2021-09-26, 17:27
Medlem
Kan man verkligen säga att en bil har gått 17.000 mil när man har fått byta ut motor och växellåda....
Citera
2021-09-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ärlig kan han knappast vara med så totalt motstridiga fakta och uppgifter, så vida det inte rör sig om två helt olika elbilar eller två olika BAB7-postare (alternativt någon form av dissociativ identitetsstörning)?

Bara att kolla ReijoHervonens övriga inlägg. Han lever i en filterbubbla där elbilar är skit och alla som bekräftar tesen är ärliga och de som inte gör det ljuger.

Ang BAB7 så lan det ju vara så att han lägger en annan betydelse i "går som en klocka" än vi andra...
Citera
2021-09-26, 19:58
Medlem
BAB7, kan du inte gör någon form av redovisning för vilken milkostnad du har haft inräknat laddning, reperationer, service, däck och uppskattad värdeminskning då du fick ett värderat inbytespris om jag inte minns fel. Jag skulle gissa på att du har haft en väldigt låg milkostnad allt som allt. Du har ju dessutom ganska unik kördata då du kör långt mer än de flesta privatpersoner.
Citera
2021-10-11, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
BAB7, kan du inte gör någon form av redovisning för vilken milkostnad du har haft inräknat laddning, reperationer, service, däck och uppskattad värdeminskning då du fick ett värderat inbytespris om jag inte minns fel. Jag skulle gissa på att du har haft en väldigt låg milkostnad allt som allt. Du har ju dessutom ganska unik kördata då du kör långt mer än de flesta privatpersoner.

Jag har absolut en mycket låg milkostnad, och detta bilköp är det bästa jag någonsin gjort ur ekonomisk synvinkel.

Bilen har nu rullat 17.000 mil, det senaste inbytespriset som jag blivit erbjuden är 87.000 kr.
Bilens listpris i juli 2018 var 364.000 kronor.

Det är en rejäl värdeminskning i kronor, men om vi räknar med de väldigt låga milkostnaderna plus de låga ägandekostnaderna totalt sett, så har jag ändå gjort en bättre affär på att köpa den här elbilen jämfört med om jag köpt en ny bensindriven småbil.

Utgifter under 3 år och 3 månader och 17,000 körda mil (inte exakt utan mer ett överslag)

- bilens värdeminskning brutto enligt listpris före bonus = 267.000 kronor.

- min värdeminskning netto efter rabatt och bonus = 191.000 kronor.

- bilskatt 360 kr per år = 1.440 kronor

- halvförsäkring ca 3.500 kr x 3 år, plus Helförsäkring från juli i år på ca 6.000 kr = ca 16.500 kr

- besiktning i juli i år = 500 kr.

- assistansförsäkring = 1.000 kr.

- däck: 3.900 kronor för 4 nya sommardäck förra året, (vinterhjul fick jag med i bilköpet)

- glödlampor och torkarblad ca 1.000 kronor

- Laddbox monterad hemma i garaget: inkl. installation, dragning av kablar och uppgradering av elnätet, ca 12.000 kronor efter rabattbonus.

- laddkostnad hemma: ca 25.000 kronor. Från juni i år lägre pris pga av att vi satt upp solceller på taket.

- Laddkostnad på offentliga laddstationer: ca 5.000 kronor.

- Servicekostnader: 5 service-tillfällen, totalt ca 18.000 kronor.

- Reparationskostnader, bla reparation av växellådan, bromsbackar/broms ok, spindelled, länkarm, krängningshämmarstag, ca 30.000 kronor.

De totala kostnaderna och utgifterna för bilen inkl värdeminskning blir då ca 305.000 kronor.
Citera
2021-10-11, 21:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har absolut en mycket låg milkostnad, och detta bilköp är det bästa jag någonsin gjort ur ekonomisk synvinkel.

Bilen har nu rullat 17.000 mil, det senaste inbytespriset som jag blivit erbjuden är 87.000 kr.
Bilens listpris i juli 2018 var 364.000 kronor.

Det är en rejäl värdeminskning i kronor, men om vi räknar med de väldigt låga milkostnaderna plus de låga ägandekostnaderna totalt sett, så har jag ändå gjort en bättre affär på att köpa den här elbilen jämfört med om jag köpt en ny bensindriven småbil.

Utgifter under 3 år och 3 månader och 17,000 körda mil (inte exakt utan mer ett överslag)

- bilens värdeminskning brutto enligt listpris före bonus = 267.000 kronor.

- min värdeminskning netto efter rabatt och bonus = 191.000 kronor.

- bilskatt 360 kr per år = 1.440 kronor

- halvförsäkring ca 3.500 kr x 3 år, plus Helförsäkring från juli i år på ca 6.000 kr = ca 16.500 kr

- besiktning i juli i år = 500 kr.

- assistansförsäkring = 1.000 kr.

- däck: 3.900 kronor för 4 nya sommardäck förra året, (vinterhjul fick jag med i bilköpet)

- glödlampor och torkarblad ca 1.000 kronor

- Laddbox monterad hemma i garaget: inkl. installation, dragning av kablar och uppgradering av elnätet, ca 12.000 kronor efter rabattbonus.

- laddkostnad hemma: ca 25.000 kronor. Från juni i år lägre pris pga av att vi satt upp solceller på taket.

- Laddkostnad på offentliga laddstationer: ca 5.000 kronor.

