2021-12-17, 08:47
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Förutsatt att dödligheten är samma för olika varianter och dessa siffror pekar helt klart på att omicron är lika dödligt som tidigare varianter.

Sen har jag svårt att tro att Sydafrika som land har nått toppen på antal smittade riktigt än.

Letaliteten beror också på tillgång till sjukhusplatser/vårdpersonal mm. Eftersom Omicron är mycket mer smittsam än de övriga varianterna riskerar det därmed indirekt att öka letaliteten.
Citera
2021-12-17, 08:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ok, men nu förutsatte jag att påståendet gällde att någon avled i COVID-19, vilket får anses som centralt för diskussionen. Ingen i den vaccinerade (vaccinerad med BNT162b2) gruppen avled i COVID-19.
Varför det? Död som död, åtminstone när vi talar om risker.

Om 2000 pers av de vaccinerade hade dött i alpinolyckor hade även det signalerat någonting.
Citera
2021-12-17, 08:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför det? Död som död, åtminstone när vi talar om risker.

Om 2000 pers av de vaccinerade hade dött i alpinolyckor hade även det signalerat någonting.
Inte i diskussionen om ett vaccins efficacy, vilket man får gissa var meningen med att diskutera saken i ett forum med titeln: Coronaviruset och COVID-19
Citera
2021-12-17, 08:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Letaliteten beror också på tillgång till sjukhusplatser/vårdpersonal mm. Eftersom Omicron är mycket mer smittsam än de övriga varianterna riskerar det därmed indirekt att öka letaliteten.

Kommer garanterat bli så. Känns som Sverige har dåliga förutsättningar. Nästan ingen använder munskydd, de flesta fick sin andra spruta för mycket länge sedan och arbetet med tredje dosen går i slowmotion. Dessutom är vården underbemannad och Sverige har mycket få IVA-platser/capita om man jämför med andra länder i Europa. Vet inte vad som skulle kunna rädda situationen faktiskt. Tycker läget ser nattsvart ut ärligt talat.

Tror inte vi kommer få någon rolig start på nya året.
Citera
2021-12-17, 08:52
Avslutad
Jag var på julbord igår. Om jag nu blev smittad, när kan det tidigast synas på ett test?
Citera
2021-12-17, 08:52
Medlem
Vad är er analys under februari? Blir det exakt som förra året bokstavligen med restriktionerna?
Citera
2021-12-17, 08:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känns som det bara är en tidsfråga innan storsjukhusen runt om i landet utlyser katastrofläge nu.

Håller med. Det är inte mindre än uselt att regeringen inte lyckats rusta vården bättre på dessa 1 1/2 år!

Snarare har nedmonteringen fortsatt oförtrutet.
Citera
2021-12-17, 08:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Håller med. Det är inte mindre än uselt att regeringen inte lyckats rusta vården bättre på dessa 1 1/2 år!

Snarare har nedmonteringen fortsatt oförtrutet.

Pengarna går väl till annat...?
Citera
2021-12-17, 08:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Pengarna går väl till annat...?
Jo Jo, men det finns också saker att göra som inte blir så dyra.

Hoppas att det åtminstone är förberett med nödvändigt material så att eventuella inkallade i riskgrupp slipper förlita sig på plastmappar i brist på bättre skydd.
Citera
2021-12-17, 09:01
Medlem
Citat:
Kommer garanterat bli så. Känns som Sverige har dåliga förutsättningar. Nästan ingen använder munskydd, de flesta fick sin andra spruta för mycket länge sedan och arbetet med tredje dosen går i slowmotion. Dessutom är vården underbemannad och Sverige har mycket få IVA-platser/capita om man jämför med andra länder i Europa. Vet inte vad som skulle kunna rädda situationen faktiskt. Tycker läget ser nattsvart ut ärligt talat.

Tror inte vi kommer få någon rolig start på nya året.

Tog lokalbuss igår för första gången på länge, var inte trängsel riktigt men nästan fullsatt och jag var den enda med munskydd Var även skylt på bussen att munskydd skulle användas men folk verkar inte bry sig
Citera
Medlem
arbetets avatar
Fortfarande dåligt ställt med vaccinationerna i våra utsatta områden:
/.../I tre bostadsområden som ligger i Rinkeby i Stockholm, i Gårdsten i Göteborg och i Rosengård i Malmö var endast 40 procent dubbelvaccinerade den 23 november i år. Sedan slutet på augusti har andelen vaccinerade med två doser ökat rejält i områdena – men då från redan mycket låga nivåer på drygt 25 procent.
https://www.dn.se/sverige/de-vita-flackarna-borjar-forsvinna/

Vas kan vi dra för slutsatser här?

Det finns fortfarande fickor där COVID19 kan få fäste.

Och att de flesta anti-vaxxers kommer från våra utsatta områden.

Visste väl det!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killalot
Jag var på julbord igår. Om jag nu blev smittad, när kan det tidigast synas på ett test?

De flesta brukar insjukna dag 5, men det är viss variation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in