Citat:
Ursprungligen postat av
sunnis
BAB7, kan du inte gör någon form av redovisning för vilken milkostnad du har haft inräknat laddning, reperationer, service, däck och uppskattad värdeminskning då du fick ett värderat inbytespris om jag inte minns fel. Jag skulle gissa på att du har haft en väldigt låg milkostnad allt som allt. Du har ju dessutom ganska unik kördata då du kör långt mer än de flesta privatpersoner.
Jag har absolut en mycket låg milkostnad, och detta bilköp är det bästa jag någonsin gjort ur ekonomisk synvinkel.
Bilen har nu rullat 17.000 mil, det senaste inbytespriset som jag blivit erbjuden är 87.000 kr.
Bilens listpris i juli 2018 var 364.000 kronor.
Det är en rejäl värdeminskning i kronor, men om vi räknar med de väldigt låga milkostnaderna plus de låga ägandekostnaderna totalt sett, så har jag ändå gjort en bättre affär på att köpa den här elbilen jämfört med om jag köpt en ny bensindriven småbil.
Utgifter under 3 år och 3 månader och 17,000 körda mil (inte exakt utan mer ett överslag)
- bilens värdeminskning brutto enligt listpris före bonus = 267.000 kronor.
- min värdeminskning netto efter rabatt och bonus = 191.000 kronor.
- bilskatt 360 kr per år = 1.440 kronor
- halvförsäkring ca 3.500 kr x 3 år, plus Helförsäkring från juli i år på ca 6.000 kr = ca 16.500 kr
- besiktning i juli i år = 500 kr.
- assistansförsäkring = 1.000 kr.
- däck: 3.900 kronor för 4 nya sommardäck förra året, (vinterhjul fick jag med i bilköpet)
- glödlampor och torkarblad ca 1.000 kronor
- Laddbox monterad hemma i garaget: inkl. installation, dragning av kablar och uppgradering av elnätet, ca 12.000 kronor efter rabattbonus.
- laddkostnad hemma: ca 25.000 kronor. Från juni i år lägre pris pga av att vi satt upp solceller på taket.
- Laddkostnad på offentliga laddstationer: ca 5.000 kronor.
- Servicekostnader: 5 service-tillfällen, totalt ca 18.000 kronor.
- Reparationskostnader, bla reparation av växellådan, bromsbackar/broms ok, spindelled, länkarm, krängningshämmarstag, ca 30.000 kronor.
De totala kostnaderna och utgifterna för bilen inkl värdeminskning blir då ca 305.000 kronor.