2021-12-17, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
OM… Naturligtvis inte! Skulle du tycka det?
Nej, det skulle jag inte tycka. Men det är heller inte jag som säger "Så länge vaccinerade inte har nånting emot det så får alla leva med det. Det kallas för demokrati."

Citat:
Haha du är söt. Jag besvarar alltid dig. Nästan.
Jag besvarar jättegärna relevanta frågor, och om jag inte förstår relevansen vill jag ha den förklarad.
Citera
2021-12-17, 09:23
Medlem
pannkakaegotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Här är en läkare som skickligt ifrågasätter och utmanar med hälsopass:

https://www.gp.se/debatt/utvidga-vaccinpass-till-h%C3%A4lsopass-1.61463416

Intressant med många bra poänger, önskar att fler lyfte fram detta.
Citera
2021-12-17, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Är DU på riktigt?!!
Tror du på fullaste allvar att det finns folk som avstår tidernas absolut bästa vaccin, som räddar samtliga från världens genom tiderna absolut farligaste sjukdom, för att dom är rädda för en spruta?
Befängt!!
Vem påstår detta om vaccinet och sjukdomen? Det har jag aldrig sett någon säga.
Citera
2021-12-17, 09:26
Medlem
Det kan leda till som i New Zealand, där mänskliga rättigheter kränks man har kuppat in en drakonisk pandemilag som innebär diktatur. Vaccinpassen blir verktyget att kontrollera massorna. Rött, gult eller grönt, din mobila lägervakt visar dig. Rött gå till fängelse...
Det har inget med corona viruset att göra, premiärministern själv medger att corona går inte att utrota utan denna vaccin diktatur ska vara för evigt.
Det nya normala...
https://newsvoice.se/2021/12/nya-zealand-tvaklassamhalle-injicerade-oinjicerade/
Detta nya normala, en ondska, som har ett nytt ansikte, en diktatur.
Det här kommer sluta illa, mkt illa...
Corona viruset har funnits i miljoner av år bland djuren och minst 10 000 år hos människan, det går inte att vaccinera bort.
Citera
2021-12-17, 09:27
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du ser det som en mänsklig rättighet att få komma in i min biosalong? Åh rackarns. Vänta, jag hämtar lite mer popcorn.

Jag ska gå på bio om några veckor.
Känner redan nu att vaccin-plats är som VIP-plats.
Citera
2021-12-17, 09:31
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Jag ska gå på bio om några veckor.
Känner redan nu att vaccin-plats är som VIP-plats.
Jamen exakt. Jag ska dit på onsdag och dela salongen med den majoritet av befolkningen som jag anser vara lika klok som jag. Fin gemenskap.
För att inte trampa någon på tårna måste jag påpeka öppet att jag gläds precis lika mycket åt antivaxxarnas gemenskap utanför salongen!
Citera
2021-12-17, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IknowwhatIknow
Vad är självändamålet med att så många som möjligt ska vaccineras?
Ska bli spännande att se om du kan svara med ett eget uppbyggt resonemang.

Alla hitintills gjorda analyser visar att vaccinet minskar risken för allvarlig sjukdom och behov av sjukhusvård. Under hela pandemin har man dock påpekat att vaccinet inte ger ett 100%-igt skydd vilket gör att vissa ändå kan vara i behov av vård. Som vad gäller alla sjukdomar och vacciner är det individuellt hur man påverkas. Man har också varit överens om att smittspridningen minskas mindre än väntat hos vaccinerade. Dock finns fortfarande evidens för att den minskar.
Citera
2021-12-17, 09:35
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Här kan du kolla vilka varianter som sprids: https://covariants.org/per-country
Alpha existerar i princip inte efter sommaren och ersätts snabbt av Delta med början i maj. Det finns i dagsläget ingen spridning av Alpha-varianten, så att motivera vaccination med att det skulle vara effektivt mot den varianten håller inte. Sen hur pass effektiva vaccinen är mot övriga varianter jämfört med Alpha är ingenting jag kan svara på rak arm, men situationen i världen tyder definitivt på att de är sämre. Detta är inget konstigt i sig, vad som är konstigt är att de fortfarande använder sig av samma vaccin vilket är tvärt emot hur man brukar göra med influensavaccinering.

mRNA vaccinen har visat sig effektiva mot delta-varianten, dock mindre effektiva för äldre.
https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068848

Gällande omikron så måste man nog ta dos 3 för att det ska ge bra effekt. Jag vet inte om det är pga att effekten minskat sedan folk tog dos 2 eller om det är pga något annat. Boostern kanske är en uppdaterad variant av vaccinet.
https://directorsblog.nih.gov/2021/12/14/the-latest-on-the-omicron-variant-and-vaccine-protection/

Nu är ju inte de studier ovan om transmission men jag tror att det korrelerar. Det är inte troligt för mig att vaccinen inte har någon effekt längre. Influensan är inte covid-19 och jag vet inte om det går att jämföra vaccinen enkelt.
Citera
2021-12-17, 09:39
Medlem
SETHRICHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det du säger har dock en bra poäng. Vaccinpassen kommer ge en falsk trygghet precis som vaccinen. Folk litar för mycket på vaccinen.

