Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Förutsatt att dödligheten är samma för olika varianter och dessa siffror pekar helt klart på att omicron är lika dödligt som tidigare varianter.
Sen har jag svårt att tro att Sydafrika som land har nått toppen på antal smittade riktigt än.
Det som togs upp var peaken i Gauteng, men resten av Sydafrika torde peaka inom några veckor.
Inte förutsatt att dödligheten är lika som för tidigare varianter, utan förutsatt att kurvan över döda följer kurvan över inlagda och smittade så kan man förutse var det landar. I Gauteng är det inte Delta utan Omikron som står för den här vågen.
Sedan kan visst det Omikron vara lika dödlig, det har jag inte påstått att jag vet någonting om. För att veta det behöver vi titta på kurvan över smittade ovaccinerade och döda ovaccinerade.
Vill vi sedan veta hur naturlig immunitet och/eller vaccinering med 1, 2 eller 3 doser står emot död får vi kika på det.
Vittnesmålet från Sydafrika samt studier som kommit tyder dock på att Omikron slår ungefär lika hårt på naiva personer som tidigare varianter, men hanteras bättre av naturligt immuna och vaccinerade.
Löfvén bör alltså hålla sig isolerad.
Edit;
Jag passar på att i detta inlägg påtala att detta är varför massvaccinering med ett kortvarigt skydd riskerar att selektera fram vaccinresistenta mutationer som är dödligare än dess föregångare. Det är massvaccinering som tillåter en dödligare variant att få övertag i en bred population.