigen i excessivt tillkrånglande.

Men ok. Nån ska skjuta Palme med en .38-revolver och föredrar ammunitionen Winchester Metal Piercing, men får inte tag på sådan i rätt kaliber. Enda anledningen till ammunitionsvalet skulle kunna vara en (befängd) föreställning om skottsäker väst.

Magnumladdad Metal Piercing skulle möjligen i någon mån kunna skjuta igenom en väst. Men knappast med den betydligt svagare laddningen till .38 spl.

Flytta kulan blir en obegriplig manöver.
Citera
2021-12-18, 10:35
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
Nu tror jag inte det är denne person som är gärningsmannen men han måste ju likafullt utredas så det går att avföra honom. Revolvern måste också hittas och provskjutas. Vad beträffar tomhylsornas vara eller inte vara så säger det inte så mycket. Han kan fortfarande vara gärningsmannen och skickat in andra hylsor än de som användes. Vi vet inte, därav att han måste utredas och högst troligt sedan också avföras. Man blir nog helt enkelt så illa tvungna att öppna utredningen igen.

Vad återstår om de inskickade hylsorna faller bort? Jag är ej insatt i farbrorn.

Öppna utredningar för att någon ska kunna avföras, torde kräva mer än att nån är stollig och har innehaft rätt vapen.
Citera
2021-12-18, 10:38
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hylsorna han skickar in kan förmodligen inte ha inte ha använts vid mordet. Det är saken. De kulor som använts vid mordet verkar inte vara förenliga med dessa.

Ok, det där ”förmodligen” lämnar ändå ett visst utrymme.

Kan han skickat in två andra hylsor? Han kanske bara tog två på slump från skytteklubben. Han kanske mindes fel vilken kula han använt? Bara för att hylsan inte är samma som kulan så är han inte åer automatik utan skuld. Kan finnas många anledningar till varför en faktiskt GM råkar (eller avsiktligt) skicka fel hylsa.
Citera
2021-12-18, 10:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Ok, det där ”förmodligen” lämnar ändå ett visst utrymme.

Kan han skickat in två andra hylsor? Han kanske bara tog två på slump från skytteklubben. Han kanske mindes fel vilken kula han använt? Bara för att hylsan inte är samma som kulan så är han inte åer automatik utan skuld. Kan finnas många anledningar till varför en faktiskt GM råkar (eller avsiktligt) skicka fel hylsa.

Jag föredrar att uttrycka mig försiktigt, då det nästan alltid finns utrymme för tvivel. Men i praktisk mening kan det nog uteslutas att det är hylsor från mordet som skickats in.

Ja, han kan såklart ha skickat in andra hylsor. Allt kan vara på massa olika sätt.

Frågan är om omständigheterna kvalificerar honom till någon som behöver avföras.
Citera
2021-12-18, 11:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babadok
Det går att analysera vilket krut som använts. Sen kan jag hålla med angående primern, den är väl onödig att flytta över.
Krutet å sin sida häller du från en hylsa till en annan och får på köpet exakt rätt laddning. Frågan är om den 1 mm kortare hylsan ökar trycket så pass att det går att mäta.
Jag tror inte att någon analys av krutet har visat att sammansättningen skulle vara oförenlig med .38 Special. Sådant där borde väl ha mer att göra med sådant som t.ex. tidsepok eller tillverkare, snarare än med just längden på hylsan. Sedan det här med mängden krut. Om jag skulle göra en sådan här manöver så skulle jag nog använda den mängd som är anpassad för kal .38, snarare än den för .357. Dels som sagt för att det är enklare att slippa flytta över, men kanske också av säkerhetsskäl. En .38-revolver har väl ofta tunnare gods i trumman, och är kanske inte riktigt byggd för den kraftigare laddningen i .357 Magnum. Så "rätt laddning" är väl den som redan finns i .38-hylsan.
Citera
2021-12-18, 11:03
Medlem
Citat:
Vad återstår om de inskickade hylsorna faller bort? Jag är ej insatt i farbrorn.

Öppna utredningar för att någon ska kunna avföras, torde kräva mer än att nån är stollig och har innehaft rätt vapen.

Jag är egentligen också för dåligt insatt här för att uttala mig. Inskickandet av tomhylsor, vapeninnehavet och det rättshaveristiska agerandet i sig torde vara skäl nog. Att säga att han är stollig räcker inte för att slippa utreda honom. Med tanke på att han trots allt tycks ha fungerat i samhället med diverse förmodat högavlönade arbeten kanske han inte är så stollig som det verkar. Poängen är här att vi inte vet förrän han är utredd och avförd. Man lade ju ner minst 2 år på att inte hitta något på Engström. Att då lägga säg 1 vecka på den här personen känns inte som för mycket begärt. Vi vet ju inte heller vilken bekantskapskrets han hade. Kanske någon lånat hans vapen. Det är fler frågor än svar.
Citera
2021-12-18, 11:08
Medlem
dannbaggens avatar
Kan man bete sig hur som helst? Någon form av brottslig handling måste det ju vara att "erkänna" ett mord på en statsminister 1 vecka efter det begåtts, och att under 4 decennier skicka hotbrev till alla möjliga personer och politiker?

Gubben bör få böter på sisådär 100.000 kronor för sina tilltag.
Citera
2021-12-18, 11:22
Medlem
af-Sintistolpes avatar
Citat:

Jo, jag håller med. MGM borde utredas och sedan antingen avföras eller åtalas osv.

Dessvärre kommer det nog inte ske. Personligen tror jag att KP och en del av hans föregångare liksom andra insiders inom regeringen och säkerhetstjänsten inkl. LP i princip känner till vad som hände. Detta är dock hemligstämplat för att bevara Sveriges goda rykte. Således vore det omöjligt att lagföra någon för MOP utan vidare. Att starta upp PU igen räcker alltså inte. Man måste dessutom lätta på en massa sekretess om det skall gå. Sedan behövs bevisning och den kan mycket väl vara avsiktligen förstörd. Själv hoppas jag på flera visselblåsare så omständigheterna kring MOP blir klarlagda även om ingen blir dömd.
Citera
2021-12-18, 11:24
Medlem
Citat:

Vi skall nog vara tacksamma för att åklagare Petersson har så mycket vett i skallen att han inte lägger en krona till på att utreda den här knäppgöken. Det var ju solklart att han inte hade med Palmemordet att göra redan i mars 1986.
Citera
2021-12-18, 11:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Då hamnar man återigen i excessivt tillkrånglande.

Men ok. Nån ska skjuta Palme med en .38-revolver och föredrar ammunitionen Winchester Metal Piercing, men får inte tag på sådan i rätt kaliber. Enda anledningen till ammunitionsvalet skulle kunna vara en (befängd) föreställning om skottsäker väst.

Magnumladdad Metal Piercing skulle möjligen i någon mån kunna skjuta igenom en väst. Men knappast med den betydligt svagare laddningen till .38 spl.

Flytta kulan blir en obegriplig manöver.
Som vapenexperterna visade i Striptease finns det flera olika sätt att modifiera antingen vapnet eller ammunitionen åt det här hållet. Det finns också en lång rad olika skäl till att sådana här modifieringar görs ibland, och det behöver inte ha gjorts som förberedelse just för att skjuta Palme (eller någon annan). Att polisen länge låste sig vid att vapnet skulle ha varit en .357 Magnum och bara provsköt sådana var olyckligt. Delvis styrdes man kanske ofta (som i Sonny Björks fall) av sin egen övertygelse om vem gärningsmannen var.
Senast redigerad av Draifos 2021-12-18 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in