2021-12-16, 16:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
De åldersgrupperna har nog kunnat ta vaccin betydligt tidigare än så. Det rullas ut för tredje dos, och dör någon av tredje dosen är den inte räknad som ovaccinerad innan.
Jag förstår inte hur du menar nu. Hur förklarar det de tydliga vågorna i mortalitet som exakt följer vaccinationsprogrammet?

Datan omfattar endast dos 1 och dos 2.
Citera
2021-12-16, 16:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Norrmännen är förberedda och inför en rad proaktiva åtgärder, vi står som vanligt med brallorna vid knävecken. Nästa vecka kommer nya restriktioner, kanske tvätta händerna? Har inte hört den på ett tag.

Det är för jävla nonchalant. Vi har nu ett lite bättre utgångsläge än både Norge och Danmark, men tar givetvis inte vara på det. Framsyntheten hos Regering o FoHM är inte längre än vad man ser handen framför sig om natten. Först skall vården överbelastas, i annat fall ses inte rekommendationerna som proportionerliga.
Citera
2021-12-16, 16:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Kroppen kommer att lära sig någonting av en infektion i vilket fall. Alla kommer att utsättas för Covid-19 ändå så varför dra ut på det hela?

Vill du ha restriktioner och vaccinpass i 5 år till eller?

Problemet är att Omikron är så olikt Wuhan covid19 att en del menar att man borde se det som ett helt annat virus.
Min förhoppning och faktiska tro, är att läkemedelsbolagen kan anpassa vaccinen så de täcker fler varianter. En cocktail. På så vis kan man skapa en bred immunitet i samhället och inte så många behöver bli sjuka.
Citera
2021-12-16, 16:32
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ingen egentlig studie, utan en rapport. Den påvisar med all tydlighet att datan inte är tillförlitlig, ingenting annat. Däremot ges en matematisk förklaring istället för diverse gissningar, en förklaring jag måste säga är högst logisk.

Det jag finner verkligen problematiskt med siffrorna är att mortalitetskurvan för icke-coviddöda följer respektive vaccinationsprogram för just den åldersgruppen. Jag ser ingen annan förklaring än dels en felkategorisering, dels missade vaccinskador.

Eftersom även Socialstyrelsens statistik grundar sig mer på kategorisering efter vad som är vettigt för vårdinsatser än efter vad som behövs för att analysera vaccinrisker lär samma problem finnas med den statistiken.

Intressant, har du någon länk till det där?
Citera
2021-12-16, 16:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Ok, hur såg det då ut för se olika grupperna (vaccinerade vs placebo)? Har letat efter detta men inte hittat något som tyder på att vaccinen sänkte dödligheten.

Ännu mer intressant skulle vara att få det uppdelat på olika åldersgrupper, men det är väl för mycket begärt. Sen vill man ju självklart också se utvecklingen över tid.

Du litar naturligtvis inte på etablerade institutioner när de gör sina beräkningar, men här har du lite:

WHO/ECDC: Nearly half a million lives saved by COVID-19 vaccination in less than a year

https://www.ecdc.europa.eu/en/news-events/who-ecdc-nearly-half-million-lives-saved-covid-19-vaccination

COVID-19 preventable mortality and leading cause of death ranking

https://www.healthsystemtracker.org/brief/covid19-and-other-leading-causes-of-death-in-the-us/
Senast redigerad av arbetet 2021-12-16 kl. 16:36.
Citera
2021-12-16, 16:34
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du menar nu. Hur förklarar det de tydliga vågorna i mortalitet som exakt följer vaccinationsprogrammet?

Datan omfattar endast dos 1 och dos 2.

Jag menar att vaccinationer som rullas ut för specifika åldersgrupper nu inte är för att ta första dosen, alla åldersgrupper har kunnat göra det sedan länge. Att ovaccinerade dör nu var nog för att de var sjuka inte för att de tog sin första dos just då, de har kunnat ta första dosen sedan länge. Om dödsfallen skulle vara de som dog av dos tre skulle de inte räknas som ovaccinerade som har dött.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Precis, och det är långt ifrån fallet för de allra flesta. Dessutom har det gått bra tidigare, så att införa det nu fram till jul och någon vecka efter leder nog inte till någon katastrof

Exakt. Man skulle vinna tid. Det står ju redan nu klart att man inte kommer hinna mota Omikron med en tredje dos. Skulle man göra som du föreslår får vi 30 dagars respit.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Tja, om det visar sig att de har rätt i analysen är det väl inte konstigt att de är emot massvaccinering?

Kan någon istället bara förklara för mig varför datan från ONS visar att ovaccinerade per åldersgrupp dör strax efter vaccin rullas ut till specifikt deras åldersgrupp?
Vad svamlar du om. Att ovaccinerade dör av COVID19? Jo, precis!
Citera
2021-12-16, 16:35
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jaha, det visste jag inte. Jag utgick från min omgivning där de flesta som var 40 + hade tagit sin andra dos vid juli månads utgång men vi var väl tidiga då. Nu är det iofs inte ett problem eftersom Stockholm planerar att släppa på för 3:e dosen i januari 2022 vad jag förstått.
Ja då var procenten mycket högre, men 2:a dos slutet av juli=3:e dos slutet av januari
Citera
2021-12-16, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. Man skulle vinna tid. Det står ju redan nu klart att man inte kommer hinna mota Omikron med en tredje dos. Skulle man göra som du föreslår får vi 30 dagars respit.

Ja precis, ser ingen nackdel med det. Var någon region som inte skulle vaccinera alls under julen då personalen skulle ha ledigt, vilket leder till ytterligare fördröjningar. Så det finns allt att vinna och inte särskilt mycket uppoffring, så konstigt att man inte vill titta på de möjligheterna
Citera
2021-12-16, 16:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Intressant, har du någon länk till det där?
https://www.researchgate.net/publication/356756711_Latest_statistics_on_England_mortality_d ata_suggest_systematic_mis-categorisation_of_vacci ne_status_and_uncertain_effectiveness_of_Covid-19_vaccination

Det finns en tråd om studien;

(FB) Forskare underkänner officiell UK statistik - dödlighet större bland vaccinerade!

TS i tråden handlar om rapporten innan den i länken jag gav överst. Jag följde tråden eftersom jag länge sökt idogt efter att någon statistiker skulle begära ut och publicera datan då jag inte är gjord av pengar....
Citera
2021-12-16, 16:37
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag menar att vaccinationer som rullas ut för specifika åldersgrupper nu inte är för att ta första dosen, alla åldersgrupper har kunnat göra det sedan länge. Att ovaccinerade dör nu var nog för att de var sjuka inte för att de tog sin första dos just då, de har kunnat ta första dosen sedan länge. Om dödsfallen skulle vara de som dog av dos tre skulle de inte räknas som ovaccinerade som har dött.
Okej, men det var inte nutid jag diskuterade utan datan från ONS i länken jag postade.

Tack ändå !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in