Indoktrineringen har pågått länge, det är ren masspsykos som pågår just nu, bara att läsa följande:

Hon har spårat smittan från utbrottet på julbordet i Oslo

Citat:
När över 140 personer smittades av omikron vid ett julbord i Oslo hamnade den norska distriktsläkaren Tine Ravlo mitt i centrum av den internationella uppmärksamheten.

– Bara dubbelvaccinerade fick komma, alla skulle testas med snabbtest och alla var utan symtom. Så det är viktigt att påpeka att de har gjort allt rätt, säger Tine Ravlo.

Det är ju uppenbart sedan länge att "vaccinerade" eller de som är injicerade med mRNA preparaten sprider smitta och vaccinationsbevis är givetvis därmed också värdelösa.

Citat:
Tine Ravlo säger att det är för tidigt att slå fast något om allvarligheten.

– Den grupp som vi har nu är ju ganska så unga vuxna. Det flesta som var på det julbordet är mellan 30 och 50 år och friska från förr. Så vi har inte ännu sett hur det uppför sig hos till exempel de med nedsatt immunförsvar eller äldre, sårbara och så vidare.

Man vill försöka ge intryck av att vaccinerna ger ett gott skydd när det i själva verket sannolikt är så att i och med att viruset nu har muterat ett antal gånger och därmed blivit mildare så är det i princip harmlöst numera för de allra flesta, har själv varit "sjuk" i covid första kvartalet 2021 och hade inga symtom överhuvudtaget, jag märkte alltså inte ens av viruset men har testat mig för antikroppar på labb genom blodprov då det fortfarande gick att göra detta via 1177 Vårdguiden. Hade inte ens testat mig för antikroppar själv om det inte var för att en anhörig hade covid, fast med symtom, dock behövdes ingen sjukvård eftersom symtomen var så milda att man kan säga att det var som en mild influensa eller en kraftigare förkylning, endast feber i ca 1 och ett halvt dygn och lite allmän sjukdomskänsla, t.o.m. 1177 Vårdguiden skriver ju följande om covid-19:

Citat:
Symtom
Covid-19 påminner ofta om vanlig förkylning eller influensa. En del blir allvarligt sjuka, men de flesta som får sjukdomen blir lindrigt sjuka.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/covid-19-coronavirus/

(Har tidigare postat som Love.Thy.Neighbor)
Citera
2021-12-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Ok, alla som är 18+ får en klumpsumma baserat på ett genomsnitt av den totala vårdbudgeten. Samma sak med alla gemensamma platser man inte får ta del av. Klumpsumma.

Eftersom majoriteten av de ovaxxade är mellan 18-50-ish som inte kommer bidra mer till det gemensamma så lär det bli svårt att få det här att gå ihop eftersom den gruppen använder vårdapparaten minst av alla.

Jag var också i mindre behov av vård när jag var mellan 18 och 50. Nu visar det sig dock att de flesta som fn behandlas för COVID-19 är just i den åldersgruppen och ovaccinerade. Ditt resonemang kring klumpsummor känns minst sagt malplacerat.
Citera
2021-12-17, 09:43
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
mRNA vaccinen har visat sig effektiva mot delta-varianten, dock mindre effektiva för äldre.
https://www.bmj.com/content/375/bmj-2021-068848

Gällande omikron så måste man nog ta dos 3 för att det ska ge bra effekt. Jag vet inte om det är pga att effekten minskat sedan folk tog dos 2 eller om det är pga något annat. Boostern kanske är en uppdaterad variant av vaccinet.
https://directorsblog.nih.gov/2021/12/14/the-latest-on-the-omicron-variant-and-vaccine-protection/

Nu är ju inte de studier ovan om transmission men jag tror att det korrelerar. Det är inte troligt för mig att vaccinen inte har någon effekt längre. Influensan är inte covid-19 och jag vet inte om det går att jämföra vaccinen enkelt.
Den så kallade boostern är exakt samma vaccin som tidigare, det är ingen som helst skillnad på den och vad som använts innan. Skyddet mot infektion faller av snabbt efter tre månader. Vidare är spikproteinet den del där Omicron muterat väldigt mycket, alltså just den del som vaccinen skapar immunitet mot.
Citera
2021-12-17, 09:46
Medlem
SETHRICHs avatar
Här, en annan tillställning där det krävdes att alla var vaccinerade och hade vaccinpass, viruset spreds trots detta bland fullvaccinerade som t.o.m. hade tagit påfyllnadsdos/boostershot:

BuzzFeed NYC Holiday Party Becomes a Covid Superspreader Event, Several Employees Infected: Insider

Citat:
“BuzzFeed requires vaccinations for staffers, and partygoers had to present their vaccination cards to get into the event,”

Citat:
Three BuzzFeed employees who tested positive following the party told Insider that they were vaccinated and received their booster shots prior to contracting Covid-19 at the event, and are experiencing mild symptoms.

(Har tidigare postat som Love.Thy.Neighbor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in