2021-12-12, 19:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaspersky888
Huset ligger på en mycket exklusiv del av Djurgården, så han bör vara väldigt förmögen. Han bor tillsammans med tre andra personer, en som åldersmässigt verkar vara hans sambo, samt två yngre, **** och ****, som dock har ett annat efternamn än Johansson. Det är inte omöjligt att **** är hans son.

Undrar om Helges mycket grymma förflutna är känt i hushållet?
De två yngre personerna är gifta med varandra. Jag tror också att den äldre kvinnan är Johanssons sambo, men relationen till det yngre paret är oklar. Någon av de yngre personerna kan vara kvinnans son. Eller så är byggnaden ett flerfamiljshus? Jag tror nämligen inte att Johansson har några barn som vill dela samma tak med sin far.
Citera
2021-12-12, 20:22
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
De två yngre personerna är gifta med varandra. Jag tror också att den äldre kvinnan är Johanssons sambo, men relationen till det yngre paret är oklar. Någon av de yngre personerna kan vara kvinnans son. Eller så är byggnaden ett flerfamiljshus? Jag tror nämligen inte att Johansson har några barn som vill dela samma tak med sin far.

Kvinnan född 1973 är dotter till kvinnan född 1940. Mannen född 1970 är inte son till någon av de två äldre personerna. Fastigheten är förmodligen den äldre kvinnans barndomshem, åtminstone bodde hennes föräldrar där 1970, och hon själv har också bott där sedan dess. Jag har inte abonnemang på Arkiv Digital för närvarande, så jag kan inte se längre tillbaka i tiden.

Huset är ju nästan 200 kvadratmeter stort, man kan ju tänka sig att den innehåller mindre lägenheter/rum som används till uthyrning.

Johansson står som frånskild sedan 1/2 1966, så troligen gifte han aldrig om sig efter skilsmässan från den mördade pojkens mamma. Jag kan inte se att han skulle ha haft några barn heller, men säker kan man inte vara. Jag kan kolla med Skatteverket i morgon, om inte telefonkön är för lång.

Edit: ser nu i ett tidigare inlägg att han hade en dotter från ett tidigare förhållande.
Senast redigerad av Aurora Borealis 2021-12-12 kl. 20:28.
Citera
2021-12-12, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kunde kanske också ha slutat illa?

Citat:
Tack för en intressant länk ang byggnadens historia.

Det framkommer i tidningsartiklar om mordet på den lille pojken att Johansson hade en dotter från ett tidigare förhållande. Denna dotter hade han dock aldrig fått träffa, och tur är väl det.

Precis som du säger så var det verkligen tur att han inte hade något umgänge med sin dotter.

Man vet aldrig hur det hade kunnat sluta om hon hade växt upp med sin far? Vi måste försöka förkovra oss så mycket vi kan gällande denne barnamördares liv och leverne.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-12-12 kl. 20:27.
Citera
2021-12-12, 22:17
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Stort tack till Aurora Borealis för intressant info.

Såhär står det om Johanssons dotter i Dagens Nyheter 1964-09-19:
Citat:
[...]
Styvfadern hade ofta påpekat för sin fru hur mycket bättre hans föräktenskapliga flicka var än hennes pojke som han måste ge smäll för att han skulle leka. Vid förhören inför rätten framkom att han aldrig sett sin flicka.
Citera
2021-12-12, 22:22
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Citat:
Jag gjorde ursprungligen ett inlägg om detta fasansfulla dåd i tråden (FB) Lista: Livstidsdömda i Sverige 1960-1999, men insåg att det är så pass upprörande att det "förtjänar" en egen tråd.

