2021-12-18, 03:12
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ok med allt detta ovan.
Men; varför kom han undan då?? Inga tips om honom, till PU,;n?
Svårt att veta varför när vi inte vet vem det var, men en anledning till att mordet aldrig lösts kan vara att utredningen undvek att gå efter den tekniska bevisningen under de första åren, dvs. att leta efter mordvapnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nää. Bilderna du frågar om kan ju ha funnits i utredningen - men nu borta pga utgallring!
Är det något du vet, eller enbart tror dig veta?
Jag vill ha svar från folk som vet, som har letat efter bilderna.
Citera
2021-12-18, 03:37
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babadok
En poäng med att använda revolver är att man inte lämnar tomhylsor på platsen, är det då inte kontraproduktivt att skicka in dessa (till Kjell-Olof/polisen)?

Å andra sidan skickade han ju in dem i samband med ett erkännande, låt vara anonymt/"anonymt". Hur kontraproduktivt är inte ett erkännande?
Citera
2021-12-18, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Svårt att veta varför när vi inte vet vem det var, men en anledning till att mordet aldrig lösts kan vara att utredningen undvek att gå efter den tekniska bevisningen under de första åren, dvs. att leta efter mordvapnet.

Är det något du vet, eller enbart tror dig veta?
Jag vill ha svar från folk som vet, som har letat efter bilderna.
1. Så skulle det också kunna vara. Att denne som GM inte främst kom undan pga ren tur, utan pga andras grava ogärning.
För min del ser jag f.ö. gärna att de resterande, "sista entusiasterna i sällskapet runt mysteriet med det olösta mordet" nu lägger något eller några år på att reda i "salte bengans" handel och vandel. Tar t.ex. bort fokus från en osannolik GM, vid namn Stig E.
2. Varför skulle jag ha kännedom om de åsyftade fotona? Har du hört nångång, om detta med FU-sekretess?
Jag bara utgår nu ifrån att ingen, någonsin, skall lyckas träffa på slika foton i FU-materialet.
Senast redigerad av Niklas-P 2021-12-18 kl. 04:15. Anledning: stava
Citera
2021-12-18, 04:10
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Vi vet nu att han ljugit om alibi och att han tydligen inte kan begå brott.

På vilket sätt har han ljugit om alibi?
Citera
2021-12-18, 04:33
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ursprungligen postat av*Geparden

Sonny Björk blir rejält ollad i denna klassiker!
(favorit i repris) Att karljäveln orkar leva med sig själv.
Han kanske skulle behöva "ett erbjudande han inte kan tacka nej till" (Gudfadern)

https://youtu.be/RICYdZd8HCw

Var Palmemordet rentav en nazi-statskupp?
Det framstår nästan så av programmet.
Hans Holmér och Ebbe Carlsson, vilken duo!?
Även innan mordet.
"Ebbe Carlsson"-affären ter sig minst lika märklig som mordet i sig!
Inköp av olaglig buggningsutrustning och vapen, upprättande av en sorts spioncentral i centrala Stockholm, etc.
Citera
2021-12-18, 06:43
Medlem
Är det ingen som reagerar på hans senaste inlägg på bloggen?
Han publicerar ju brevet som skickades (om det nu är det autentiska)
Om man läser brevet så borde det väl inte varit alls svårt att identifiera brevskrivaren?
-86 var det kanske lite svårare , men hallå 2021 så är det bara att säga ”Hej Google”
Citera
2021-12-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
kula, krut och tändhatt kan ha flyttats för att passa i en .38 hylsa

Hur sannolikt är det att någon skulle bemöda sig om att göra så för att sedan skicka in hylsorna och avslöja sig som Palmes mördare?

Dags att sluta spekulera nu och inse att ni diskuterar en knäppgök som absolut inte har med Palmemordet att göra.
Citera
2021-12-18, 08:33
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Hur sannolikt är det att någon skulle bemöda sig om att göra så för att sedan skicka in hylsorna och avslöja sig som Palmes mördare?

