2021-12-16, 20:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparna
Ni kanske ska sluta göra halmdockor. Ni behöver inte mäta guds massa eller liknande men åtminstone förklara varför vi borde tro gud existerar ? Behöver inte vara den vetenskaplig metoden men någon metod som kan avgöra sanningshalten på påståendena.

Det första steget borde ju vara att visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare.
Går inte det så är det ju ingen mening med att hävda att det finns en skapare och då än mindre mening med att hävda att denna ännu ej påvisade skapare skulle vara Gud.
Citera
2021-12-16, 20:16
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Någon förklara.

1 Samuel315:3

Now go and attack amalek, and utterly destroy all that they have, and do not spare them. But kill both man and woman, infant and nursing child, ox and sheep, camel and donkey.

Den är Ctrl C - Ctrl V kanske något stav fel
Citera
2021-12-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det första steget borde ju vara att visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare.
Går inte det så är det ju ingen mening med att hävda att det finns en skapare och då än mindre mening med att hävda att denna ännu ej påvisade skapare skulle vara Gud.

Där kom det igen. ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argumentet.

Finns en enda liten anledning till att det borde vara så som du anser att det borde vara, som är bättre än Bibeln?
Citera
2021-12-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du kollar vad jag har skrivit, så säger jag att det finns lika goda kålsupare hos troende.

Varför tror du att jag stödjer alla troende? Tvärtom har jag själv blivit attackerad av troende, kanske t.o.m. mer än av ateister, bara för att jag är ett Jehovas vittne.

FB och andra diskussionsforum på internet är giftiga miljöer som produceras av dom flesta användare.

Det existerar väldigt lite respektfulla diskussioner på internet, kanske där man diskuterar blommor och virkning, men inte när det gäller diskussioner om religion.

Det här bara bekräftar att samhället har blivit hårdare med många motsättningar, något som bibeln tar upp skulle hända strax innan Gud ingriper på jorden:

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår.
Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud.
" (2Tim 3:1-4 Bibel2000)
Ja om en tror bibeln är sann, vilket jag inte har någon orsak att göra.
Citera
2021-12-16, 20:22
Medlem
Citat:
För mig går det bra att visa att det finns en Gud först (hur en gör detta vet jag inte) för att sen visa att denna Gud skapade vårt universum. Båda fungerar för mig.
Citera
2021-12-16, 20:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Där kom det igen. ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argumentet.

Finns en enda liten anledning till att det borde vara så som du anser att det borde vara, som är bättre än Bibeln?

Hur är det ett ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argumentet att påstå att man först bör visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare?

Och var står det i Bibeln att skapelsen skulle vara dold så att man inte skulle kunna se den? Romarbrevet säger ju tvärtom att alla ska kunna se Gud i skapelsen, men hur ska det gå till om man inte kan se att det är en skapelse?
Citera
2021-12-16, 20:39
Medlem
Citat:
Nej, vi säger att vi inte är övertygade av ert påstående att det är en skapelse. Vad säger att det är en skapelse? Om ni bygger det på bibeln är ju frågan (som är trådens frågeställning) är bibeln sann?

Det gör inget att du inte är övertygad.
Bibeln säger att de flesta väljer fel väg ändå, så det stämmer bra tycker jag.
Däremot så kan jag tycka synd om er på ett sätt och önska att ni kunde ödmjuka er men å andra sidan är det som väntar er precis det ni förtjänar med all den hånfullhet och hat ni bär på.
Tyckte det var mycket talande när någon av er skrev att han hellre brann för evigt i helvetet än hade något med Bibelns Gud att göra.
Citera
2021-12-16, 20:43
Medlem
Smesos avatar
Citat:
För mig går det bra att visa att det finns en Gud först (hur en gör detta vet jag inte) för att sen visa att denna Gud skapade vårt universum. Båda fungerar för mig.

För mig förefaller det bakvänt att fundera över vem som kan ha skapat något innan man ens visat att det faktiskt har skapats av någon.

Ungefär som att undra över vem som skapat en kruka med guld och placerat den vid regnbågens ände innan man ens verifierat det faktiskt finns en kruka med guld vid regnbågens ände.

Men det kan ju faktiskt finnas en Gud utan att universum har skapats, fast då skulle denna Gud inte vara universums skapare, utan kanske bara skaparen av livsgnistan. En sådan "Gud" är enklare att tänka sig, men det är inte vad Bibeln påstår.
Citera
2021-12-16, 20:47
Medlem
Citat:
Hur är det ett ”Gud borde ha gjort så här annars finns han inte”-argumentet att påstå att man först bör visa att universum faktiskt är skapat innan man börjar att tala om en skapare?

Och var står det i Bibeln att skapelsen skulle vara dold så att man inte skulle kunna se den? Romarbrevet säger ju tvärtom att alla ska kunna se Gud i skapelsen, men hur ska det gå till om man inte kan se att det är en skapelse?

Du behöver vara ödmjuk smeso. Det är också ett Bibliskt budskap du borde känna till.
Du behöver vara ödmjuk som ett barn.

Men du har redan bestämt dig för att inte lita på Gud om inte Gud gör som du tycker att han borde göra. Det står ju rakt ut i Romarbrevet att inte syns i skapelsen utan genom skapelsen. Varför kan du inte bara lita på det?
Du kommer aldrig få se Gud stå i din trädgård, men din trädgård vittnar om honom.

Skulle du förlora din heder om du litade på det? Eller skulle du tappa ansiktet inför dina ateistpolare!
Citera
2021-12-16, 21:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du behöver vara ödmjuk smeso. Det är också ett Bibliskt budskap du borde känna till.
Du behöver vara ödmjuk som ett barn.

Men du har redan bestämt dig för att inte lita på Gud om inte Gud gör som du tycker att han borde göra. Det står ju rakt ut i Romarbrevet att inte syns i skapelsen utan genom skapelsen. Varför kan du inte bara lita på det?
Du kommer aldrig få se Gud stå i din trädgård, men din trädgård vittnar om honom.

Skulle du förlora din heder om du litade på det? Eller skulle du tappa ansiktet inför dina ateistpolare!

Du kunde alltså inte förklara hur du hade tänkt den här gången heller.
Citera
2021-12-16, 21:50
Medlem
Citat:
Du kunde alltså inte förklara hur du hade tänkt den här gången heller.

Vad exakt var det som du inte begrep i det jag skrev?
Begriper du inte att Bibeln säger att du kan förstå Guds existens genom att se på skapelsen? Var det för avancerat?
Citera
2021-12-16, 22:01
Medlem
Citat:
Vad exakt var det som du inte begrep i det jag skrev?
Begriper du inte att Bibeln säger att du kan förstå Guds existens genom att se på skapelsen? Var det för avancerat?
Avancerat var det. Aldrig sett sådan extremt cirkelargument förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in