Utdrag ur Dagens Nyheter 1964-08-28:

DN 1964-09-11:

DN 1964-09-19:

DN 1965-03-20:

Fallet överklagades till Hovrätten som istället dömde Johansson till 8 års fängelse för grov misshandel varav döden följt. När jag läser dessa vedervärdiga beskrivningar så förstår jag till fullo hur häradsrätten resonerade. Visst skulle Johansson haft livstid!
Det är så gränslöst ondskefullt, och man blir nästan tårögd när man tänker på den lille pojkens öde. Vilket rent helvete han måste ha haft, kanske under lejonparten av sitt korta liv?

Den ondskefulle GM lever fortfarande, och bor i dag i Stockholm. Nästa sommar fyller han 80 år. Hans offer fick inte ens fylla 3 år. Den då 22-åriga modern, S*v (i), hur gick det för henne? Utan att känna till alla detaljer, så undrar man ändå spontant; varför satte hon inte pojken i trygghet?

Är det någon som känner till detta fall? Är det någon som vet något om GM och dennes senare liv?

Märkligt att inte hon blev åtalad! Hon var utan tvekan medskyldig 😡
Citera
2021-12-12, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM verkar inte ha gift om sig efter skilsmässan 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Kvinnan född 1973 är dotter till kvinnan född 1940. Mannen född 1970 är inte son till någon av de två äldre personerna. Fastigheten är förmodligen den äldre kvinnans barndomshem, åtminstone bodde hennes föräldrar där 1970, och hon själv har också bott där sedan dess. Jag har inte abonnemang på Arkiv Digital för närvarande, så jag kan inte se längre tillbaka i tiden.

Huset är ju nästan 200 kvadratmeter stort, man kan ju tänka sig att den innehåller mindre lägenheter/rum som används till uthyrning.

Johansson står som frånskild sedan 1/2 1966, så troligen gifte han aldrig om sig efter skilsmässan från den mördade pojkens mamma. Jag kan inte se att han skulle ha haft några barn heller, men säker kan man inte vara. Jag kan kolla med Skatteverket i morgon, om inte telefonkön är för lång.

Edit: ser nu i ett tidigare inlägg att han hade en dotter från ett tidigare förhållande.

Som alltid kommer du med mycket intressanta uppgifter.

Det tog nästan två år innan den lille pojkens mamma skilde sig från detta monster. Tur att han inte verkar ha gift om sig. Risken kan då ha funnits att kvinnan hade ett barn med sig i boet och ingen vet vad som då kunde ha hänt. Undrar om hans biologiska dotter någonsin har haft något att göra med sin far?
Citera
2021-12-16, 13:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det ruskiga och grymma mordet i Grums.

Från hemsidan SVENSKA MORDFALL:

"19 augusti 1964. John Torén (1962.02.17) misshandlades till döds av sin styvpappa i Grums. Helge Johansson (1942.06.07) dömdes till åtta års fängelse för dråp."
Citera
2021-12-17, 09:20
Medlem
Finns det något avsnitt i nordisk kriminalkrönika angående detta?

Och vad gör mamman idag?
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-12-17 kl. 09:26.
Citera
2021-12-17, 09:58
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Finns det något avsnitt i nordisk kriminalkrönika angående detta?

Och vad gör mamman idag?
Nej, det finns inte omskrivet i NKK.

Mamman gifte sedermera om sig och fick nya barn, som det verkar ha gått bra för. Hennes nya man dog för många år sedan, och hon har inte gift om sig en tredje gång.
Citera
2021-12-17, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Har läst enbart på Flashback.

Citat:

Mamman gifte sedermera om sig och fick nya barn, som det verkar ha gått bra för. Hennes nya man dog för många år sedan, och hon har inte gift om sig en tredje gång.

Jag har aldrig någonsin läst om detta fall förutom här på Flashback i olika trådar.

Det är märkligt att det inte har skrivits om detta fall under alla år som har gått och detta monster till GM.
Citera
2021-12-18, 11:41
Medlem
AlabamaWs avatar
Wow vilken tråd! Aldrig hört om detta förut!
Citera
2025-08-02, 23:57
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:

Blev mamman kvar i Grums?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in