- Servicekostnader: 5 service-tillfällen, totalt ca 18.000 kronor.

- Reparationskostnader, bla reparation av växellådan, bromsbackar/broms ok, spindelled, länkarm, krängningshämmarstag, ca 30.000 kronor.

De totala kostnaderna och utgifterna för bilen inkl värdeminskning blir då ca 305.000 kronor.

Det blir 18:-/mil.
Citera
2021-10-11, 22:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det blir 18:-/mil.

18 kronor är väl rätt okej, jag har för mig man brukar säga att 24 kr milen är genomsnittskostnaden annars.
Citera
2021-10-12, 10:23
Moderator
Citat:
18 kronor är väl rätt okej, jag har för mig man brukar säga att 24 kr milen är genomsnittskostnaden annars.
18:- är mycket bra, nu har det ju att göra med att du kör långt förstås och ju mer man kör desto mer minskar milkostnaden, men det är bra.
Vid mer normal körsträcka, på en bensin eller dieselbil, är milkostnaden runt 35:-(golfklass)-60:-(mellanklass/stor)/ mil de första 3 åren.
Vid ett snabbt överslag med 17000 mil på 3 år och exv. en MB eller BMW för 500 000 så är en milkostnad på 31:-/mil rätt lågt räknat, troligtvis är den några kronor till.
Dvs ungefär 220 000:- till under perioden. Nåt att tänka på för de som menar att det är billigare att köra premiumbil.
Citera
2021-10-12, 10:44
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:

Ja en låg kostnad, laddkostnad hemma + offentliga laddare totalt ca 30k.

Hur många timmar har du suttit totalt i bilen för att kunna ladda gratis?

Du måste självklart räkna in den timkostnaden också.

Nej men att ha en elbil och med rätt planering och möjligheten att kunna ladda gratis.
Ja då blir elbilen väldigt bra att äga även om inköpspriset är mycket högre.
Nu när dieselpriset nått nya fantasigränser är jag väldigt nöjd att pendla med elbil.
Citera
2021-10-12, 19:23
Medlem
Citat:

Skulle inte räkna med kostnaden för laddbox i kalkylen, det är en investeringen i fastigheten och fungerar för framtida elbilar.

Får det till drygt 17kr milen om man tar bort laddboxen. Det är extremt lågt och svårt att slå med en fossilbil, eller t.om nästintill omöjligt med tanke på att den kostar nästan det i bara bränsle vid blandad körning.

Tack! Mycket intressant data, klämmer du ur några tusen mil ytterligare så kommer milkostnaden att sjunka ytterligare.
Citera
2021-10-12, 21:23
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Skulle inte räkna med kostnaden för laddbox i kalkylen, det är en investeringen i fastigheten och fungerar för framtida elbilar.

Får det till drygt 17kr milen om man tar bort laddboxen. Det är extremt lågt och svårt att slå med en fossilbil, eller t.om nästintill omöjligt med tanke på att den kostar nästan det i bara bränsle vid blandad körning.

Tack! Mycket intressant data, klämmer du ur några tusen mil ytterligare så kommer milkostnaden att sjunka ytterligare.

Ja, bilen har redan "betalt sig" så att säga, därför spelar det inte så stor roll om jag kör ett, två eller tre år till med den, värdeminskningen fortsätter neråt i vilket fall som helst.
Jag tror nog jag kan få 75.000 kr för den till våren, och skulle jag köra med den 1 år/1½ till så får jag kanske 50.000 kr för den.
Skulle inte batteriet ge upp innan så kanske bilen klarar av att rulla 2/2½ år till, då lär den väl ha rullat närmre 28.000 mil vid det laget, jag är dock tveksam till om batteriet fixar det, men hur som helst kan man väl få en 20.000 kronor för den då i alla fall.

Det blir bara ett jävla saftigt mellanpris man får betala då
Citera
2021-10-18, 14:25
Medlem
Citat:
Jag tror nog jag kan få 75.000 kr för den till våren, och skulle jag köra med den 1 år/1½ till så får jag kanske 50.000 kr för den.
Verkligen? Inte hos någon som helst bilhandlare som frekventerar flashback iaf. Din ZOE är känd även utanför det här forumet faktiskt. Tom min farsa har hört talas om din citron, och då har han ändå haft körkort i typ 60 år
Citera
2021-11-03, 20:25
Medlem
BAB7s avatar
Enligt min egen, högst amatörmässiga uträkning, har batteriet på min ZOE nu efter 17.500 mil tappat 12% av sin kapacitet.

Det är väl helt i sin ordning tycker jag.

En viss problematik finns dock när det gäller elbils-batterier i allmänhet, nämligen att degraderingen av av batteriet plötsligt kan böja öka i betydligt snabbare takt.

Det som då kan ske är att räckvidden plötsligt blir mycket sämre, det brukar i sådant fall ske när det blir kallare framåt höst/vinter och plötsligt har batteriet kanske bara 45-50% av sin kapacitet kvar, vilket i princip kan ske över en natt.

Det kan också hända att batteriet inte visar några tecken på degradering, men helt plötsligt lyser hela instrumentpanelen rött.. det kan betyda att batteriet drabbats av en plötslig batteridefekt, händer tyvärr ibland, vilket inte är så konstigt egentligen då allt så klart kan gå sönder, även dyra batterier..
Och dyrt blir det, ett nytt batteri kostar runt 200.000-350.000 kronor beroende på bilmodell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in