2021-12-17, 07:50
Medlem
ettanollans avatar
ALLA ni som fnissar åt denna sjukdom rekommenderar jag att se Säsong 4 av The good doctor som beskriver denna sjukdom på ett MYCKET verklighetstroget sätt!

Se åtminstone avsnitt 1

https://www.imdb.com/title/tt6470478/
Citera
2021-12-17, 07:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad är det vi "inte såg komma"?vem är "vi"?

Angående din hälsoångestfråga; Det kommer inte låta ett skit! Nej, det är inte något kollektivt självmord på G. I snitt, över hela pandemin, har ett 20-tal personer per dag somnat med c19 i kroppen. De flesta av dessa stod redo att öppna pärleporten inom kort ändå. Samtidigt föds i snitt drygt 300 per dag. Du kan nog själv räkna ut att Sveriges befolkning inte håller på att dö ut pga covid.

Det nya viruset är 70 gånger värre. Immunitet tycks inte finnas. Det dog 12 tusen första året efter att viruset kom till Sverige. Vaccin hjälper lite skralt. Speciellt om man inte fått sin tredje dos vilket de flesta inte har fått.

Det går på tok för långsamt med vaccin. Jag förväntar mig en explosion av fall närmaste tiden. Tur att det är jullov snart i vart fall.
Citera
2021-12-17, 07:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Förutsatt att dödligheten är samma för olika varianter och dessa siffror pekar helt klart på att omicron är lika dödligt som tidigare varianter.

Sen har jag svårt att tro att Sydafrika som land har nått toppen på antal smittade riktigt än.
Det som togs upp var peaken i Gauteng, men resten av Sydafrika torde peaka inom några veckor.

Inte förutsatt att dödligheten är lika som för tidigare varianter, utan förutsatt att kurvan över döda följer kurvan över inlagda och smittade så kan man förutse var det landar. I Gauteng är det inte Delta utan Omikron som står för den här vågen.

Sedan kan visst det Omikron vara lika dödlig, det har jag inte påstått att jag vet någonting om. För att veta det behöver vi titta på kurvan över smittade ovaccinerade och döda ovaccinerade.
Vill vi sedan veta hur naturlig immunitet och/eller vaccinering med 1, 2 eller 3 doser står emot död får vi kika på det.

Vittnesmålet från Sydafrika samt studier som kommit tyder dock på att Omikron slår ungefär lika hårt på naiva personer som tidigare varianter, men hanteras bättre av naturligt immuna och vaccinerade.
Löfvén bör alltså hålla sig isolerad.

Edit;
Jag passar på att i detta inlägg påtala att detta är varför massvaccinering med ett kortvarigt skydd riskerar att selektera fram vaccinresistenta mutationer som är dödligare än dess föregångare. Det är massvaccinering som tillåter en dödligare variant att få övertag i en bred population.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-17 kl. 08:43.
Citera
2021-12-17, 08:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag länkade till studien. Här får du länken igen.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577
Results, figure 1, jo några dog. I och för sig ingenting konstigt med det, men påståendet att ingen dog i den vaccinerade gruppen är fel.

Sedan består kritiken vad jag förstår i att Pfizer inte släppte alla data i studien, vilka de nu påstås ha tvingats till. Hur det ligger till med den saken har jag dock själv ingen aning om då jag inte har kollat upp det öht.
Citera
2021-12-17, 08:07
Medlem
Wow, mängden genombrottsinfektioner i min omgivning är enorm. Det är som att folk inte har tagit vaccin. Men de som haft covid håller sig friska. Vaccinen klarar verkligen inte av vad de ska: att imitera naturlig immunitet.
Citera
2021-12-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Okej, jag brukar kolla på vägen och använda backspeglarna till att kolla vad jag har bakom mig för att kunna förutse vissa hinder framåt.
Vilken ägning.
Citera
2021-12-17, 08:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Data från Sydafrika, Omikron-varianten

Vaccinskydd
-bli smittad 33% (80% för delta)
-bli inlagd på sjukhus 70% (93% för delta)

Skydd efter tidigare infektion med delta
- bli smittad 40%

Minskad risk för sjukhusinläggning för Omikron jämfört med delta (över lag, dvs kan beror på ökad immunitet också)
29%

Dr Johns sammanställning av rapporten:
https://youtu.be/_XOerG5R290?t=755
Tack för det!
Citera
2021-12-17, 08:25
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I vilken åldersgrupp pågår smittspridningen där just nu? Det är viktigt att veta.

Vore intressant att e jämförande grafer men jag misstänker den dramatiska skillnaden inte kan förklaras med så drastiskt förändrat smittspridningsmönster. Varför skulle plötsligt bara unga smittas och inte en enda äldre.
Citera
2021-12-17, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vore intressant att e jämförande grafer men jag misstänker den dramatiska skillnaden inte kan förklaras med så drastiskt förändrat smittspridningsmönster. Varför skulle plötsligt bara unga smittas och inte en enda äldre.

Verkar som i alla fall i Danmark så är det unga (festgenerationen) som ffa smittas.
Citera
2021-12-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag länkade till studien. Här får du länken igen.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577

https://alexberenson.substack.com/p/more-people-died-in-the-key-clinical

"And buried on page 23 of the report is this stunning sentence:

From Dose 1 through the March 13, 2021 data cutoff date, there were a total of 38 deaths, 21 in the COMIRNATY [vaccine] group and 17 in the placebo group.

Pfizer said publicly in July it had found 15 deaths among vaccine recipients by mid-March. But it told the FDA there were 21 - at the same data cutoff end date, March 13.

21.

Not 15.

The placebo figure in the trial was also wrong. Pfizer had 17 deaths among placebo recipients, not 14. Nine extra deaths overall, six among vaccine recipients.

Could the discrepancy result from some odd data lag? Maybe, but the FDA briefing book also contains the number of Covid cases that Pfizer found in vaccine recipients in the trial. Those figures are EXACTLY the same as those Pfizer posted publicly in July.

Yet the death counts were different.

Pfizer somehow miscounted - or publicly misreported, or both - the number of deaths in one of the most important clinical trials in the history of medicine."

https://www.fda.gov/media/151733/download
Citera
2021-12-17, 08:44
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Results, figure 1, jo några dog. I och för sig ingenting konstigt med det, men påståendet att ingen dog i den vaccinerade gruppen är fel.

Sedan består kritiken vad jag förstår i att Pfizer inte släppte alla data i studien, vilka de nu påstås ha tvingats till. Hur det ligger till med den saken har jag dock själv ingen aning om då jag inte har kollat upp det öht.
Ok, men nu förutsatte jag att påståendet gällde att någon avled i COVID-19, vilket får anses som centralt för diskussionen. Ingen i den vaccinerade (vaccinerad med BNT162b2) gruppen avled i COVID-19.
Citera
2021-12-17, 08:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Känns som det bara är en tidsfråga innan storsjukhusen runt om i landet utlyser katastrofläge nu.

Känns som total lockdown i hela landet borde utlysas. Om det är någon gång det borde ske, så är det nu. Kanske kan det mildra effekterna av den annalkande katastrofen vi alla står inför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in