Dags att sluta spekulera nu och inse att ni diskuterar en knäppgök som absolut inte har med Palmemordet att göra.

tror du missade poängen. om det var winchesterhylsor han skickade in kan det inte varit winchester MP, eftersom dessa inte såldes för hemladdning (enligt roerlig). i så fall kan detta irrspår avskrivas.
Citera
2021-12-18, 08:50
Medlem
Citat:
tror du missade poängen. om det var winchesterhylsor han skickade in kan det inte varit winchester MP, eftersom dessa inte såldes för hemladdning (enligt roerlig). i så fall kan detta irrspår avskrivas.

Vi missade nog varandras poänger. Jag menar att man över huvud taget inte behöver diskutera ammunitionens kaliber, fabrikat, hemladdat eller inte för att avföra den här knäppgöken från Palmemordet. Vilket polisen också gjorde i princip omgående. Att sedan vissa kritiserar polisen för det är en annan sak.
Citera
2021-12-18, 09:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
kula, krut och tändhatt kan ha flyttats för att passa i en .38 hylsa

Citat:
Ursprungligen postat av wpu
- Att originalpatroner manipulerats i handladdningsutrustning. Tex för att ändra mängden drivladdning, eller ändra seating depth för kulan.

Detta blir att kraftigt krångla till det. För det krävs tungt vägande skäl, som jag tycker saknas här.

Anser dock att persontypen udda rättshaverist är intressant i ärendet, därför bekymrar jag mig om saken. Men i detta fall tycks bitarna falla på plats i med en tok som skickar in hylsor han råkar ha tillgång till och som han noterat överensstämmer med ammunitionen som användes vid mordet.

Angående hemladdning används det av sportskyttar för att hålla nere ammunitionskostnaden, som blir betydande för en aktiv revolverskytt. Då använder man främst billiga kulor som Wadcutter (omantlat bly) eller simpla hemvarianter. Man får ha i åtanke att om den här personen sköt Palme, så var det en möjlighet som uppenbarades för honom plötsligt under kvällen. Han kan inte på förhand ha monterat nån specialprojektil för saken.

(Ja, tack Omiga. Jag är dock nån annan.)
Citera
2021-12-18, 09:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag redigerade bort det då jag var för osäker på sakerna.

Men det fanns inte lösa Metal Piercing -kulor att köpa, vad det verkar. Och det fanns, som sagt, Metal Piercing .38 Spl.
Ja, vad vet man. Det kanske inte var så lätt att få tag på metal piercing-ammunition till en .38 i Sverige? I så fall kunde ju en lösning för en .38-ägare vara att helt enkelt flytta över kulan från en .357 Magnum metal piercing till en hylsa från en .38 Special.

Sedan har vi ju också Lars Borgnäs. Han är alltså inne på att vapnet kan ha varit en .38, men i den teorin handlar det mer om att skytten kan ha velat lura polisen att tro att Palme skjuts med en .357 Magnum-revolver. Här är det en sak som jag inte förstår i Striptease-programmet: Visst kan gm som Uvnäs demonstrerade ha tagit tändsatsen, krutladdningen och kulan från en .357 Magnum-patron, och satt det i en .38-hylsa. Och han kan också ha valt det andra alternativet som Ekström visade, dvs. modifierat själva vapnet. Men varför inte nöja sig med att bara ta ut kulan ur en .357-patron och trycka i den i en .38-hylsa. Varför krångla med att flytta över även tändsatsen och krutladdningen från en .357 Magnum? Handlar det bara om att lura polisen så räcker det väl med att byta ut kulan?
Senast redigerad av Draifos 2021-12-18 kl. 09:30.
Citera
2021-12-18, 09:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag skall erkänna att mina kunskaper om detta med kulan är begränsat.

Vad EXAKT är det med kulan som gör att det är osannolikt han som är skytt? Jag kan inte riktigt förstå det fullt ut. Är det att kulan som Palme sköts med är väldigt svår att få tag på?

Hylsorna han skickar in kan förmodligen inte ha inte ha använts vid mordet. Det är saken. De kulor som använts vid mordet verkar inte vara förenliga med dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in