2021-12-17, 09:11
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Vaccinet har alltså åtminstone effekt på alfa-varianten. Det kanske finns studier om vaccinens effekt på transmissions med delta- och omikron-varianterna, eller inte. Det kanske någon annan kan kolla upp.
Alfa-varianten är farlig så det är bra om folk vaccinerar sig för att minska smittspridningen av alfa-varianten.
Här kan du kolla vilka varianter som sprids: https://covariants.org/per-country
Alpha existerar i princip inte efter sommaren och ersätts snabbt av Delta med början i maj. Det finns i dagsläget ingen spridning av Alpha-varianten, så att motivera vaccination med att det skulle vara effektivt mot den varianten håller inte. Sen hur pass effektiva vaccinen är mot övriga varianter jämfört med Alpha är ingenting jag kan svara på rak arm, men situationen i världen tyder definitivt på att de är sämre. Detta är inget konstigt i sig, vad som är konstigt är att de fortfarande använder sig av samma vaccin vilket är tvärt emot hur man brukar göra med influensavaccinering.
Citera
2021-12-17, 09:12
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
Lite som vaccin-passen menar du?
Du ser det som en mänsklig rättighet att få komma in i min biosalong? Åh rackarns. Vänta, jag hämtar lite mer popcorn.
Citera
2021-12-17, 09:13
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Intressant take på hela cirkusen kring vaccinpass:

Citat:
Fysisk inaktivitet, rökning och övervikt har varit pandemier i västvärlden i decennium och nästan hälften av svenskarna hade en hälsofarligt dålig kondition år 2019. Detta har sannolikt bidragit till en sårbarhet för pandemin i befolkningen. Hur hade statistiken sett ut om alla varit icke-rökare, normalviktiga och vältränade? Ändå får vi bara bevisa vår ”friskhet” genom vaccinpass. Låt mig illustrera verkligheten med ett exempel.

https://www.gp.se/debatt/utvidga-vaccinpass-till-h%C3%A4lsopass-1.61463416
Citera
2021-12-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trojen133
Äsch, vi vaccinerade smittar bara lite och blir inte särskilt sjuka. Härligt om vi kan leva som vanligt och undvika foliehattarna.

Vill tipsa om de här intressanta samtalen där bland annat Ann-Cathrine Engwall är med. Hon är PhD i molekylär cellbiologi med en specialitet i immunologi/virologi. Hon pratar bland annat om vaccinresistens och att det kan vara så att massvaccinering förkortar vaccinskyddet för sköra personer i riskgrupp.

Det finns många kunniga personer som inte får höras i media vilket jag tycker är synd. Ann-Cathrine nämner också att massvaccinering inte är det klassiska sättet att hantera en pandemi. Liknande synsätt har förts fram av den tidigare nobelpristagaren Luc Montagnier.

Samtalen med Ann-Cathrine:

https://www.youtube.com/watch?v=gDukRXMD5Oo&t=496s

https://www.youtube.com/watch?v=6N_RA33BhZ0&t=7s
Citera
2021-12-17, 09:17
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Om det skulle vara en majoritet som ville riva upp en punkt i de mänskliga rättigheterna, tycker du att vi borde göra det?

Som jag sa så får du gärna förklara relevansen först. Annars kan jag lika gärna börja fråga om din favoritfärg och om du har druckit kaffe idag.

OM… Naturligtvis inte! Skulle du tycka det?

Haha du är söt. Jag besvarar alltid dig. Nästan.
Citera
2021-12-17, 09:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
De som ger upp sina värderingar brukar vara dem som förlorar en närstående i kombination med att de inte tagit vaccinet, vilket är mycket få. Jag tror att de flesta som inte redan vaccinerat sig är beredda att ge upp gymmet och restauranger. Många klarar distansarbete och gör det hellre än att ta en spruta.
Så kanske det är, men många kommer ge vika. Och börjar man införa krav på vaccinpass för att gå till mataffären kommer ännu fler att haka på.

Observera dock att jag inte försvarar vaccinpassen.

Citat:
Forskning säger att det är osäkert om införandet av vaccinpass verkligen påverkar.
https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(21)00273-5/fulltext
Den säger inte direkt emot det. Bara att man ska tolka resultaten försiktigt. Tänk om man hade infört vaccinpass enbart för att få bli astronout. Det hade garanterat haft minimal påverkan. Det enda man kan säga än så länge är något är hur vaccinpassen har fungerat än så länge under de förutsättningar där de introducerades.
Citera
2021-12-17, 09:18
Medlem
https://youtu.be/FaF0HUUIWs0

Se denna med en erfaren immunolog som vet vad hon pratar om.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade ämne.
/Mod.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Injicerar man bilbälte?
Relevans?
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det är ändå relativt sällan man avlider av sin rotfyllning måste sägas.
Relevans?
Citera
2021-12-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Ja. Demokrati är att ett fåtal vurmar för att "könskorrigera" våra barn och tar små steg mot öppet sex med våra barn i statens skolor. Det började med transor som läser sagor.

Demokrati är när folk skjuter ner unga tjejer så att de unga tjejerna dör och polischefen bara: "Den här killen mår dåligt, han måste ha vår sympati. Vad har han varit med om? Vilken tjej som dog? Det skiter väl jag i!" medan Roberto köper sex och är värre än Hitler.

En till... Demokrati är när polischefen i Stockholm föreläser om kvinnors rättigheter samtidigt som han bedriver en trafficking bordell.

PS: Allt ovan går att verifiera själv, gör din demokratiska plikt och bilda dig.

Förstår inte var du vill komma...
Varför rabblar du upp random dumma företeelser i vår samtid? Vad i det du citerade, får dig att tro att jag skulle tycka att dina exempel är något bra?
Citera
2021-12-17, 09:21
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engalunda
Japp, dom som vägrar vaccinera sig kan gott stanna hemma och tänka över sitt beslut. Det är ingen rättighet att vistas ut bland oss ansvarstagande människor, de är ett privilegium.
Och ge mig inte att de är orättvist, gå o ta den lille sprutan bara så kan du leva som oss andra du me.
Det finns ingen överdödlighet och därmed ingen pandmi. Vaxxet fungerar inte. Men ändå anser du dig att vara ansvarsfull för att du går på den här bluffen?
Vi har öppna gränser och folk utan något vaccin från mena länderna valsar rakt in i samhället. Ingen kommer att våga stänga ute dem som bor i no-go zoner. Så förklara hur du tror ditt judepass kommer att stoppa något?
Citera
2021-12-17, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Så du tror inte att det finns folk som avstått från vaccination på grund av spruträdsla? Är du på riktigt? Jag känner en som inte vaccinerat sig av det skälet. När hon går till tandläkaren så kör hon rotfyllningar utan bedövning för att hon är så jävla rädd för sprutor.

Är DU på riktigt?!!
Tror du på fullaste allvar att det finns folk som avstår tidernas absolut bästa vaccin, som räddar samtliga från världens genom tiderna absolut farligaste sjukdom, för att dom är rädda för en spruta?
Befängt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in