2021-11-20, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har funderat ett tag och gjorde slag i saken igår och beställde en elbil.

Det blev en Renault Zoe med stora batteriet på 41 kWh, 92 hk.

Renault erbjuder två alternativa lösningar vad gäller batteriet:
- antingen kan man leasa batteriet för en fast månadskostnad.
- eller så köper man batteriet till en kostnad av 80.000 kronor.

Jag valde att köpa batteriet, då det passar mina behov bäst.

Bilens slutpris blev då 364.000:-, men då ingår en väldig massa utrustning såsom inbyggd navigation, komfortpaket, citypaket, keyless go, DAB+, metallic och en massa annat.

Bilen levereras i Juli, vilket innebär att jag får tillbaka 60.000 kronor i miljöbonus.

Den teoretiska räckvidden är 40 mil, i verkligheten innebär detta max 30 mil vid milt väder och runt 20 mil på vintern.

Renault Zoe är utrustad med en sk. "Chameleon" teknik vilket innebär att den anpassar sig automatiskt efter maximal tillgänglig effekt ( i enfas och trefas, upp till 43 kW.
Hemma i villan ska en laddbox monteras så att bilen alltid är "fulltankad" när man tar den nästa dag.

Ja, varför valde jag då en Renault Zoe?
Jo, jag har jämfört alla elbilar på markanden och kommit fram till att Renault Zoe erbjuder för mig den bästa helhetslösningen.
Bilen är rymlig och bekväm för sin storlek, den erbjuder en bättre räckvidd än de flesta konkurrenter och den ser trevlig och modern ut.
Samt mycket hög krocksäkerhet, bäst i sin storleksklass och 5 stjärnor av 5 i euro-ncaps krocktester.
Dessutom är den fransk, vilket var ytterligare ett argument, - en asiatisk bil skulle jag tex aldrig köpa.

Här kan vi diskutera allt kring elbilen Renault Zoe, fördelarna, ev nackdelar, allmänna frågor och andra funderingar kring modellen.
Du vet väl att din el-bil blir värdelös om 6-7 år.
Citera
2021-12-08, 11:45
Medlem
Nu har Renault Zoe belönats med noll stjärnor i NCAP:s senaste krocktest.

Citat:
Renault Zoe är en relativt gammal modell som lanserades 2013. I en uppdatering försämrades sidokrockkuddarna. Euro NCAP är mycket kritiska till detta samt att autobroms fortfarande inte är standard i grundmodellen, något även Recharges testlag tidigare har anmärkt på.

– Det är alarmerande att krockkudden nedgraderas, när bilen i sig har förnyats på andra områden som inte rör säkerhet, säger Rikard Fredriksson på svenska Trafikverket, rådgivare i fordonssäkerhet åt Euro NCAP.

Renault Zoe klarade alla testade krocksituationer riktigt dåligt och fick därför inte en enda stjärna. Zoe kommer att sluta säljas 2024.

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/noll-stj%C3%A4rnor-fiasko-f%C3%B6r-elbilarna-dacia-spring-och-renault-zoe-i-krocktest/ar-AARBneO?ocid=msedgntp
Citera
2021-12-08, 12:42
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Du vet väl att din el-bil blir värdelös om 6-7 år.

...och?

Den fungerar väl ändå?
Citera
2021-12-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/noll-stj%C3%A4rnor-fiasko-f%C3%B6r-elbilarna-dacia-spring-och-renault-zoe-i-krocktest/ar-AARBneO?ocid=msedgntp

OjOjOj! Man vill ju helst köpa bilar med 4-5 stjärnor, men NOLL?

Det är alltså en av de farligaste bilarna som säljs just nu?
Citera
2021-12-08, 17:55
Medlem
Det absolut första jag tänkte på när jag läste om testet var den här tråden.
Citera
2021-12-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...och?

Den fungerar väl ändå?
Kanske om man bytt motorn och varit noga med oljebyte i transmissionen .

Det finns en anledning till att alla ZOE på blocket gått lite .
Citera
2021-12-08, 18:27
Medlem
ForzaLeons avatar
Renault ZOE 2021:
https://www.youtube.com/watch?v=HiOs1mCMH4Q

När en Dacia Spring får bättre betyg (1 stjärna) säger en del.

Borde vara brottsligt att sätta sina barn i baksätet på en Zoe 2021.
Var ingen rolig syn på det krocktestet.
Citera
2021-12-08, 18:31
Medlem
Vad fick Zoe tidigare test? 2-3?
Citera
2021-12-08, 19:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
OjOjOj! Man vill ju helst köpa bilar med 4-5 stjärnor, men NOLL?

Det är alltså en av de farligaste bilarna som säljs just nu?

Det är Fake News!

Det så kallade "testet" är en ren lögn rakt igenom.

Testet är baserat på saker som inte relevanta, tex automatiska säkerhetssystem som ingen egentligen behöver.
Testerna, dess resultat och div. "experter" inom organisationen visar också på ett förmynderi, övervakning och antidemokratiska tendenser.
Sådana organisationer bör varje sund bilägare bojkotta!

ZOE är en mycket krocksäker bil, det har tidigare tester visat, och det har visat sig i verkliga olyckor ute på vägarna, det finns alltså klara fakta på det området.
Dessutom är ZOE utrustad med ABS, ESP och annan säkerhetsutrustning som gör bilen mycket säker att hantera på vägen i alla situationer.

Diverse övervakningssystem och en del annat trams saknas på ZOE, det är naturligtvis en nagel i ögat på dessa frihets-hatande organisationer..

Alla bilägare som värdesätter frihet och demokrati bör fundera på vilken agenda sådana här organisationer företräder!
Citera
2021-12-08, 20:29
Medlem
Citat:
Det är Fake News!

Ja visst gör det ont när knoppar brista.

Det märkliga är att den inte blev förbjuden att sälja direkt. Det blev ju Geely när den havererade i sin test.
Citera
2021-12-08, 20:32
Medlem
Citat:
Det är Fake News!

Gissar att du är en Trump supporter?
Citera
2021-12-08, 22:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Gissar att du är en Trump supporter?

Ja.. men vad har det med saken att göra?

Bilen är en frihetsmaskin! - det är jag som bilförare som bestämmer över bilen, inte tvärtom!

Övervakning och säkerhetssystem bör man se med kritiska ögon då dessa system lätt kan missbrukas.
Bilen ska inte vara en rullande övervakningsapparat.
Ger vi dessa så kallade "organisationer och experter" fria tyglar så kommer de snart förbjuda dig att köra bilen själv!
Vi ska värna om vår frihet, våra kristna värderingar och vår demokrati, och inte ta den för givet!
Den är bräckligare än du tror, det finns krafter i dagens samhälle som vill utmana vårt demokratiska system.

Det så kallade "krocktestet" ger alltså (medvetet) fel signaler!
Fakta är att ZOE är säkrare än medelbilen, både vad gäller aktiv och passiv säkerhet.
Det är fakta som lätt kan styrkas genom att kolla på nätet, både krocktester med bilen, olycksstatistik och tester som påvisar bilens höga aktiva körsäkerhet finns lätt tillgängligt på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in