2021-12-17, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Precis som folk som använt bilbälte inte behöver vård.

För de flesta utanför riskgrupperna är vaccinet som bilbälte i en trampbil. Eller hjälm när man promenerar på gågatan. Att det finns en annan risknivå för gamla och sjuka gör att bilbältet är en usel jämförelse.
Citera
2021-12-17, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Det är redan bestämt.
Så vi har fattat ett beslut som inte går att riva upp?

Citat:
Finns det nåt som inte passar dig?
Det är inte relevant.
Citera
2021-12-17, 08:50
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Studien avser fall under perioden jan-feb 2021, alltså då Alpha-varianten som vaccinen utvecklades mot fortfarande dominerade, men den varianten finns sedan början av sommaren i princip inte längre då den blev ersatt av Delta som i sin tur nu håller på att bli ersatt av Omicron. Det här är ganska vanligt, att de siffror som kanske stämde för ett år sen fortfarande används trots att situationen är helt annorlunda.

Vaccinet har alltså åtminstone effekt på alfa-varianten. Det kanske finns studier om vaccinens effekt på transmissions med delta- och omikron-varianterna, eller inte. Det kanske någon annan kan kolla upp.
Alfa-varianten är farlig så det är bra om folk vaccinerar sig för att minska smittspridningen av alfa-varianten.
Citera
2021-12-17, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
För de flesta utanför riskgrupperna är vaccinet som bilbälte i en trampbil. Eller hjälm när man promenerar på gågatan. Att det finns en annan risknivå för gamla och sjuka gör att bilbältet är en usel jämförelse.
Det du säger är irrelevant för jämförelsen. Nevelepride påstår att en vaccinerad inte behöver vård med insinuationen att om en vaccinerad behöver vård så hjälper inte vaccinet. Vilket naturligtvis är ett helt vansinnigt resonemang av flera skäl.
Citera
2021-12-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Undrar också. Jag köper att det anses vara krisläge och allt går fort, men givetvis har man resonerat kring för- och nackdelar med både vaccinbevis och vaccinpass. Det hade varit intressant att ta del av hur tankegångarna går. Men om något går på tok får vi väl titta på ett avsnitt Uppdrag Granskning om ett par år istället.

Om det hade varit krisläge på riktigt, tror du då att folk hade gått omkring ute bland andra som dom gör idag?
Du vet... Risken att stöta på någon ovaccinerad är ju jättestor!!
Det är fan INGEN som tar det här på allvar (med all rätt). Alla VET att det här bara är ett jävla trams.
Det övertriumfar dock INTE känslan av att vara duktig och få göra som pappa staten vill. Det och att få frysa ut någon. Dessa är ju som bekant svenskens parad-grenar - att vara "duktig" och att vara en mobbare.
Vidriga jävla pissfolk.
Citera
2021-12-17, 08:52
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Så vi har fattat ett beslut som inte går att riva upp?

Det är inte relevant.

Varför ska vi riva upp det?
Citera
2021-12-17, 08:52
Avslutad
Noterade en ytterst intressant sak när jag studerade kurvorna för Belgien och Danmark, två jämförbara länder som legat i fas med vaccinering och smittspridning.

Danmark slår rekord i smittspridning efter 80% vaccintäckning.

Åtgärd: Vaccinpass
Resultat: ungefär dubbelt så hög smittspridning

Belgien slår också rekord i smittspridning trots vaccinpass.

Åtgärd: Experterna dömer ut vaccinpass som kontraproduktiva och det görs olagligt i vissa regioner. Allmänna restriktioner införs istället.
Resultat: ungefär halverad smittspridning

Vad drar ni för slutsatser?
Citera
2021-12-17, 08:54
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Noterade en ytterst intressant sak när jag studerade kurvorna för Belgien och Danmark, två jämförbara länder som legat i fas med vaccinering och smittspridning.

Danmark slår rekord i smittspridning efter 80% vaccintäckning.

Åtgärd: Vaccinpass
Resultat: dubbelt så hög smittspridning

Belgien slår också rekord i smittspridning trots vaccinpass.

Åtgärd: Experterna dömer ut vaccinpass som kontraproduktiva och det görs olagligt i vissa regioner. Allmänna restriktioner införs istället.
Resultat: halverad smittspridning.

Vad drar ni för slutsatser?

Jag tänker inte ens höja på ögonbrynen förens du kan styrka detta. Vi har hanterat pandemin på olika sätt.
Citera
2021-12-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För att öka vaccineringsgraden bör man omedelbart införa vaccinationspass för att få tillgång till sjukvården.

Vad är självändamålet med att så många som möjligt ska vaccineras?
Ska bli spännande att se om du kan svara med ett eget uppbyggt resonemang.
Citera
2021-12-17, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Varför ska vi riva upp det?
Jag har inte sagt att vi ska riva upp det. Men om 80% ville att man skulle göra det så vore det ju tämligen odemokratiskt att inte göra det.

Citat:
Vad som är relevant avgör inte du.
Då får du gärna förklara på vilket sätt min åsikt i den frågan är relevant för den aktuella diskussionen.
Citera
2021-12-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Klart du kan ha behov av vård även om du är vaccinerad. Vad har du missat i informationsflödet? Finns tyvärr andra sjukdomstillstånd än COVID-19 också. De vaccinerade skall inte behöva konkurrera om sjukhusvården med ovaccinerade.

Ok, alla som är 18+ får en klumpsumma baserat på ett genomsnitt av den totala vårdbudgeten. Samma sak med alla gemensamma platser man inte får ta del av. Klumpsumma.

Eftersom majoriteten av de ovaxxade är mellan 18-50-ish som inte kommer bidra mer till det gemensamma så lär det bli svårt att få det här att gå ihop eftersom den gruppen använder vårdapparaten minst av alla.
Citera
2021-12-17, 08:57
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Jag har inte sagt att vi ska riva upp det. Men om 80% ville att man skulle göra det så vore det ju tämligen odemokratiskt att inte göra det.

Då får du gärna förklara på vilket sätt min åsikt i den frågan är relevant för den aktuella diskussionen.

80% vill inte göra det.

Jag konverserar med person och ställer en fråga. Vem är du att avgöra om den är relevant eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in